![]() |
[pc] hoelang gaat die nog mee ?
aangezien ik een opleiding ga doen (jee) (media & entertainment management), en je voor die opleiding een beetje fatsoenlijke pc (videobewerking e.d.) nodig hebt, wou ik graag ff weten hoe ver ik ga komen met mn huidige pc-tje (dat al een paar jaar trouwe dienst doet).
Athlon Xp 2200+ 512 MB Ram (DDR 333) 40 GB Hdisk 48-16-48 cd-brander 16x DVD lezer Creative Soundblaster Pro Geforce 6600 (128 MB) (tijd geleden dr in gezet, was eerst een brakke gforce 4 MX440) dus de vraag is eigenlijk : is dit werkbaar voor videobewerking e.d.; zo nee, wat kan ik dan het beste vervangen ? (grotere harddisk had ik al zo'n beetje zelf bedacht trouwens, ik dacht aan een leuke 160GB schijf of zo. zit daar nou veel verschil mbt snelheid in, bij hdisks ?) |
Hm... voor video editing wil je waarschijnlijk veel meer schijfruimte, en meer intern geheugen zou ook niet misstaan. Geheugen is niet zo duur tegenwoordig, voor ~50 euro heb je er nog eens 512MB bij en een 250GB schijf heb je tegenwoordig voor 100 euro :)
En of dat uitmaakt in snelheid.. ligt eraan of je huidige schijf 5400rpm is op 7200rpm, als ie 5400rpm is zou ik hem sowieso wegmieteren ;) Maar het is iig niet zo dat grotere schijven sneller zijn dan kleinere, over het algemeen ontlopen 7200rpm schijven elkaar nauwelijks. |
de ouwe schijf is (godzijdank) wel 7200 rpm.
|
Ik zou niet direct een nieuwe PC kopen omdat je videobewerking moet doen. Als blijkt dat je PC te langzaam is kun je als de tijd daar is altijd nog wel een nieuwe kopen, terwijl dit er op zichzelf nog niet echt slecht uitziet. Misschien wat meer geheugen (~50 eu) en een nieuwe, grotere schijf misschien (200 GB ~85 eu).
Overigens werk ik nu ook op een PC met maar 512 MB intern en dat gaat prima, nu doe ik weliswaar geen videobewerking in brede zin maar het is zeker geen ramp dat er maar een halve gig intern in zit. |
nee, zoiets dacht ik ook wel al. ik bedoel, nieuwe software draait prima, misschien niet altijd alles op 'hoog' staan, maar nog niet gehad dat iets nieuws echt niet wou draaien. (nou doet die videokaart wonderen in mijn pctje, dat scheelt).
|
en een 2800+ cpu kost tegenwoordig ook nog maar rond de 80 eurie ofzow.
|
Ja, maar met een losse 2800+ kun je niet zoveel he.
|
Extra HD en 512mb d'r bij prikken en dan zit je de eerstkomende tijd volgens mij nog wel gebakken.
|
Citaat:
|
mischien past het socket niet he... (nee weet niet of het past maar zal wss niet)
|
tis een socket A, dus een athlon XP 2800+ zou denk ik wel nog in die uitvoering te vinden zijn, dus dat zou wel passen idd. betwijfel alleen of dat nou zo'n geweldig nuttige investering is ?
|
Van een 2200+ naar een 2800+, denk je echt dat dat het verschil gaat maken tussen wel en niet geschikt voor videobewerking? :)
|
Ik zou er inderdaad misschien wat RAM bij prikken, maar verder moet je PC het wel aan kunnen, zij het misschien met enige moeite.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Misschien ook handig om een dvd-brander te hebben als je video gaat bewerken? Je moet het uiteindelijk toch ergens laten (om o.a. mee te nemen), of wil je alles op je harddisk laten staan? Op cd's past ook zo weinig...
|
voor video bewerken is een snelle cpu helemaal niet zo heel erg nodig.
Veel RAM geheugen en veel opslag geheugen is veeeel belangrijker Dus koop een 160 gb schijf (of meer) enwat extra geheugen :) |
Waarom vraagt niemand naar de chipset? Bij een andere CPU zul je toch echt moeten kijken of de chipset wel 166/333MHz FSB ondersteunt en bijbehorend type geheugen (DDR/333).
|
Wie heeft het over een andere CPU dan?
|
Citaat:
|
Alle computers zijn goed voor videobewerking, ligt er maar aan hoe snel je wilt wachten.
