![]() |
Studiefinanciering
Heey
Ik heb even vraagje over studiefinanciering*waar ik niet in andere topics een antwoord op zag* Ik word eind van dit jaar 18. Maar ik zit dan nog wel op het voortgezet onderwijs, namelijk VWO6. Krijg ik nu wel ongeveer hetzelfde bedrag als mijn zus*die al enkele jaren op het MBO zit*? Krijg ik 95 euro + aanvullend? Bvd |
Als je 18 bent en nog op de middelbare school zit krijg je een tegemoetkoming scholieren, en die is idd 95 euro. Aanvullend is natuurlijk voor iedereen anders. Zodra je gaat studeren (aan hogeschool of uni) krijg je 75 euro.
|
Jeetje wat apart eigenlijk. Je zou toch denken dat als je gaat studeren meer geld nodig hebt?
Dus ik krijg meer dan mijn zus? aangezien ik dan 95 + aanvullend krijg en zij 75+aanvullend? Is het aanvullende bedrag bij ons hetzelfde? |
bedenk wel dat je er wel een OV kaart bij krijgt he!
|
Citaat:
Aanvullend is hetzelfde bij jullie beide want jullie ouders verdienen even weinig, aannemend dat dat de afgelopen jaren niet drastisch gewijzigd is. Anders kan het wel verschillen. |
Bedenk ook wel dat de bedragen voor het MBO niet gelijk zijn aan de bedragen voor HBO/uni qua stufi.
|
Citaat:
edit: teveel uitroeptekens. |
Ik wist niet dat je op het middelbaar ook al aanvullend kreeg..
|
Citaat:
|
*zucht* korte uitleg van ervaringsdeskundige :
<18 havo/vwo : tegemoetkoming voor je ouders > 18 havo/vwo : tegemoetkoming scholieren, staat ook op www.ib-groep.nl, is tussen de 90-140 euro. geen OV. >18 MBO : stufi hbo/wo : stufi. simple as that. en als je weinig krijgt, is het de bedoeling dat je ouders dus meebetalen. het budget voor elke student is in principe gelijk (bijbaantjes niet meegerekend). |
Citaat:
had de vraag verkeerd begrepen. dacht dat TS zich afvroeg waarom je om de middelbare school €95 krijgt, en op hbo nog maar €75. Vandaar dat ik zei dat er wel OV kaart bijkomt op het hbo. :) |
Citaat:
[edit] ze had zelf al geantwoord [/edit] |
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik weet niet hoe dit nu gaat, omdat de regels over schoolgeld betalen boven de 18 veranderd zijn. |
nee, das niet waar. de regels voor 16- en 17-jarigen zijn veranderd.
|
Citaat:
maar goed, de meeste mensen denken dat stufi en tegemoetkoming scholieren hetzelfde is, dus ik dacht ik onderstreep het nog maar ff. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:58. |