![]() |
Boeken..
Hallo,
Hopelijk is dit het goede forum, anders verplaats hem maar :) Aangezien ik vanaf februari stage ga lopen in het speciaal onderwijs, moet ik vooraf een aantal boeken lezen over de volgende onderwerpen.. Autisme PDD-NOS ADHD Het verlies van een ouder of broertje/zusje.. Gedragsproblematiek.. Die onderwerpen gaat het ongeveer om. Ik heb al een aantal boeken gelezen, maar ik was benieuwd of jullie misschien nog tips hadden hierover.. (aanraders van boeken bijv..) Alvast bedankt.. Inge |
Het boekje 'Doe normaal' is jarenlang een heel bekend boekje geweest over oa ADHD. Misschien is dat wat?
|
'Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht' van Mark Haddon gaat over een 15 jarige jongen met autisme. Hij verteld het verhaal zeg maar. Ik vond het een duidelijk en leuk boek om te lezen. Ik weet natuurlijk niet hoe het is om autistisch te zijn maar dit gaf volgens mij wel een duidelijk beeld.
|
Bedankt voor de tips :)
Ik heb zelf het boek Sociaal Onhandig al gelezen, ook een erg duidelijk en leerzaam boek! |
Ik ben altijd heel slecht in titels... :o Ik zal eens kijken of ik me de komende dagen iets kan herinneren.
mathfreak geeft ook altijd een goede tip van een boek over autisme, maar ook daarvan ben ik de titel even kwijt. Er is ook een boekje dat gaat over autistisch denken, ik weet verder alleen even niet hoe het heet en wie de schrijver is. :o Mbt gedragsproblematiek vind ik Gedrags- en werkhoudingsproblemen en zorgverbreding van Harry Janssens e.a. een erg goed en duidelijk boek. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
@Ingetjuhh: Het boek van Martine Delfos geeft een overzicht van de diverse stoornissen in het autistische spectrum. Het beschrijft ook het ontstaan ervan, en besteedt daarnaast ook nadere aandacht aan een aantal veel voorkomende kenmerken. Een ander boek dat ik je kan aanbevelen is Autisme van binnen uit van Hilde de Clercq, een Vlaamse die zelf een zoontje met een stoornis in het autistische spectrum heeft. Dit is een van de boeken waarin ook aandacht wordt besteed aan sexualiteit, vandaar dat ik het zelf een tijd geleden heb gekocht. |
Torey Hayden heeft zelf voor een klas gestaan met kinderen met gedragsproblematiek. Hier heeft ze dus ook boeken over geschreven. Het gaat over van alles, autisme, ADHD enz. Deze zijn ook erg leuk om te lezen!
|
'Zit stil' is ook nog een titel van een boekje over ADHD.
|
Citaat:
|
Dankjewel allemaal voor de tips :)
|
rondom inge.
het dagboek van eenvader diezijn dochter verliest aan kanker die 2 jaar duurt. heel emotioneel boek! |
Het autistische kind - Furneuax, B. en Robert, B.
Dit boek is geschreven door mensen die dagelijks met autistische mensen werken en het is als zodanig van bijzonder belang zowel voor ouders en onderwijskrachten als voor hulpverleners. Intro, Nijkerk, 1981 ISBN 90-266-1724-0 Recensie: NVA -------------------------------------------------------------------------------- Autisme en verwante contactstoornissen - Minderaa, R.B. Autisme en verwante contactstoornissen, wat moet je daaronder verstaan? Hoe herken je dat? Hoe ga je er mee om? In dit boekje van de NVA gaat dhr. Minderaa op die vragen in. Brochure NVA, Bussum, 1987 Recensie: NVA -------------------------------------------------------------------------------- Over autisme gesproken - Peeters, T. Serie vraaggesprekken met vooraanstaande deskundigen waarin de voornaamste vormen van autisme aan bod komen. Dekker en Van de Vegt, Nijmegen, 1984. ISBN 90 255 9922 2 Recensie: NVA -------------------------------------------------------------------------------- Autisme, van begrijpen tot begeleiden - Peeters, T. Uitgebreide beschrijving over wat autisme is, wat de gevolgen het heeft op de communicatie en de sociale interacties. Tips worden gegeven hoe men autisten het beste kan begeleiden, Hadewijch, Baarn, 1994 ISBN 90 5240 230 2 Recensie: NVA -------------------------------------------------------------------------------- Autism, the facts - Baron-Cohen, S. en Bolton, P. Voorlichtende publicatie, gericht op een brede doelgroep, waarin uitleg wordt gegeven over autisme. Wetenschappelijk boek waarbij voorkennis vereist is. Oxford univerity press, 1993. ISBN 0-19-262327-3 Recensie: NVA -------------------------------------------------------------------------------- Over autistisch denken - Vermeulen, P. Dit boekje legt autisme op een heel begrijpelijke manier uit, over alle intelligentieniveaus heen. En dat aan de hand van moppen en een vergelijking met de informatieverwerking bij computers. Centraal in het uitleggen van het autistisch denken staat het begrip 'centrale coherentie', dat in eenvoudiger woorden benoemd wordt als 'samenhangdenken', geïllustreerd met heel wat praktijkvoorbeelden. Ina van Berckelaer schreef de flaptekst. Ondertussen zijn er in Vlaanderen (én Nederland) al zo'n 1.500 