![]() |
Borderline?
Heujo mensen!
Dit gaat over een vriendin van me, waar ik me nogal zorgen over maak. De situatie is als volgt: ongeveer een jaar geleden vertelde ze dat ze sexueel was misbruikt door een neef van haar. Wat volgde waren (ernstige) depressieve periodes afgewisseld door betere periodes. Ze zag de zin van het leven niet meer, ging duidelijk achteruit, werd steeds negatiever en ontwikkelde een beginnend drankprobleem. Al die tijd wisten haar ouders van niets, althans zij had ze nooit wat verteld. Dit wilde ze ook absoluut niet, ze zocht haar steun bij vrienden en professionele hulp. Nu heb ik een week geleden te horen gekregen dat ze helemaal nooit is misbruikt door haar neef, dat is dus een verzonnen verhaal. Ik vraag me nu af wat er in godsnaam in haar hoofd omgaat en waarom ze deze situatie zo heeft gecreëerd. Ze zegt zelf ook niet te weten waarom ze zo'n verhaal heeft verzonnen. Ze denkt misschien een reden te hebben verzonnen voor haar depressie zodat de pijn begrijpelijker en draagelijker werd voor haar en haar omgeving. Haar verhaal doet me enigzins denken aan borderline, maar dit is slechts een vermoeden. Zijn er mensen die haar verhaal herkennen en misschien tips kunnen geven? |
Het gelijk maar weer op borderline te gooien alsof het een allesomvattende ziekte is, is weer een beetje overdreven. Daar wordt al teveel onnodig/ongegrond naar gerefereerd.
'Ik ben een borderliner' - 'O, dan zul je wel zielig zijn en hou ik wel rekening met je' terwijl het helemaal geen borderline is maar gewoon aandacht, of iets anders. En de echten die het niet aan de grote klok hangen worden daardoor met de nek aangekeken. Het feit dat ze het niet aan haar ouders wil(de) vertellen lijkt me duidelijk, gezien die wel zouden weten dat het bullshit is. Weet ze zelf wel waar ze zo vaak over/door in de put zit? Ik denk dat je dan eerst daar maar eens naar moet gaan kijken. |
mij doet het eerder denken aan pseudologica fantastica.
maar dat is ook maar een wilde gok van grote afstand. |
Citaat:
|
ik had ook zo een vriendin.. (precies het zelfde verhaal)
misbruikt door dr neef op jongere leeftijd en later zijn we eigenlijk met de groep tot de conclusie gekomen dat er niets van klopt. ze vertelde iedereen een ander verhaal.. ik denk niet dat het bordeline is (iig niet bij onze "vriendin") maar meer een manier om aandacht te vragen. het kan zijn om iets anders waar ze mee zit of omdat ze nooit echt aandacht gehad heeft.. maar bij bordeline komen nog meer dingen kijken je kan hier niet zo de stempel bordeline op zetten... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar de depressie kan er zijn en ze kan ook manisch depressief zijn dat kan gewoon helemaal los staan van bordeliner |
Citaat:
|
Citaat:
of dat ze (manisch) depressief is en van "aandacht" houdt ofzo en zo iets erg (erbij) verzint |
Citaat:
Maar borderline of pseudologia fantastica, is denk ik te snel geroepen. |
Citaat:
mensen die leugens vertellen kunnen dat doen omdat de waarheid te pijnlijk is.. (onze vriendin vroeg gewoon om aandacht...op een gegeven moment draaide alles om haar en dr neef..) |
Ik heb misschien een hele stomme vraag, maar stel hem toch:
Waarom dacht je meteen aan borderline toen je hoorde dat het verhaal gelogen was? Ik zie de link tussen liegen en borderline namelijk niet. Oja, en van wie heb je te horen gekregen dat ze niet misbruikt is? |
Citaat:
|
Citaat:
|
srry dat ik het zeg maar ik vind het heel raar dat jij zo met diagnoses smijt zoals borderline, terwijl je geen psych bent. En daar naast vind ik je niet echt klinken alsof jij er voor haar bent... Maar ja dat is mij mening
|
Misschien heeft ze door wat haar leugens hebben aangericht waardoor ze nu zichzelf 'depressief' voelt. Ze maakt het zichzelf in ieder geval bijzonder moeilijk.
