![]() |
Home Recording
Vraagje. Ben van plan met m'n band zelf een demo te produceren. Gewoon omdat ik daar zin in heb. Studio is allicht beter, maar begrijpt hans worst uit een willekeurige cheapo demo studio ook echt wat je wilt? Enfin lijkt me geinig. Heb al wel vaker iets opgenomen via een mengpaneel met een aantal mics en dat dan naar een MD. Perfect om even terug te luisteren natuurlijk, maar natuurlijk niet goed genoeg.
Nu heb ik t plan opgevat om m'n pc(redelijk recent ding, xp, genoeg schijfruimte denk ik en anders creeeren we dat eff hehe). Moet ik dus een goede soundcard hebben met een batterij in en uitgangen. Liefst met zo'n breakout box. Suggesties? Software: Audition, Cubase, Protools, Reason etc. Wederom: Suggesties? En iets over multifunctionele redelijke cheape mics en de plaatsing van mics om drums op te nemen? Suggesties? Enfin....spill the info. Thanks! |
Oja. drummer, bassist, gitarist(wel met 2 amps dus ik zal dat maar apart opnemen/overdubben right?). En zang.
Stoner/heavy ass rock n roll. Weet geen betere benaming. Denk aan Orange Goblin bijv. Wil een zo natuurlijk mogelijke sound creeeren. De basissounds van de bassist en ikzelf(gitaar) zijn uiteraard dik inorde ;) |
Citaat:
Voor drums gebruik ik gewoon een degelijke standaard/zangmicrfoon als overhead en een andere standaardmic wat van het drumstel af. Wederom, om gewoon wat op te nemen voldoende...als je echt een budgetboer bent dan gebruik je gewoon je MD en een paneel/poweramp en knikkert het op je PC in elkaar mbv software |
ajoh gewoon met een 4-sporen recorder in de keuken zitten :D
|
ook een optie. Of je programmeert een clicktrack en laat iedereen braaf n spoortje inspelen
|
Ik vraag toch duidelijk om soft- en hardware om mee op te nemen. Dat je het "live" of spoor voor spoor op kunt nemen weet ik natuurlijk. Dat het ook kan met een cheapo 4 sporen recorder ook.
Ben geen complete n00b...:) |
mjah..weet alleen dat je moet zorgen dat je een geluidskaart hebt met weinig tot geen latency, en dat een degelijke redelijk wat centjes kost. Zal mn makker eens vragen die into die shit is.
|
Aight thanks. Die M-audio kaarten schijnen wel ok te zijn en ook goed qua latency.
|
Waar blijven al die idm/electro nerds met hun geartalk. Help me out yo.
|
Citaat:
PRO25 voor bassdrums, lage toms, bass eventueel PRO29HE voor gitaren, zang, snare, hihat, hoge toms, bass PRO37r voor drum overhead en een keer wat schellere instrumenten eventueel. Plaatsing bij drums, als je drums apart opneemt, is het afhankelijk van je kit en je aantal mics wat je doet. Bij dubbel bassdr en 4 mics: 2 bass, 1 snare/hihat, 1 overhead Bij enkel bassdr en 4 mics: 1 bass, 1 snare, 1 hihat, 1 overhead (toms komen wel mee met snare/hihat mics) redelijk goede kwaliteit haal je met: 1 microfoon pér bassdrum 1 microfoon voor snare 1 microfoon voor hihat 1 microfoon voor lage toms evt 1 voor hoge toms, maar die kan ook door de snare mic 1 of 2 overheads (bij 2 heb je stereoeffect) zorg bij opnames dat je basses even hard gaan (bij veel drummers gaat bv. links een stuk zachter). Erg belangrijk is dat je, waar mogelijk, een aparte mic hebt voor snare en voor hihat, zodat je met volumeverschil tussen deze twee wat meer invloed hebt op de groove. |
mjah, ik denk niet dat topicstarter zin heeft in een investering van pak m beet 400 euro aan drummics...anders kan ik ook wel wat mooie AKGs en Shure's gaan opdreunen die ook wel leuk klinken. Met twee (Degelijke) microfoons kan je al een heel degelijk drumgeluid krijgen, is meteen 70ies rock verantwoord :P Je kan als budgetboer zoiezo beter een normale microfoon gebruiken dan een dedicated overhead, heb je misschien wat minder bekkengeluid maar daar staat tegenover dat je een stuk meer van je toms hoort.
|
Het zijn multifunctionele mics he :) k heb inderdaad destijds iets van 450 euro uitgegeven voor 5 mics. Maar bij enkel bass kan er al 99 euro vanaf. Je hebt dan top geluid voor doe het zelfers. Wil je je met twee microfoontjes redden, neem dan gewoon 2x een PRO29 oid, maar dan hoor je meteen dat je in een oefenruimte zit.