exemplaren verkocht en kreeg het boek heel wat goede recensies. VVA - Vlaamse Vereniging voor Autisme,(1996) Groot Begijnhof 14, B-9040 GENT. tel: +32 9 238.18.18. fax +32 9 228.98.79 -------------------------------------------------------------------------------- Het gesloten boek. Autisme en emoties - Vermeulen, P. Dit boek beschrijft, geïllustreerd met heel wat praktijkvoorbeelden, hoe mensen met autisme hun gevoelens uiten, hoe ze proberen wegwijs te raken in de gevoelens van anderen, en welke gevoelens ze hebben. Nieuw is de beschrijving van hoe je autisme uitlegt aan iemand met autisme. Dit is gebaseerd op praktijkervaringen - de auteur begeleidt heel wat normaal begaafde mensen met autisme. VVA - Vlaamse Vereniging voor Autisme,(1997) Groot Begijnhof 14, B-9040 GENT. tel: +32 9 238.18.18. fax +32 9 228.98.79 -------------------------------------------------------------------------------- De volstrekt vreemde - het begrijpen van het autistische kind - Delacato, C.H. Dit boek wil informatie verschaffen aan allen die met autisme te maken kunnen krijgen. Wetenschappelijk boek waarbij enige voorkennis vereist is. Meulenhoff, Amsterdam, 1974 ISBN 90-290-0773-7 Recensie: NVA -------------------------------------------------------------------------------- Autisme, een probleem voor het gehele gezin Donkersloot, P. Na een uitgebreide behandeling van de mogelijke oorzaken, de verschillende 'types' van autisme met hun kenmerken en problemen, en beschouwingen over autisme als opvoedingsprobleem, wordt gesteld dat bij behandeling van het autistische kind begeleiding van het hele gezin noodzakelijk is. Wetenschappelijk boek waarbij enige voorkennis vereist is. Swets & Zeitlinger, Lisse, 1990 ISBN 90-265-1075-6 Recensie: NVA -------------------------------------------------------------------------------- Autism - explaining the Enigma - Frith, U. Het begrip autisme wordt vanuit verschillende aspecten belicht, om verheldering over dit onderwerp te geven. Wetenschappelijk boek waarbij enige voorkennis vereist is. Basil Balckwell, Oxford, 1989 ISBN 0-631-16824-9 Recensie: NVA -------------------------------------------------------------------------------- Aan autisme verwante stoornissen: een inleiding - Gaag, R.J. van der. en Verhulst F.C Inleidend artikel dat deel uitmaakt van een themanummer over aan autisme verwante stoornissen, ook wel 'pervasieve ontwikkelingsstoornissen genoemd. Wetenschappelijk boek waarbij enige voorkennis vereist is. Kind en Adolescent 17 (1996) Blz 57-61. Recensie: NVA -------------------------------------------------------------------------------- Autisme, oorzaken, symptomen en behandeling - Janssens, J.M.A.M. Dit boekje is bestemd voor studenten en docenten orthopedagogiek. Aan de hand van een literatuurstudie geeft de auteur het verschijnsel autisme weer. Wetenschappelijk boek waarbij enige voorkennis vereist is. Orthovisies 2, Wolters-Noordhoff,Groningen, 1980 ISBN 90-01-67420-8 Recensie: NVA -------------------------------------------------------------------------------- Zwakzinnigheid, autisme en aan autisme verwante contactstoornissen - Krayer, D.W. Verslag wordt gedaan van een onderzoek naar de mogelijkheden van classificatie en diagnostiek bij zwakzinnigen met autisme of een verwante stoornis. Wetenschappelijk boek waarbij enige voorkennis vereist is. Swets & Zetlinger, Amsterdam/Lisse, 1991 ISBN 90-290-4790-9 Recensie: NVA -------------------------------------------------------------------------------- Autisme derealisatie/depersonalisatie - Rood, S. van Aan de hand van eigen ervaringen werpt de schrijfster een nieuw licht op de aard en oorzaken van autisme en derealisatie-depersonalisatie. Zij opent een deur naar de tot nog toe gesloten wereld van het autistische kind. Wetenschappelijk boek waarbij enige voorkennis vereist is. Mirananda, Wassenaar, 1984.ISBN 90-6271-708-X Recensie: NVA -------------------------------------------------------------------------------- Geïndividualiseerd onderzoek en behandeling van kinderen met autisme en andere stoornissen - Schopler, E. en Reichler, R. Wetenschappelijk boek waarbij enige voorkennis vereist is. Dekker en Van de Vegt, Nijmegen,1982. Recensie: NVA -------------------------------------------------------------------------------- Autisme en verwante communicatiestoornissen Snijders-Oomen, A.W.M, (red) Tuinsma, M.M.E. en Eijk, M.E van der. Dit boekje is bestemd voor ouders en hulpverleners, het beschrijft hoe de communicatie zich ontwikkelt bij een normaal kind en bij een kind met een autistische stoornis. Wetenschappelijk boek waarbij enige voorkennis vereist is. Dekker, van der Vegt, Assen, 1990 ISBN 90-255-0049-8 Recensie: NVA |
dankjewel (y)
|
Lege ogen of iets met een brug van dirk bracke maar het is wel een leesboek over autisme!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:30. |