![]() |
Machiel Kuijt voorlopig nog vast in Thailand
Machiel Kuijt voorlopig nog vast in Thailand
Uitgegeven: 22 augustus 2005 13:08 Laatst gewijzigd: 22 augustus 2005 13:15 AMSTERDAM - De voor drugssmokkel veroordeelde Nederlander Machiel Kuijt heeft nog steeds geen enkel uitzicht op welke termijn de Thaise autoriteiten zijn hoger beroep behandelen. Dat zei zijn Nederlandse advocaat G.J. Knoops maandag. Kuijt was in Thailand aanvankelijk ter dood veroordeeld, maar die straf is omgezet in levenslang. Knoops bezocht zijn cliënt vorige week in de gevangenis in Bangkok. "Hij wacht geduldig af, al blijft zijn situatie natuurlijk heel moeilijk", vertelt de raadsman. "Er zit niets anders voor hem op. We hebben geen juridische mogelijkheden om een snelle behandeling af te dwingen." Snellere procedure Minister Bot van Buitenlandse Zaken kreeg begin vorig jaar tijdens het staatsbezoek van koningin Beatrix aan Thailand nog een toezegging over Kuijt. De autoriteiten daar vertelden de bewindsman dat Kuijt kon rekenen op een snellere procedure dan normaal, als hij tegen zijn vonnis in cassatie zou gaan. De gang naar het Thaise hooggerechtshof is om twee redenen van groot belang voor Kuijt. Allereerst probeert hij zijn veroordeling ongedaan te maken om op die wijze vrij te komen. Maar als dat niet lukt, kan hij na de behandeling van die beroepsprocedure een beroep doen op het zogenoemde WOTS-verdrag. Dat verdrag maakt het hem mogelijk het laatste deel van zijn straf in Nederland uit te zitten. Acht jaar Een van de twee belangrijkste voorwaarden daarvoor is dat een gevangene volledig moet zijn uitgeprocedeerd. Dat is voor Kuijt na de behandeling van zijn cassatie bij het hooggerechtshof het geval. Als het gaat om langgestraften, moet een Nederlandse gedetineerde volgens het verdrag bovendien ten minste acht jaar van zijn straf in Thailand hebben uitgezeten. Ook aan die voorwaarde voldoet Kuijt, hij zit nu al acht jaar in een Thaise cel. De Thaise autoriteiten zijn overigens niet verplicht om aan het dit jaar ondertekende WOTS-verdrag mee te werken. Het wordt als een gunst gezien, als dat gebeurt. www.nu.nl En spui uw mening! |
Euh..LB!*
*Lekker Belangrijk |
Afgezien van de trage rechtsgang is het zijn eigen schuld, iedereen weet dat ze daar niet zo dol zijn op drugs en geregeld erg zware straffen uitdelen aan drugssmokkelaars.
|
Do we care?
|
Dus? Moet ik nu medelijden hebben met die vent? Kom op, hij mag blij zijn dat hij niet een kopje kleiner is gemaakt.
Dat zijn nu eenmaal de wetten van Thailand. |
Ik heb een blind vertrouwen in het Thaise rechtssysteem.
Die knakker mag zelfs van geluk spreken. Voor hetzelfde geldt was hij een inheemse Thai geweest. Dan mochten de Thaise beulen hem aan de wormen voeren. Dus Kuijt, wees een vent, en accepteer de consequentie. |
Het is natuurlijk een domme actie, maar in Nederland vinden we zo'n straf niet gepast. Waarom accepteren we het dan wel als die man in Thailand voor de rest van zijn leven onder de douche verkracht wordt en met dertig man in een cel open TBC uitwisselt?
|
Risico van zijn vak.
|
Citaat:
Nu niet zielig gaan janken dat je het slecht heb. Iedere melaatse weet dat er zo tegen drugs wordt opgetreden in de meeste Aziatische landen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Och, er is zoveel ellende in de wereld. Deze zaak maakt het verschil echt niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als het Kabinet dat zou besluiten, zouden NEDERLANDERS inderdaad de straat op gaan. Maar zouden buitenlanders zich er wat van aantrekken? Ik zie geen demonstraties van Thaise kant vanwege deze wet. Wellicht is men het hierover eens in Thailand. Of die wet deugt of niet, moeten we maar aan hen overlaten. |
Wie zijn billen brandt.....
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Persoonlijke mening dan maar.
Ik ben het er mee eens, omdat Thailand dergeljike regeltjes nou eenmaal hanteert. Alvorens dhr. Kuijt drugs smokkelde, golden die regeltjes daar al. Zo kun je het ook zien. Men dient zich immers aan te passen aan de wetten van het land waarin men zich op dat moment bevindt. En dan kun je wel gaan ouwehoeren over ethisch of niet. In Thailand zijn ze daar waarschijnlijk al over uit. Dan kunnen wij, Nederlanders, niets meer doen dan de wetten van dat land te respecteren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Tsja. 's Lands wijs, 's lands eer; ik ben van mening dat wie drugs smokkelt in landen waarvan bekend is dat ze dat behoorlijk hoog opnemen, dat risico in beginsel ook zelf moet dragen. Immers, een boef die een delict wil plegen maakt in enige vorm wel een afweging: wat is de pakkans, wat is de straf, dat gecombineerd levert de zgn. verwachtingswaarde van de straf op. Drugssmokkel in dergelijke landen ligt gewoon heel gevoelig, dus je moet wel verdomd zeker weten dat je niet gepakt wordt wil je eraan beginnen. Hij kan moeilijk zeggen dat hij dit niet zag aankomen.