|
mwah, uit mijn ervaring blijkt dat als je gewoon zorgt dat je een goed opnamemedium hebt en een leuke mixer dat je met wat cheapo mics ook uit de voeten komt. Natuurlijk heb je wat meer kwaliteit als je er wat geld investeerd, ik spreek je ook niet tegen :) 1 goede bassmic en een degelijke microfoon als overhead lijkt me idd een van de betere oplossingen.
|
Het is eigenlijk heel simpel: hoe meer je uitgeeft, hoe beter je mogelijkheden worden :P
Ik denk dat ik bij 2 mics, beiden buiten de drumkit zou plaatsen, aan de "hoeken" van de kit (stel de eigen kit even vierkant voor :P) |
Citaat:
|
Mwoah ik ben opzich niet van de ultracleane perfecte producties.
Wat ik in gedachten had is gewoon live inspelen. 4 mics. 2 voor drum(overhead, en bass), 1 voor gitaar en 1 voor bas(DI ben ik niet echt weg van). Daarna overdubs met m'n andere amp. En dan eventueel zang. Moet wel een decent geluid uitkomen toch? Als ik zo'n M-audio kaart koop en daar een mixer voor gooi en de hele mikmak opneem op de pc(met reason, cubase of iets anders) dan moet er toch wel iets decents uit te halen zijn? |
Citaat:
|
Ik ben bang dat het te klinisch word als we het spoor voor spoor opnemen. :D
|
nahja, grootste nadeel is dat je als je samen speelt dat je last krijgt van overbleeding, dan worden de mogelijkheden qua digitaal bewerken ook een stuk minder
|
Citaat:
drum mics kun je het beste lenen/huren (omdat het er zoveel zijn) maar aan de andere kant heb je ook wel een setje drummics (bij de feedback) voor rond de 100 euro. geldt natuurlijk vast ook wel voor andere mics. maar daar heb ik niet echt verstand van. wat wel handig is in combinatie met de mics is de ruimte die lekker droog moet zijn (zo droog mogelijk dus geen nagalm, dat kun je later wel creëren..). wat betreft de soundcard; je had het al over m-audio. die gasten hebben een heel breed assortiment aan kaarten en ander spul. je moet sowieso een interne hebben die is veel goedkoper dan een externe. maar het merk lijkt me niet erg belangrijk kwestie van reviews en shit lezen. je moet in ieder genoeg inputs hebben om alle drum mics apart op te kunnen nemen. (en als je niet los van elkaar wil spelen dan moet je maar een mengpaneel achter de drummics gooien). ik zou met een gitaar amp mic de gitaren opnemen want direct erin heeft natuurlijk niet dé sound. het afmixen/gebruik van software is natuurlijk ook niet iets wat je zomaar even doet. maar het handige is dat je het afmixen door iemand kan laten doen die goede monitors(studiospeakers) en verstand heeft van (jouw)muziek en software. ik zou iets gebruiken in de richting van Cubase of Ableton Live |
Citaat:
- indeed..direct ingeplugde gitaren klinken echt als ramp :\ |
Ja dat DI verhaal had ik al door. Heb ik voor jan joker een Buizentop uit 69 en een 70's marshall cab met greenbacks :)
Zelfs bas DI wil ik niet. De Hartke top waar de bassist over speelt vind ik al niet goed genoeg. Gaat gewoon over de buizentop die bas. Maar als ik m af laat mixen door iemand anders. Kan ik die individuele sporen dan exporteren naar een gangbaar formaat(weet niet wat....wav ofzo?). |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik wil verder niet lullig doen, maar waar denk je dat ze over speelden toen de transistor nog niet bestond? En waarom is een Ampeg SVT zo geliefd? Buizen is het antwoord. Ach je houd er van of niet, maar punch heeft t zeerzeker wel. Bijna niets creeert zo'n druk als een goede buizenversterker. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik bedoelde ook niet dat punch en druk hetzelfde zijn. Ik hecht meer waarde aan een warme bassound met een tikkeltje overdrive en een flinke druk als je voor de amp staat.
Er is niet iets beter. Het is maar wat je prefereert. Ook totaal onzinnig om daar hier over te discussieren. Ik hou van de bassound van een buizenversterker. Jij niet. Prima. |
Citaat:
|
Citaat:
|
mijn lokale ervaringen van anderen (puur diy natuurlijk) is dat het echt wel lang op zich kan laten wachten. maar dat hangt weer sterk af van hoe je het resultaat wil laten klinken
|
Als je met 2 mics een hele band opneemt, kun je knoppendraaien wat je wil, maar zul je altijd een demo-kwaliteit houden ;)
|
Ik ga dan ook een demo maken...
