![]() |
Centraal IBGroepperikelentopic
Ik heb afgelopen jaar een studie gedaan (M&C), die ga ik doorzetten, maar bovendien begin ik ook nog aan een vierjarige bachelor. Nu was ik van plan de twee studies te combineren en M&C uiterlijk in 2010 af te ronden, dat zou betekenen dat ik 6 jaar over die bachelor doe.
Mag dat überhaupt wel? En wat zijn de gevolgen voor mijn studiefinanciering? |
Je krijgt maar 4 jaar stufi. Dus na 4 jaar stopt die.
Je moet binnen 10 jaar een studie hebben afgerond, anders moet je je stufi terugbetalen. |
Citaat:
|
Maar goed, je moet dus binnen tien jaar een studie hebben afgerond. Het is om het even welke. :)
|
mag ik dan wat vragen (miss stom, maar ok..)
Ik wil 2 opleidingen doen, na elkaar en ze duren elk vier jaar, betekent dat dat ik dan de tweede opleiding zelf moet betalen :| ? |
Citaat:
|
Maar krijg je in die situatie ook niet meer de mogelijkheid om te lenen? Zolang je bij de IB-groep ingeschreven staat als student kun je toch nog lenen? Dat betekent dus dat je de kosten van een tweede studie kunt verplaatsen naar een moment in de toekomst en dat je pas hoeft af te betalen twee jaar nadat je studie is afgerond.
|
Oeh, dan stel ik even mijn vraag: Hoe zit het met overstappen van niveau bij het beroeps en wetenschappelijk onderwijs?
Als je van MBO naar HBO gaat, dan begint je stufi gewoon weer opnieuw. Is dat van HBO naar WO ook zo? |
Citaat:
Tegenwoordig is trouwens op het MBO de beurs ook een prestatiebeurs geworden, dus ik denk dat die situatie ook veranderd is t.o.v. vroeger. |
Ik vroeg me af of ik de OV-jaarkaart ook kan laten afhalen door iemand anders (met evt. een kopie van mijn id)? Of moet ik het per se zelf doen?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
:) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar als ik dus geen master doe, dan krijg ik maar 2 jaar stufi? Dat is wel lastig, want je weet vantevoren niet of je een master gaat doen of niet. Hoe berekent de ibg dat dan... :confused: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Over het algemeen is het zo dat de duur van je laats genoten studie geldt als aantal jaar stufi en dan moet je ook de jaren die je al hebt gekregen bij eerdere studies er vanaf trekken. Voorbeeldje: ik deed eerst een studie van vijf jaar maar ik stop na het eerste jaar. Ik ga nu een studie van drie jaar doen. Ik krijg dan drie jaar stufi maar omdat ik al een jaar gehad heb nog maar twee. |
Citaat:
|
Weet iemand ook hoe het zit als je een schakelprogramma doet. ik heb nu 4 jaar HBO gedaan en ga een schakelprogramma doen met aansluitend een master. De totale opleiding duurt 5 jaar.
En hoeveel jaar mag je nadat je geen beurs meer krijgt nog lenen?? |
4 jaar stufi, dan maximaal 3 jaar lenen. bij het lenen krijg je een OV. een 0-euro lening bestaat overigens niet (meer?), minimum is 45 euro per maand.
stel, je doet 4 jaar hbo en dan 1 jaar een master, dan moet je die master dus zelf gaan betalen/lenen. mbo is wat anders; toen ik dat deed was het nog geheel een gift. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:16. |