![]() |
De functie van emoties
Zoals het onderwerp al zegt :)
Ik zou graag horen wat jullie hierover te zeggen hebben. |
Via de computer kun je dingen als sarcasme niet overbrengen door alleen maar zinnen te typen, met smileys kan je een beetje laat zien dat het sarcastisch was: :rolleyes:
Een grapje was: ;) enz. :) |
Ik begreep het verkeerd :bloos:
|
Naar mijn idee zijn emoties terug te leiden tot simpelweg overleven. Emoties geven een innerlijke toestand van geest en lichaam weer. ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Emoties is een manier van uiten van gevoelens, gedachten, hoe je je voelt, etc. Wat willypirate zegt. |
Ik moet geloof ik even m'n vraag bijstellen. Ik weet trouwens niet waarom jullie mijn post als sarcastisch zouden kunnen beschouwen, maar dat terzijde.
Mijn bedoeling was: wat is het evolutionaire voordeel van emoties. Hoe helpen ze je beter te functioneren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Emoties zorgen ervoor dat mensen beter op elkaar en op hun omgeving kunnen inspelen. Iets stelen van iemand maakt hem kwaad. Je hand in het vuur stoppen doet pijn.
|
Emoties zijn de indicaties van de toestand van iemand. Zonder gevoelens kan iemand niet leven..
KMBA |
Citaat:
|
ze zijn er om het leven kleur te geven, mooi te maken, zonder emoties zouden we robots zijn.
|
Citaat:
alleen dat je het vervelend vind dat je pijn hebt is een emotie :P |
aanrader: Dylan Evans - Emotion
in't kort: de basisemoties helpen ons bij het overleven: Angst: zorgt dat je in situaties waar gevaar heerst, extra oplettend bent en klaar bent om te vluchten. Woede: idem, maar zorgt dat je klaar bent om te vechten Walging: zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld uitwerpselen niet gaat opeten, waar nogal wat bacteriën en andere beestjes in kunnen huizen... Blijheid en verdriet stimuleren je om iets wel of net niet te gaan doen. De andere emoties zoals jaloezie, liefde, ... zijn complexer. Evans noemt dit hogere cognitieve emoties, deze zijn ook altijd sociaal. Voor walging heb je geen andere sociaal individu nodig, voor liefde wel. Kort en bondig: emoties zijn nuttig geweest, en zijn dat nog steeds, in onze evolutie. Overleven zonder emoties zou heel wat moeilijker, bijna onmogelijk zijn... |
Dat is het antwoord dat ik zocht. Dank je Anaïs.
|
Emoties zijn chemische manifestaties van de omstandigheden in de geest zodat ze tactiel worden voor het lichaam. Zonder deze is er enkel het koude verstand waar enkel de logica regeert. Ethiek en moraal ontstaan uit een gevoel voor goed en kwaad; enkel de rede kan de meest verschrikkelijke dingen recht praten.
|
Citaat:
http://www.sff.net/people/josepha.sh...fbookcover.jpg |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Waarom zou die 'geest' niet kunnen werken zonder emoties te uiten? Die kan die toch gewoon 'binnen' houden? Ik vind je stelling een beetje vreemd :) |
Citaat:
|
Citaat:
Dit zijn trouwens de enige 2 basis ervaringen die duaal zijn. De rest van emoties en gevoelens zijn gradaties of afgeleiden van deze twee. ;) |
voor TS:
Een goed boek over de functies van emoties,enz is het boek" het gelijk van Spinoza(vreugde,verdriet en het voelende brein)" van Antonio Damasio. Antonio is een neurobioloog die heel goed de werking van onze hersenen en haar delen beschrijft met betrekking tot emoties,gevoelns en aandriften. Wel een waarschuwing vooraf: het is geen filosofisch werk , maar eerder een wetenschappelijk onderzoek , met veel droge stof over onze hersenen,enz ;) |
Citaat:
|
Citaat:
Er bestaat niet zoiets als een pure neutrale mening of gedachte , iemands gedachten of meningen zijn altijd vertroebelt door de eigen ervaringen. ;) |
Citaat:
|
Emoties zijn nodig om een groep te kunnen runnen, en dus indirect nodig om te overleven.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Zouden jullie even de begrippen 'emotie' en 'gedachte' willen definiëren? (op een niet-metafysische wijze a.u.b.)
