![]() |
(leer)doelen SMART geformuleerd
Heeft iemand hier veel ervaring met het werken met de SMART-methode om leerdoelen te formuleren (of eigenlijk meer: kan iemand hier dat heel erg goed)? Of heeft iemand een site waar dat heel goed en uitgebreid staat uitgelegd met voorbeelden ed?
Voor niet weet wat die SMART-methode inhoudt: http://www.onderwijsachterstanden.nl/smart/sma0001.php En om ook een algemene discussie te starten: vind je dit een goede manier van doelen formuleren? Of vind je het maar onzin? Er is behalve de SMART-methode ook een andere methode (en misschien nog wel meer) waarbij ook aan andere onderdelen van een doel aandacht besteed wordt (ik weet nu alleen even niet meer hoe het heet :o). |
Met de jongerenraad heb ik geleerd hoe ik smart doelen moet formuleren. Dit gebruik ik redelijk vaak met betrekking tot de jongerenraad. Maar als ik voro school doelen moet formuleren merk ik wel dat ik heel erg naar smart neig.
Ik vind het een goede manier je leert goed na te denken over wat je nou eigenlijk wil en als je het goed doet dan kan je heldere en duidelijke doelen bedenken die ook nog eens ergens op slaan. |
Ik denk dat THE DILBERT PRINCIPLE van Scott Adams een betere leidraad vormt bij het formuleren van doelstellingen.
"We will produce the highest quality products, using empowered team dynamics in a new Total Quality paradigm until we become the industry leader." En het resultaat van een middag brainstormen bij Logitech: "The New Ventures Mission is to scout profitable growth opportunities in relationships, both internally and externally, in emerging, mission inclusive markets, and explore new paradigms and then filter and communicate and evangelize the findings.'' :D |
Ik vind het handig om leerdoelen 'SMART' te formuleren. Niet dat ik het schema gebruik zoals op die site, maar ik bedenk wat ik wil leren en ga er dan concretere criteria aan hangen (zoals: meetbaarheid, tijdsgebondenheid etc) zodat ik weet dat ik ze ook daadwerkelijk kan gaan behalen. Als ik dat niet doe blijven mijn leerdoelen meestal maar vaag en schiet ik er niet veel mee op.
Maar wat wil je precies met dit topic? |
Het helpt om doelen te structuren.
|
Ik snap eerlijk gezegd niks van die site?
|
Citaat:
http://www.carrieretijger.nl/functio...-stellen/smart |
Hmja, maar ik vind soort dingen altijd een beetje gek. Zo heeft mijn vriend het vak 'veranderingsmanagement' moeten volgen in het tweede jaar van zijn hbo-opleiding. Ik moest de spelfouten uit zijn 'werkstuk' halen en ik was er nou niet echt van onder de indruk. Leek net verzorging. Dit doet me daar ook weer een beetje aan denken. Zijn dat geen dingen die voor zich spreken en dat je sowieso goed moet nadenken voordat je dingen doet, of sla ik volledig de plank mis? :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb een schijthekel aan smart en vind het dikke onzin. zo!
|
Citaat:
|
Ik zie het nut er niet echt van in (voor mij iig niet), bij elk leerdoel dat ik heb gemaakt volgens die methode, kon ik alleen maar denken;'Ja, duh, dat wisten we al..'... 't Voegt niets toe in mijn ogen.. Maar misschien is het handig voor mensen die moeite hebben met doelen opstellen...
|
Citaat:
@Leonoor: waarvoor zou je ze willen gebruiken dan? |
Mja ik moet dat ook, maar ik vind het opzich wel gaan :)
In het begin niet, maar nu heb ik een duidelijk lijstje gehad waar je op moet letten en nu heb er geen problemen meer mee en vind het ook wel handig :) |
ik vind het irritant maar je krijgt er wel betere leerdoelen door, vind ik althans
|
Ik kan me voorstellen dat het een handige methode is als je moeite hebt met leerdoelen, maar ik heb er echt niks aan. Als ik een leerdoel uitleg, dan neem ik alle SMART zaken toch wel mee.
|
Citaat:
Bij ons op school nam iedereen zo ongeveer ook dan de zelfde persoonlijke leerdoelen :D |
Is dit bedoeld voor gebruik door studenten/volwassenen of moet het op kinderen losgelaten worden?
|
Liever niet op kinderen. Arme kindjes...
SMART is je leerdoelen formuleren volgens een principe: Specifiek Meetbaar Actueel Relevant Realistisch Tijdsgebonden Tenminste, zo heb ik het geleerd. |
Bij mij op school moesten de leerlingen die dreigden te zakken voor hun eindexamen met SMART werken. In de praktijk draaide dat natuurlijk op niets uit, maar het was wel grappig om de mentoren in de stress te zien over die SMART-planningen, die nog niet ingeleverd waren.
|
Ik hoef trouwens SMART niet voor mezelf te gebruiken, maar om {hulpverlenings}doelen voor anderen te maken &. dan vind ik het erg handig.
|
Citaat:
|
Ik vind het wel handig eigenlijk omdat anders mijn doelen totaal niet duidelijk zijn. Tis gewoon een soort houvast; staat alles in mn doel wat er in moet?
|
ik heb het hele afgelopen jaar met leerdoelen gewerkt en ik weet nu gewoon echt niet meer welke dat was!! :s
[edit] ik heb er één opgezocht uit een oud evaluatieverslag: [/edit] Doel: Ik wil beter op de juiste momenten gevoelsreflectie toe kunnen passen. Inhoud: Tijdens het bureau, afgelopen periode merkte ik dat ik het moeilijk vond om op de juiste momenten gevoelsreflectie toe te passen. Ik snap wel dat het belangrijk is. De cliënt voelt zich hierdoor wellicht begrepen en meer op zijn gemak. Wat er gebeurde is dat ik, wanneer ik zag dat de cliënt zenuwachtig was, ik dit niet aangaf van dat ik het opmerkte. Ik liet haar eigenlijk gewoon doorpraten omdat ik haar niet in haar verhaal wilde onderbreken. Toen ze uitgepraat was gaf ik pas enige gevoelsreflectie. Op het verkeerde punt dus! Want toen leek ze helemaal niet zenuwachtig. Leerweg: Wanneer we oefenen met het bureau wil ik van te voren aangeven dat dit een leerpunt van mij is en of degene van wie ik feedback krijg hier extra op zou willen letten zodat ik hierover meer tips kan krijgen. Verder wil ik nogmaals de literatuur die wij hierover hebben (individuele gespreksvoering van Frans Brinkman) nog eens bestuderen Tijdpad: Ik oefen dit in de eerste periode waarin wij individuele gespreksvoering krijgen. Na 2 of 3 oefengesprekken hoop ik het voldoende onder de knie te hebben. Ik vind het lastig in te schatten hoeveel tijd je hiervoor nodig hebt. Evaluatie: Als ik mijn leerdoel heb bereikt kan ik op de juiste momenten gevoelsreflectie geven. Ik merk dat de cliënt dit helpt om zijn verhaal verder te kunnen doen. zo deden wij hem dus. maar denk dat dit weinig toevoegt. |
Citaat:
|
Citaat:
In het werkplan voor m'n stage. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:13. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.