Niet met 2 mics overigens. |
Ja, snap ik, maar wat ik bedoel te zeggen, is dat het weinig zinvol is om maanden in de mix te stoppen (bij wijze van) als de opname op zich al van mindere kwaliteit is
|
Citaat:
maar als ik jou was zou ik sowieso goede microfoons huren en evt. ook een geluidskaart, geluidskaart met 4x stereo in zou voldoende moeten zijn. microfoons/geluidskaart zijn nogal belangrijk bij stoner/doom omdat je, ook al mag 't brak klinken en een demo zijn, toch die lage frequenties goed binnen wilt krijgen. met een willekeurige cheapass mic kom je echt niet ver onder de 80hz en dan zit je dus nog niet in subbass territoria. |
Hmmmm daar zeg je wat. Niet dat t extreem laag is, maar toch wel aardig hehe.
T moet wel klinken alsof de hemel openscheurt natuurlijk haha. Misschien kan ik mics lenen van iemand, moet eff kijken of dat kan. Zou relaxed zijn :) |
als je de bass echt alleen wilt micen, zul je wel degelijk bij een wat duurdere mic uitkomen. een leuke is de c602 van sennheiser, die pikt het laagste van de bass er wel uit. Ga je met een goedkopere mic kutten, zul je er toch een DI bij moeten hangen, wil je het laagste uit je bass-sound halen. Een goede Klark of Tech21 sansamp klinkt helemaal niet verkeerd hoor......... En denk je dat je je bass-buizensound terughoort op je digitaal opgenomen oefenhok-demo-teep? I don't think so. Gewoon die hartke gebruiken + DI en nabewerken die basslijntjes!
Ohja, en Nuendo is wel een mooi programma om mee op te nemen, klinkt goed, is vrij gebruiksvriendelijk, alleen neem even de tijd om het programma te leren kennen, zonde als je tijdens het opnemen tegen problemen oploopt. |
Hmmm maar als je met een buizentop een voor jou fijner geluid kunt creeeren dan kun je die toch net zo goed gebruiken? Naja misschien een combinatie van DI en micen. Ik kijk wel wat t beste resultaat geeft.
Dat Nuendo zie ik steeds vaker staan idd. Zal wel weer een shitload aan geld kosten, maarja ik zoek t wel ergens :P |
Citaat:
|
Citaat:
nuendo, die is via de e-Ezel makkelijk te verkrijgen ;) |
De DI van Hartke is helaas ruk (n):(
|
Ach het is maar voor een demo. Meer om te kijken hoe alles nou ongeveer klinkt als het wat beter opgenomen is en er zang bij is.
Puur ter evaluatie en mocht het echt goed uitpakken gewoon als demo. |
Snap ik ;) maar ik zou dan eerder voor iets mindere kwaliteit mic gaan dan voor een Hartke DI. Maar goed, is ook weer afhankelijk van aantal mics/budget, etc....
|
Hoe zit dat eigenlijk als je een M-audio pci kaart hebt met zo'n breakout box. Dan moet er zeker nog een mic pre-amp/mengpaneel tussen?
|
er zitten waarschijnlijk 2 ge-pre-ampte kanalen op en de rest moet je wel voorversterken. ik weet alleen niet of dat heel nodig is.
nuendo is wel een relaxed programma om mee op te nemen, maar het is practisch hetzelfde als cubase. en je demo gaat niet van een bepaald programma beter klinken ofzo. |
Nee dat snap ik. Gewoon wat lekker werkt. Ik probeer t allemaal wel eff uit. Adobe Audition inmiddels eff mee gekloot en dat is vrij simpel te gebruiken allemaal vind ik.
Inmiddels ben ik alweer flink wat wijzer geworden :) Zal t resultaat ooit weleens posten(tenzij het ass sucked natuurlijk ;)). Meer tips altijd welkom. Sowieso handig. Misschien een idee om een faq te maken hier of is dat teveel van t goede :D(misschien ook voor andere n00bvragen haah) |
Citaat:
nuendo klinkt wel degelijk beter dan audition, en daarbij komt dat nuendo effecten etc. achteraf rendered. |
ik neem zat vaak wat op met m'n soundcard zonder de phantom power ingeschakeld te hebben.
en er zit gewoon geen geluidsverschil tussen bepaalde software, dat ligt gewoon aan je hardware. of je moet een sucky programma hebben die de sample rate lager dan 44.1 kHz heeft. dat nuendo betere eq's/fx's heeft is for sure, maar dat heeft dus gewoon met je eigen invulling te maken. volgens mij heeft audition ook wel VST support dus zou je precies hetzelfde kunnen doen |
De meeste microfoons hebben geen phantom power nodig. Sommigen wel: die geven dan ook geen geluid door als ze niet gepowerd zijn.
|
dan is dat het. zal wel liggen aan condensator/niet-condensator ofzo.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:20. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.