Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Zonder titel, want ik verzin nooit titels. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1251365)

Flower_4_u 22-08-2005 20:20

Zonder titel, want ik verzin nooit titels.

Waar jij en ik zaten op
aangename woensdagmiddagen
-en op hele luie konten-,
zei je dat er geen zuchtje wind was en
dat er geen blaadje zich verroerde en
dat de vogels nog zo weinig fluiten en
of ik je koffie in wou schenken?

Daar antwoordde ik je
-weer eens-
dat stilte ook
heel mooi
kan zijn en
dat praten echt niet
altijd moet,
de koffie al heel
lang koud moest zijn,
en of je heel erg
even zwijgen wou?

Verongelijkt werd jij daar van,
en zei toen dat je nog en nog en nog
zwarte koffie wou en ook:

“Jij dicht,
ik open”

Even meende ik vogels te kunnen horen.

Thoughtful 22-08-2005 20:46

Verongelijkt werd jij daar van,
en zei toen dat je nog en nog en nog
zwarte koffie wou en ook:

“Jij dicht,
ik open”

Even meende ik vogels te kunnen horen.

vind ik leuk, en ik vind ook dat jij vaker gedichten moet posten :)

Ik twijfelde eerst bij de tweede strofe maar die vind ik bij nader inzien juist wel bijzonder. Ik vind hem gewoon wel mooi. Beetje prozaisch, maar dat is niet erg. Vind ik.

Flower_4_u 22-08-2005 20:51

Citaat:

Thoughtful schreef op 22-08-2005 @ 21:46 :

en ik vind ook dat jij vaker gedichten moet posten :)

Dan vind ik dat ik vaker van die hemelsverlichte momenten moet hebben waarbij ik de inspiratie slechts uit m'n broekzak halen moet. Jammer genoeg draag ik de laatste tijd meestal rokjes. :p
Leuke reactie, btw ;)

CSN 22-08-2005 21:04

Ja, minder rokjes dragen dus, want de regels die TF quotete vind ook ik erg mooi. De eerste twee strofes haperen soms en ik ben niet zo'n fan van streepjes als ik ze niet snap. Verder krijg ik vooral een goed gevoel bij dit gedicht, je omschrijft een bepaald soort sfeer.

En stilte is inderdaad mooier, maar soms.

xineof 23-08-2005 00:46

Oh briljant, ik vind het gewoon een geweldig gedicht en dan met name door de intonatie. Vooral 'en of je heel erg even zwijgen wou?' en de manier waarop je de boodschap alleen al door je zinsconstructies duidelijk maakt (bijvoorbeeld dat 'en en en').

<3

Disintegration 23-08-2005 08:55

zoals beloofd de commentaar (nuja, beloofd, ik werd hier haast toe gedwongen ja :p )

't is leuk om in één oogopslag te kunnen zien dat het een gedichtje van jou betreft, gewoon omdat je een zeker patent hebt op een eigen, misschien ietswat naïeve, melige dichtstijl...

Maar ik hou wel af en toe van dat naïeve, melige gedoe :)

en nu ga ik even de regenwolken vervloeken , want ik wenste dat ik vanmiddag met mijn luie kont ook lekker groene grassprietjes in het park verpletteren mocht.

Flower_4_u 23-08-2005 12:14

Citaat:

Disintegration schreef op 23-08-2005 @ 09:55 :
zoals beloofd de commentaar (nuja, beloofd, ik werd hier haast toe gedwongen ja :p )

't is leuk om in één oogopslag te kunnen zien dat het een gedichtje van jou betreft, gewoon omdat je een zeker patent hebt op een eigen, misschien ietswat naïeve, melige dichtstijl...

Maar ik hou wel af en toe van dat naïeve, melige gedoe :)

en nu ga ik even de regenwolken vervloeken , want ik wenste dat ik vanmiddag met mijn luie kont ook lekker groene grassprietjes in het park verpletteren mocht.

Naief en melig? Ik vond dit gedicht juist niet toe deze categorie behoren. Ik hou ervan een bepaalde spanning tussen twee mensen weer te geven. Hier vind ik dat de twee personen nogal raar tegenover elkaar staan. Ze zitten wel samen, maar de een ergert zich dood in het gepraat van de ander, en de ander wil er geen flauw benul van hebben. Ik vind het dus een beetje raar dat je ook dit naief en melig vindt. Verklaart u nader aub :p.

je werd niet gedwongen, we sloten een deal, weet je nog ;)

Disintegration 23-08-2005 12:36

Nou, vooral in het eerste deel druipt het er toch nog een beetje van af, wat net een tegenstelling vormt met het afstandelijke slot.
Maar misschien is het een ietswat fout gekozen beschrijving van me, met naief doelde ik namelijk niet negatief

zinnetjes als

"zei je dat er geen zuchtje wind was en
dat de vogels nog zo weinig fluiten en"

vind ik best nog zo klinken hoor, misschien ben je wel gedoemd tot zo te schrijven :p , maar zo lang het goed wegleest...

overigens verkies ik thee boven koffie :)

deal , deal, eigenlijk probeerde je me er toe aan te zetten om een nieuw gedicht te schrijven :evil:

Reem 23-08-2005 15:48

Ja, erg leuk om te lezen! :) Eigenlijk wat iedereen hier al gezegd heeft, erg nuttig is mijn reactie dus niet (maar ik wilde toch even reageren). Overigens vind ik de streepjes wel wat minder denk ik, het past niet zo goed in de rest van het gedicht.

Miroir 23-08-2005 16:09

Ik vind het zozo, aan de ene kant is het wel een mooi 'verhaaltje' en daar zit hem ook het kneepje; als je al die zinnen achter elkaar zet is het gewoon een verhaaltje :o

Flower_4_u 23-08-2005 17:12

Citaat:

Disintegration schreef op 23-08-2005 @ 13:36 :
Nou, vooral in het eerste deel druipt het er toch nog een beetje van af, wat net een tegenstelling vormt met het afstandelijke slot.
Maar misschien is het een ietswat fout gekozen beschrijving van me, met naief doelde ik namelijk niet negatief

zinnetjes als

"zei je dat er geen zuchtje wind was en
dat de vogels nog zo weinig fluiten en"

vind ik best nog zo klinken hoor, misschien ben je wel gedoemd tot zo te schrijven :p , maar zo lang het goed wegleest...

overigens verkies ik thee boven koffie :)

deal , deal, eigenlijk probeerde je me er toe aan te zetten om een nieuw gedicht te schrijven :evil:

Dat zinnetje dat je quote moet zo klinken, omdat het gezegd wordt door die persoon die zoveel praat. Het zijn trouwens niet mijn verzonnen woorden, maar woorden die mijn oma gebruikt op een zonnige dag. Et voila, mijn inspiratiebron is bij deze verklapt. Thee heeft ook mijn voorkeur, deze dame lust namelijk geen koffie. Maar ouwe mensen wel. Dit geheel terzijde.
Schrijf maar gauw een gedicht, dan kan ik lekker kritisch wezen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:48.