Dan kan ik ook mee-discussiëren. :) |
Citaat:
1 het denken aan of peinzen over iets 2 al dan niet subjectieve representatie van de werkelijkheid in de geest => conceptie, denkbeeld, gedacht, idee 3 mening ge·voel (het ~, ~ens, ~ens) 1 het vermogen om stoffelijke voorwerpen of druk- en pijngewaarwordingen te herkennen, te voelen => tastzin 2 wat men voelt, de lichamelijke gewaarwording van het voelen 3 vermogen om iets aan te voelen 4 wat men innerlijk gewaarwordt => sentiment Hm nee, ik geloof dat de van Dale ons ook niet echt verder kan helpen. Eerlijk gezegd ben ik maar van de 'standaard' definitie van de woorden uitgegaan, de betekenis die mensen er in het dagelijks leven aan toekennen. Ik ben het eens met willypirate dat de twee eigenlijk altijd onlosmakelijk verbonden zijn. Toch denk ik dat er wel een bepaald onderscheid is. Eigenlijk zijn voor mij gevoelens die gewaarwordingen die ons 'helpen' in interactie met onze omgeving en andere menselijke wezens. Vrijwel automatische reacties die ervoor zorgen (of zouden moeten zorgen) dat wij blijven leven en nageslacht produceren. Gedachten zijn, voor mij, die dingen die ik in woorden kan vatten. Als ik verliefd ben, voel ik vlinders in mijn buik, droom ik 's nachts van hem. De gedachte daarover is dan "Ik ben verliefd." En vervolgens: "Wat ga ik daaraan doen?" Gedachten hebben, denk ik, meer te maken met voor- en achteruit zien, met plannen, met logisch beredeneren, met causaliteit. Een precieze definitie weet ik daar echter niet voor. |
@morgan
je moet dat eerste gedeelte ... Citaat:
Citaat:
deze 3 produceren naar mijn idee dan data of informatie die in fysieke zin gelijk zijn. Ze produren allemaal een soort van neurale kaart in de hersenen door middel van activiteit. zoiets zal het wel ongeveer zijn. ;) |
Citaat:
|
emoties maken het leven
|
Citaat:
Het onderbewustzijn is dan een "oordeel" over toestand van lichaam en geest in de vorm van een neurale-kaart .(in o.a de sensomatorische gebieden,insula,RII ,enz) Het bewustzijn is dan een "vooroordeel" over de toestand van lichaam en geest. het zelf-bewustzijn is een "(voor)oordeel" over het bewustzijn en het onderbewustzijn. ;) |
zou jij willen leven zonder enige emoties?
|
Citaat:
Dan is het weer een emotie ;) |
Citaat:
Bijvoorbeeld spinnen en slangen veel mensen zijn er natuurlijkerwijze bang voor omdat het zo diep geworteld zit, door de loop der jaren :) Daarnaast kan ik nog een goed voorbeeld geven, je eet vet omdat je moet overleven maar in de hedendaagse maatschappij hoeft dat niet meer (overvloed aan voedsel) paar miljoen jaar geleden daarintegen waren vetreserves een van de belangerijkste overlevings kansen van de mens, omdat ze makkelijk een paar dagen niks konden eten. Nu vind ik het alleen maar een vervelende functie van ons lichaam :/ Offtopic: Sorry, voor de slechte opbouw |
Wij zijn ons helemaal niet bewust van wat we doen, onze emoties zorgen ervoor dat we doen wat we doen
|
ooit iemand gezien met een hersenbeschadiging die er voor zorgt dat deze persoon geen emoties meer kan ervaren??? Dan word de evolutionaire zin snel duidelijk :D
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En dat sloeg terug op jouw commentaar omdat het een emotie is die zich duidelijk maakt zodra die ontbreekt. ;) |
ok, met mijn commentaar bedoelde ik eigenlijk dat zonder emotie er geen wil meer is/deze wil niets meer wil
mensen zonder enigge emotie blijven gewoon op de grond liggen totdat ze doodgaan |
Citaat:
|
angst, onbehagen (bv DOOR pijn), woede als negatieve prikkels voor actie
liefde,verbondenheid als posietive prikkels voor actie euforie, blijheid als beloning voor huidige situatie als gevolg van je acties (of geluk/andermans acties) |
Emotie is eigenlijk de sensatie van het "zijn" , naast die van gevoel , alleen verschillen ze in meta-fysische "zin" eigenlijk niet. De grens ervan is eigenlijk alleen virtueel. ;) en in die zin maakt dat onze geest virtueel , denk ik dan hé , je kan er anders over denken. ;) Maar de grens lijkt mij toch "voelbaar", waardoor ie moet "zijn". ;)
of is dit weer te vaag ;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:25. |