Wat zowizo aan te raden is, snelle opstart/werk schijf, en grote opslag schijf, waarbij je je video shit ook op de grote opslag zet. Of een aparte paritie. Van 2200+ zou ik niet meer naar een 2800+ gaan, aangezien je voor iets meer al weer een Athlon 64 2800+/ 3000+ heb, spaar dan door en koop dan een nieuw moederbord/cpu/geheugen als je sneller wilt. Athlon XP is zowizo end of life. Performance was ook niet echt geweldig. |
Citaat:
|
Als je professioneel video wil bewerken is het wel handig als je snelle processoren hebt. Maar koop gewoon geheugen erbij, dan lukt het wel. Met 2GB zou het allemaal een stuk sneller moeten gaan. En een snelle HD is ook handig, bijvoorbeeld een SCSI HD'tje, scheelt best veel.
Je processor is wel belangijk bij het renderen. |
Ga dan zowizo voor een Dual Core, aangezien ongeveer 80% van alle programma's die je gebruikt bij Video Encoden geoptimaliseerd zijn voor Dual Core of Multithreaded, daarbij tel je nog eens op dat je rustig door kan werken op de andere cpu.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hm, de 3 bedrijven waar wij inkopen hebben ze iig schaars op voorraad. Vandaar mijn POV
|
Citaat:
Ik bijna niet meer. Sempron reeks stapt ook over op S754, daarkomt ook nog een Dual Core versie van. |
Ze worden iig al een tijdje niet meer gemaakt, op is op.
|
Yep, eindelijk verlost van die slechte reeks, wat had ik een hekel aan die Athlon XP 2400+ en 2600+ van wat ik gehad had.
Stomme slomme cpu's. |
Citaat:
http://www.tweakers.net/nieuws/38100 Dus komende half jaar worden ze gewoon nog verkocht, met dalende verkrijgbaarheid natuurlijk. Voor goedkope PCs zijn deze processors uitstekend geschikt, er zijn immers genoeg mensen die een PC alleen voor simpele taken gebruiken en geen 100 euro voor een processor over hebben. En daarin kan ik ze alleen maar gelijk geven. |
Dat laatste ben ik best met je eens :)
Het punt is alleen dat S754 processoren tegenwoordig zelfs goedkoper zijn en beter presteren, minder energie verbruiken (dus minder warm worden), 64-bit instructies, betere upgrademogelijkheden, enz. Dat maakt het wel heel lastig om nog de keuze voor Socket A te kunnen rechtvaardigen. |
Citaat:
Om nu nog een Ahtlon XP te kopen of Socket A = no go. Maja het nieuws was nu ook dat er een Mobile S754 Dual Core komt als antwoord op Intels Yonah, dat zou wel mooi zijn voor de mensen die nog S754 hebben onder ons, en dan dalen de prijzen alweer :) |
€ 55,31 voor een S754 proc is zeker goed te doen. Alleen wel duurder mobo. En ik denk dat 64-bits instructies uitgeschakeld zijn bij de Sempron K8 procs. "Paris" iig wel.
|
Ligt eraan of het E6 revisie is.
Georgetown, Sonora, Palermo hebben het zowizo al, mits het dus E6 is. Voor € 55,31 heb je dus een Sempron met ook 64 bit instructie, doe jij dat met je stomme Athlon XP maar eens na. Daarnaast ondersteund hij ook nog eens SSE3, waardoor je Apple OSX kunt draaien en een kleine performance boost krijg in bepaalde office apps. |
:eek: Geen 64 bits instructies!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!! |
Jij piept wel anders als alle h4x0r chiz0rs op 64 bit zijn en jij erachter puft met je Athlon XP 2400+
Naja, het heeft toch nog geen enkele voordeel, maar waarom zou je niet voor een Sempron S754 gaan inplaats van een stomme slomme Athlon XP. |
Citaat:
|
Voor 50 euro heb je een ander moederbord :)
Niet je van het, en je krijgt ook nog wat terug van je oude config. Anders wacht je maar langer, het is gewoon zonde om nu nog een Ahtlon XP serie te kopen. Hoe nare man het zou zeggen, dan drink je 2 weekenden maar wat minder. |
Citaat:
Dan zijn de mensen gedwongen om een nieuw bordje te kopen. Aangezien de Socket A's nog zeldzamer zijn geworden ;P |
Als je je computer gaat upgraden, dan moet je het in een keer goed doen, anders blijf je gewoon weg bezig.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15. |