Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   L'itinéraire (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1249254)

vidaaa 18-08-2005 22:51

L'itinéraire

L'itinéraire

''Maar na de finish werd alles zwart''

Start!

Opstaan, huilen, eten, slapen
Opstaan, eten, leren, slapen
Opstaan, eten, werken, slapen
Opstaan, slapen, slapen
Slapen?
Slapen.

Finish

persoonlijk vind ik dit het beste gedicht dat ik ooit heb geschreven

geen dichter 19-08-2005 13:03

ik vind hem echt cool :cool:

vooral het opstaan (y)

de eerste zin staat in mijn ogen alleen een beetje buiten het gedicht.
zou jij speciaal voor de mensen die een 5 op hun raport stonden voor frans het toen maar hebben laten vallen een vertaling van de titel kunnen geven :o ?

Diary of Dreams 19-08-2005 13:36

L'itinéraire = De route.
Kan je zelf ook opzoeken, daar heb je een (online) woordenboek voor.

Ik vind het een erg leuk idee, maar de uitwerking is wat minder, het is allemaal net iets TE eentonig.
Het eerste wat me opviel is de volgorde: huilen - leren - werken - slapen, leuk.
Einde is helemaal niet leuk eigenlijk, te voorspelbaar.

Wat me wel weer trekt is dat je in het begin iets zegt over iets na de finish, als je aan het eind de finish dan weer tegen komt denk je weer aan het begin. Daardoor denk ik gelijk aan reincarnatie, ondanks het zwarte na de finish.

geen dichter 19-08-2005 14:34

bedankt DoD!

juist de herhaling / eentonigheid vind ik mooi, het laat duidelijk zijn dat het leven eentonig voorspelbaar is dat het begint met opstaan en eindigt met slapen.
eigenlijk had ik reincarnatie geleik uitgesloten door je de "finish" hebt berijkt... maar het legt de eerste zin wel mooi uit (y)

daar heb ik een behulpzame DoPer voor ;)

vidaaa 19-08-2005 20:47

Het is de bedoeling dat je voor je gevoel steeds sneller gaat lezen tot de laatste keer ´opstaan´ en dat je daarna automatisch langzamer doorleest. En dat je dat dan linkt aan het leven.

Porcelain 22-08-2005 18:29

Vind je dit echt je beste? Ik niet.
Ik vind het wél goed dat je eens anders schrijft dan normaal (nu hoop ik dat ik de goede persoon bij de goede gedichten heb, dat ga ik straks maar eens natrekken), maar het resultaat niet zo geweldig, omdat.. tsja.. DoD zegt 'eentonig' en daar kan ik me in vinden, maar ik vind het ook wat simpeltjes. Te simpel voor zo'n soort gedicht. En dat heeft misschien wel weer met eentonig te maken..

Maar slecht vind ik het niet.

foefighter 22-08-2005 20:20

leuke gedachtengang
maar een
beetje geforceerd

xineof 23-08-2005 00:43

Ik weet eigenlijk niet wat ik ermee moet :o. "Maar na de finish werd alles zwart" vind ik geweldig, maar voor de rest vind ik het eigenlijk ook weer niet zó speciaal :o.

Reem 24-08-2005 10:23

Nee, je beste gedicht is dit zeker niet. Toch vind ik het leuk om te lezen. :) Het heeft heus wel iets, vooral omdat je ongeveer begint met te vertellen wat er na de finish komt.

ragdoll 24-08-2005 13:35

Of het je beste is weet ik niet ... maar ik vind hem wel erg goed (y)
De eentonigheid stoort me niet echt, juist mooi door zijn eenvoud.

vidaaa 24-08-2005 16:39

Hmm, misschien is het inderdaad niet m'n beste maar ik was in een reactie-uitlokkende-bui, om het zomaar even te zeggen.
Badankt voor alle reacties in ieder geval :p Reacties op jullie gedichten volgen later want dit is mn laatste minuut vrije tijd deze week.. uni-intro's zijn vermoeiend :|

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:01.