![]() |
[S-ata] voor/na delen
wat zijn de voordelen ( behalve natuurlijk dat t sneller is ) En nadelen van serial ata ?
ik wil een tweede harde schijf gaan kopen, mijn huidige schijf is echter op de IDE aangesloten, geeft dit geen problemen ? en gaat detectie van de schijven ook automatisch zoals bij IDE ? alvast bedankt. :) |
Voordelen:
- Handiger kabeltje - Nieuwere systemen hebben steeds vaker geen ruimte meer voor PATA schijven, dus die laatste zijn niet echt 'futureproof'. Nadelen: - Geen Verder is het trouwens niet zo dat SATA schijven sneller zijn dan PATA schijven, qua snelheid is er geen verschil. Het is gewoon een andere interface, die weliswaar hogere snelheden aankan, echter de huidige schijven kunnen dat níet. ;) En ja, je kan hem gewoon aansluiten, heb hier zelf ook een PATA en een SATA schijf in hetzelfde systeem. Werkt prima. Wordt ook gewoon automatisch gedetecteerd. |
Nadeel zou kunnen zijn dat niet elke wat oudere voeding ook SATA power cables heeft. Maar goed, dan moet je dus gewoon een nieuwe voeding kopen, of geen SATA-schijf kopen ;)
Verder is het geloof ik al eens eerder gezegd dat SATA-schijven niet sneller zijn dan PATA-schijven: maximale doorvoer van de bus is ook bij ATA/133 al hoger dan wat de schijf ooit kan aanleveren en dingen als NCQ zijn vooralsnog voor desktopgebruik niet nuttig gebleken. Tis feitelijk een aardigheidje, meer niet. En je ziet niet meer met gekloot met master/slave. :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
mwah, heb net een week oude 450 Watt voeding, daar zal t niej aan liggen....
maar iig bedankt voor de info, en denk dan dat ik er een sata schijfie bij ga kopen :) |
Citaat:
|
Nadeel van S-ATA is ook nog dat het vrij rottig is om hem te indstalleren. Dit geldt echter alleen als het je primaryschijf wordt, wat bij jou niet het geval is. Maargoed, het is leuk voor de info :p
|
Alleen al het feit dat je van die verschrikkelijke P-ATA-kabels af bent is reden genoeg om over te gaan op S-ATA.
|
Citaat:
|
Als je een SATA schijf wilt kopen heb je wel een SATA controller nodig. Je moederbord moet dus over SATA connectors beschikken, of je moet een uitbreidingskaart kopen.
Voordelen zijn al genoemd, echter snelheid kan wel degelijk een voordeel zijn. Als je controller EN de schijf NCQ (Native Command Queueing) ondersteunt, dan kun je daarbij een snelheidsvoordeel halen van 4 tot 8 procent. Niet wereldschokkend maar wel merkbaar bij intensief gebruik. |
Er worden geen moederbord meer gemaakt zonder SATA, het is gewoon een standaard geworden.
Wow 4% extra performance, daarvoor zou ik zeker overstappen op SATA. Enigste voordeel is alleen Raid, voord de rest is het maar marketings gemeuk. Geloof ook trouwens dat SATA HDD's goedkoper is. |
Citaat:
|
Citaat:
Het moet enige zijn ;) |
* praat normaal nederlands *
|
Windows ziet mijn SATA schijf als een verwijderbare schijf, ik heb een icoontje in mijn taalbalk om 'hardware veilig te verwijderen'..
iemand bekend met dit probleem? |
jah ik heb dat ook, je kan hem dan verwijderen en gewoon afsluiten en meenemen na een vriend en daar weer insteken.
|
ja maar het is geen bracket ofzo, hij zit gewoon vast in mijn pc..
maar verder is het niet heel storend ofzo leek me alleen niet dat het zo hoorde |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(2x300GB RAID-1 :D) |
relax, maar dat niet alleen, 2x Raptor in Raid lijkt me wel leuk :) Lekker snel.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
RAID0 geeft in real life vooral voordeel als je dingen tegelijkertijd doet. Sequential snelheden zijn ook een stuk hoger ja. Mijn fileserver pompt tegen de 70MB/s en daar ben ik heel tevreden mee. :)
Maar SATA heeft daar weinig mee te maken, de limiet van 133MB/s van 1 ATA kabel zul je in de praktijk toch niet halen. De WD Raptor is volgens mij sequential ook nauwelijks sneller dan een Hitachi SATA drive. Alleen de IOps en seek snelheden zijn veel beter, wat hem met name geschikt maakt voor servers en andere specieke taken. |
Raptor is wel degelijk sneller, let maar op :)
Maja, SATA is gewoon beter dan IDE, gewoon weg de opvolger, zelfde bij: Pci ---> Pci-X AGP ---> Pci- Express ATX ---> BTX etc etc etc |
Citaat:
|
Of je brand je muziek eens weg van tijd tot tijd :p
|
Citaat:
Nee, sterker nog, ik overweeg een dedicated fileserver (met zware RAID, of course) voor dat soort zooi. Edit: Heb alleen nog een passief gekoelde voeding nodig en een ultrastille koeler voor 'n T-bred 2200+ :) En euh, een zwik schijven, natuurlijk, alsmede een RAID-controller. |
Wie had het over cd's of dvd's?
Lang leve tape's en floppy's! Maja, ik koop me ook gewoon een nieuwe HDD :P. Moet er trouwens nog altijd eentje kopen voor storage, maja. |
Citaat:
|
Ook heel cool zijn trouwens die full-size 5,25" Exabyte-streamers! Hoe oldschool :>
|
Oldschool is de shit :D
Maja, tis alleen bagger dat de meeste moederborden maar 4x sata hebben, en daarbij kan ik net 4 of 5 hdd's kwijt. Wil me toch nog altijd een 10k kopen en eventueel mits de performance meer is dan onboard SATA-Raid een Raid controller kopen. Maar daar moet ik me nog in verdiepen, nu geen zin in. |
Citaat:
Nou neem ik natuurlijk aan dat dat laatste jou niet snel zal gebeuren, maar toch :) Als je je data écht veilig wilt stellen zijn er betere oplossingen. |
Citaat:
Zou natuurlijk ook nog gewoon 'n 300GB-schijf tijdelijk d'r in kunnen hangen, /Local Vault/ handmatig d'r op ploffen alsmede alle zooi die ik op CD/DVD heb staan, uit het systeem trekken en heel zorgvuldig in een stalen security-box bewaren onder mijn bed :) |
Citaat:
|
is er met een pci s-ata controller ook enig snelheids verlies?
en als dat er is, is een ata133 schijf op zo'n controller dan sneller of langzamer dan een hdd op onboard ata100 via p-ata |
Nee... maximale doorvoersnelheid van de PCI bus is 133MB/sec., dat haalt een harde schijf toch niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Volgens mij heeft elk nieuw moederbord dat tegenwoordig wel, dat heeft niet veel met de prijs te maken ;)
|
Sure, maar als je een SATA hardeschijf op een ouder moederbord wilt aansluiten heb je dus een controller nodig. Ik ben zelf voor integrated solutions (lees: onboard), dus dat kan ik alleen maar aanbevelen. :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ik kreeg ooit eens een repareerprogrammaatje voor een kapotte striperaid van Highpoint, ben die gasten daar nog steeds dankbaar voor....! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:30. |