![]() |
De gewaden
Dit gedicht is onaf, maar ik zou graag tips willen om er iets beters van te maken! Dus kom maar op met die (opbouwende) kritiek. :D
Tientallen gewaden draag ik met mij mee Ze zijn al jarenlang hetzelfde Laag na laag, nooit gewassen, nooit gestreken Nooit ontdaan; het binnenste is privé Ze zijn gekleurd in alle kleuren van okergeel naar hemelsblauw Sommigen zijn vervaagd, besmeurd De kleuren zijn gebroken Anderen door straattegels grijs gekleurd Hebben ooit lekker geroken Ze waren gekleurd in alle kleuren Van rozenrood naar feloranje Ze worden zwaarder; of ik word zwakker Het is geen trend; het wordt een last Hoe komt het dat die felle kleuren Mij ooit zo goed hebben gepast? Ik til de lagen op, trek aan de panden één voor één; krijg vieze handen Ik trek ze weg en scheur ze af Sneller sneller; sta dan paf Het dichtste bij mijn hart zit Zwart Strak om mijn huid, onbesmeurd slechts door mijn hart donker gekleurd |
Het idee vind ik op zich wel okay, hoewel het me niet aanspreekt. Ik geloof ook niet dat ik van deze vorm van dichten houd: het is voor mij te beschrijvend, te verhalend.
Je moet wel uitkijken dat je de rijm niet forceert, vooral wanneer je gebruik maakt van ABAB. Ik til de lagen op, trek aan de panden één voor één; krijg vieze handen Ik trek ze weg en scheur ze af Sneller sneller; sta dan paf In deze strofe vind ik de rijm bijvoorbeeld te gedwongen: het komt niet natuurlijk over. Verder kan ik er eigenlijk weinig over zeggen. Het doen me gewoon niet zoveel. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:19. |