Aan de andere kant is het wel zo dat Kuijt Nederlander is. Als Nederlander is de Nederlandse staat hem dus verplicht bepaalde bijstand te verlenen, niet zozeer op grond van een bepaalde verdrags- of wetsbepaling, maar veeleer op grond van ongeschreven volkenrecht. Een land mag zijn onderdanen niet aan hun lot overlaten wanneer ze in het buitenland in de problemen komen. Wanneer mogelijk moet een land zijn onderdanen zoveel mogelijk beschermen, dat zie je o.a. terug in de door veel landen aangehouden regel dat eigen onderdanen niet worden uitgeleverd (iets dat Nederland overigens wel doet). Enfin, omdat hij Nederlander is moeten we dus wel proberen om hem hier te krijgen. Daarbij moet natuurlijk wel in het oog worden gehouden dat de Thaise autoriteiten het recht hebben hem daar vast te houden en te berechten. Het feit is immers gepleegd binnen de Thaise rechtssfeer, dus is de Thaise strafwet van toepassing. Het kan nu echter zo zijn dat de Thaise strafwet dingen voorschrijft of dat de Thaise gevangenissen zo slecht zijn op het gebied van mensenrechten dat wij er erg veel waarde aan hechten hem hier te krijgen. Wij willen door de volkenrechtelijke soevereniteit van Thailand heenbreken omdat wij vinden dat hun (zware) straffen niet 'horen'. Het is daarbij heel moeilijk omdat de Thaise strafrechter wel rechtsmacht heeft en Nederland geen uitleveringsverdrag met Thailand heeft gesloten. Dat kan nu nog gebeuren, maar in het beste geval zit hij dan nog acht jaar vast nadat de uitspraak van de hoogste Thaise rechter onherroepelijk is geworden. Wat ik daarvan moet denken, ik vind het erg moeilijk. Enerzijds ben ik van mening dat hij 'het wel had kunnen weten' dat dit zou gebeuren, anderzijds vind ik ook dat wij dergelijke landen een beetje moeten 'bijsturen' wanneer ze onze onderdanen willen blootstellen aan behandelingen of straffen die in onze ogen onaanvaardbaar zijn (nota bene, 'onaanvaardbaar' betekent hier niet 'anders dan wij zouden opleggen' - het moet volstrekt onacceptabel zijn hoe hij behandeld wordt). Ik weet het dus gewoon niet. |
Los van dat hij zijn straf verdient vind ik overigens wel dat er druk uitgeoefend moet worden op andere landen om hun mensenrechtensituaties te verbeteren. Dit staat echter los van de zaak Kuijt. Als het ze lukt om hem hier zijn straf uit te laten zitten vind ik het best, maar als dat niet lukt lig ik er niet wakker van.
|
Ik vind niet dta hij die straf verdient, maar als hij die daar heeft gekregen moet hij die ook daar uitzitten. Hij wist wat de consequenties konden zijn toen hij de drugs smokkelde en die moet hij nu maar aanvaarden. Bovendien denk ik dat het heus geen hel hoeft te zijn, er was eerst ook zo'n Nederlandse kickbokser (of is hij dat toevallig?) die in Thailand vast zat en die mocht in de gevangenis gewoon trainen enzo...
Ow en ALS we hem hier krijgen, dan moet hij hier ook wel een flinke straf uitzitten, niet dat hij dan hier meteen vrij wordt gelaten, want dat zou echt helemaal nergens op slaan. |
Dat zou onze diplomatieke banden met Thailand ook flink onder druk zetten. Dat is trouwens ook niet in de haak
|
Dat is anders eerder weleens gebeurd, maar ik weet niet of dat Thailand was...
|
Machiel Kuijt was in eerste instantie vrijgesproken. Daarna kreeg hij op basis van processtukken van het eerste proces de doodstraf wat later werd omgezet in levenslang. Dat vind ik op zijn minst twijfelachtig. Het valt me tegen dat iedereen het zijn eigen schuld vindt, terwijl de veroordeling erg dubieus is.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het smokkelen is niet iets wat je "overkomt" zoals bijvoorbeeld een dodelijk auto-ongeluk veroorzaken ofzo. Hij heeft een heel bewuste keuze gemaakt om deze actie door te zetten. Je kan er alleen maar vanuit gaan dat zelfs de grootste dropl*l wel de reputatie kent van landen in zuid-oost Azië als het om drugs gaat. Als je er dan toch voor kiest om het te doen, ben je in mijn ogen dubbel dom bezig, en verdien je niet anders. Of de straf in onze ogen buiten proportioneel zwaar is is van geen enkel belang. Het strafbare feit is dáár gepleegd, dus moet de straf wat mij betreft ook daar uitgezeten worden.
|
"Midnight Express" gaat hier min of meer ook over
|
Citaat:
Citaat:
|
ik heb echt geen medelijden met mensen die zulke domme dingen doen, en als ie t waagt om te gaan janken dat ie t onredelijk heeft had ie maar na moeten denken...
|
Citaat:
voor zover ik weet kan NL niets doen zolang de gang van zaken daar binnen de mensenrechten-grenzen blijft, en gevoelsmatig ben ik het er wel mee eens dat hij daar moet blijven. |
niemand die hier denkt: levenslang ís wel een tikkeltje te veel voor een drugssmokkel :rolleyes:
Dat 't de wetten van een land zijn, wil toch niet per definitie zeggen dat dan ook rechtvaardig is... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ontkennen of niet is niet zo van belang, het gaat om de procesgang.
|
Kijk, da's wat anders. Als deze man beweert volkomen onschuldig te zijn, dient er vanuit NL iets gedaan te worden. Procesgang controleren ofzo.
|
Citaat:
ik weet eigenlijk niet of "straf in NL uitzitten" tot de mogelijkheid behoort, maar dat zou je kunnen uitzoeken. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:21. |