![]() |
[Midden-Oosten]Ontruiming van de Gazastrook #2
Tja, gaat u maar verder. :)
|
Heb je zelf nog wat te zeggen?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Maar ja, waar moeten het we over hebben? Ik zet het maar voort. De ontruiming is een feit en we kunnen het alleen over bijzaken hebben. Over het "LOT" die de kolonisten ondergaan? Moeten we meedelijden hebben? Of is het hun verdiende loon?
|
Citaat:
|
Uitgegeven: 21 augustus 2005 19:16
Laatst gewijzigd: 21 augustus 2005 21:05 ATZMONA - De Israëlische politie en het leger hebben het grootste nederzettingenblok in de Gazastrook, Gush Katif, volledig ontruimd. Volgens veiligheidsbronnen zijn zondag alle kolonisten uit de laatste bewoonde nederzettingen, Atzmona, Slav en Katif, verwijderd. De kolonies worden nog doorzocht op de aanwezigheid van extreem-rechtse jongeren. Volgens het leger zijn ook alle drie nederzettingen in het noorden van de Gazastrook ontruimd, nadat zondag de laatste bewoners uit Elei Sinai zijn vertrokken. Maandag begint de ontruiming van de laatste nederzetting in de Gazastrook, het meer centraal gelegen Netzarim. Twee joodse kolonisten die zondag uit hun nederzetting op de Gazastrook zijn gehaald, zijn weer teruggekeerd nadat ze twee Israëlische militairen van hun wapens hadden beroofd. Het duo zou zich schuilhouden in een van de gebouwen in Shirat Hayam die na de ontruiming nog niet zijn gesloopt, meldde de Israëlische televisie. Tja, het gaat maar door. (y) :) |
De Palestijnen hebben door deze 'ontruiming' een enorme nederlaag geleden. Voor het oog van de wereld heeft Israël d.m.v de media getoond welke 'pijnlijke concessies' ze niet gedaan hebben uit welwillendheid, wat in lijn is met hun politiek van beperkte liefdadigheid. De menselijke tragedie die op beeld is vastgelegd en heel de wereld is overgegaan zal de ontruiming van de Westbank in de toekomst alleen maar verhinderen.
Feitelijk is dan ook deze ontruiming een overwinning van Israel op de Palestijnen, omdat ze de Westbank nooit hoeven en zullen opgeven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Aan de andere kant verbleekt hun lijden nogal bij dat van de Palestijnen. |
Citaat:
|
ik vraag me af of ze de synagogen ook gaan slopen en wat ze doen met de mensen die er begraven zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
Nouja, op zich is spitten in de grond op een begraafplaats al niet iets wat toe te juichen is, maar ik denk dat als ze het met rust laten dat 1. de nabestaanden er nooit meer heen kunnen en 2. de graven niet met rust gelaten worden. Dan maar het minst erge kiezen en herbegraven. Maar volgens mij is het nog niet gebeurd (ik heb er niks van vernomen in ieder geval) en zal het pas gebeuren in de tijd van het vernietigen van de huizen. Denk ik. |
Het lijkt me het verstandigst het in Israel te herbegraven. Er kunnen conflicten ontstaan als de lichamen aanwezig blijven in de gazastrook.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
http://www.haaretz.com/hasen/spages/615654.html
http://www.haaretz.com/hasen/spages/615347.html Zowel het IDF als de Palestijnse veiligheidsdienst hebben hun handen vol om de extremisten tot bedaren te brengen. Tot nu toe loopt dit aardig met gelukkig een zo te zien (en bevestigd door de IDF) goede samenwerking tussen de beiden. Applausje waard ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het hangt van het bestuur af wat er mee gebeurt. Eeuwige rustplaatsen zijn dus een mogelijkheid! |
Citaat:
(Net als Palestina trouwens) |
Sharon: Uitbreiding gaat door
De Israelische premier Sharon houdt vast aan uitbreiding van de joodse nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. De expansie van de nederzetting Maale Adumim zal doorgaan, aldus Sharon in The Jeruzalem Post. Als dit plan wordt uitgevoerd, groeit die nederzetting vast aan Jeuzalem. De Palestijnen zeggen dat door deze uitbreiding de Westelijke Jordaanoever in tweeën wordt gesplitst. Zij menen bovendien dat het Arabische oost-Jeruzalem van de rest van het Palestijnse land wordt afgesloten. Door het voornemen zou een levensvatbare Palestijnse staat onmogelijk worden. Sharon ontkent dat de Westoever zal worden gesplitst door zijn voorstel. "Oplossingen kunnen worden gevonden", stelt de premier. Maale Adumim is de grootste nederzetting in bezet Palestijnse gebied. Er wonen meer dan 30.000 mensen. De routekaart voor vrede, het vredesplan van de VN, VS, Europa en Rusland, riep juist op de bouw in de nederzettingen stil te leggen. ANP, Metro, 23-08 Dus zo doen ze dat. Eerst Gaza ontruimen en beelden van zielige huilende joden de wereld rondsturen en ondertussen rustig verder bouwen op Palestijns land en de Routekaart verder saboteren. (n) |
Dat zeg ik al weken. De joden die nu in de extreem-rechtse regering van Israël zitten zijn huichelachtig en niet te vertrouwen. Pas als er een linkse, gematigde, minder "joodse" regering gaat zetelen in Israël, zal er vrede komen in Israël/Palestina.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
en even serieus: je denkt dat het realistisch en slim is om volledig de rug toe te keren naar de kolonisten? Het lijkt me zowel niet realistisch als niet verstandig (i.v.m. burgeroorlog oid) |
Citaat:
|
Citaat:
Ingaan op totaal illegitieme eisen die ten gevolg hebben dat een ander volk wordt onderdrukt lijkt me not done |
Citaat:
|
Citaat:
Deze nederzettingen alvast uitbreiden is natuurlijk op z'n zachts gezegd niet echt netjes. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben toch wel voorzichtig optimistisch... Heel voorzichtig, maar toch... |
Citaat:
vanaf toen Abbas werd aangesteld al. |
Als 'we' (het Westen) nou eens flinke bak met geld op tafel leggen. En we investeren flink in de Palestijnste staat, dan kan een flink deel van de vluchtelingen in Libanon en zo misschien terug.
Als we nog meer geld op tafel leggen dan kunnen we Libanon en zo misschien schadeloos stellen voor het opnemen van Palestijnse vluchtelingen. Die krijgen dan pasport van het land waar ze wonen. Beetje druk, veel geld, en vooral: communiceren. Het kan... but it will take time! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Lekker realistisch. |
In de lucht schieten zou verboden moeten worden :D
(serieus, eigenlijk... Overal.) |
Citaat:
|
Citaat:
maar het is imo een stom gebruik |
Citaat:
|
Jammer dat ik de uitstekende column van Justus van Oel uit de Metro van vandaag niet op hun site kan terugvinden. Aanrader. (Y)
|
Citaat:
Dat vind ik inderdaad ook. Het staat zo achterlijk. Wapens gebruik je om mensen mee te doden, niet om mee te laten zien dat je blij bent. Dat geeft maar aan hoe diep vuurwapengebruik in die samenleving geworteld is. Jammer. |
Daar komt nog eens bij dat die kogels weer naar beneden komen, volgens mij kan je dan nog verwondingen oplopen als ik me niet vergis ;) .
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26. |