Het is een lastige situatie, het vertrouwen is geschaadt door de leugens die ze verteld(e). Heeft ze al professionele hulp? Staat ze hier open voor? Het klinkt groots, complex, iets waar jullie samen waarschijnlijk niet uit zullen komen. Succes, |
Nou sorry hoor, maar hoe je het ook bekijkt, als iemand zoiets verzint dan is er mijn inziens toch echt wat mis in zijn/haar bovenkamer. En ik wil er zeker voor haar zijn, maar ik denk dat het alleen maar goed is als de waarheid snel boven tafel komt omdat ze anders steeds maar verder weg zal zakken.
|
Hola, 'allemaal'.
"Haar verhaal doet me enigzins denken aan borderline, maar dit is slechts een vermoeden. " is nog iets anders dan zelf psycholoog spelen en onterecht diagnoses stellen. Vor zover ik echt begrijp wat borderline is, zie ik die link trouwens ook wel. "... volgens mij is ze gewoon helemaal gek in haar hoofd en ik weet ook niet wat ik daarvan moet denken." is ook een heel normale manier om iemands manier van doen en denken in een paar woorden te beschrijven. En als je wil zeggen dat iemand werkelijkheid en fantasie door elkaar haalt, en daar haar doen en laten op baseert, kan je gerust zeggen dat hij of zij gek in haar hoofd is. En light fighter, wat noem jij dan "er voor iemand zijn"? Als buitenstaander is het moeilijk om te kunen achterhalen wat er in het hoofd vaniemand anders omgaat, zeker als je weet dat ze destructief met zichzelf omgaat, en een loopje durft te nemen met de waarheid. Wanneer je als vriend zo bij je pietje wordt gepakt, is het toch normaal dat je zelf ook gaat zoeken naar een waarom? Ik heb in elk geval nog al wel mensen gekend die zichzelf een trauma hadden aangepraat. Maar ik heb ook echt geen idee hoe je hier best mee om kan gaan. Volgens mij is het nooit goed om mensen die zo om aandacht smeken, ook te geven. Anderzijds kan je haar problemen ook niet negeren. Moeilijk, dus, maar ik denk dat 'een oplossing' toch vooral van haarzelf uit zal moetenkomen. Of toch vanuit haar psyche, en die kan je als buitenstaander soms moeilijk beïnvloeden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Vriendschap is voor mij het altijd klaar staan voor de ander, no matter what. Ik zal haar ook niet in de steek laten en probeer er voor haar te zijn wanneer dat nodig is. Maar, als ik haar niet kan begrijpen wil dat toch niet zeggen dat ik er niet voor haar ben?!
En ze heeft momenteel geen hulp, heeft wel een tijd bij de jeugdzorg gezeten maar dat was dus voordat ze vertelde dat het een leugen was. |
@ Light Fighter
als jij bent wie ik denk dat jij bent, hetzelfde geldt als jij het niet bent, zou jij toch moeten weten dat buitenstaanders niet altijd dat begrip kunnen opbrengen al is je vriendschap nog zo hecht. |
Citaat:
|
Citaat:
Niet dat jij het zo letterlijk zal bedoelen, maar echte vriendschap is helemaal niet gebaseerd op het feit dat je het altijd eens bent met elkaar, en ook niet op het feit dat je elkaar altijd begrijpt. |
Citaat:
|
Fighter je hebt een PM.
het was niets bijzonders. |
Ik heb ook precies hetzelfde (gehad) met een vriendin van me .
Zij heeft inderdaad Borderline, en het klopt dat mensen met Borderline veel liegen en dingen verzinnen om aandacht te krijgen, en het is natuurlijk moeilijk om het haar niet kwalijk te nemen, tenminste, ik vind het wel moeilijk dat ze over zulke dingen tegen me liegt en zulke dingen verzint, maar het hoort bij die ziekte . Veel sterkte ermee in ieder geval ! |
Citaat:
ik wilde hier even heel graag op reageren. waarom? omdat ik zelf borderline heb. Het is kwetsend om te lezen hoe er toch telkens weer naar borderline wordt gewezen als er een excuus nodig is voor hoe iemand zich gedraagd, hoe 'de echten' (zoals iemand het hier al noemde) weer in het hokje 'aandachtstrekkers gestopt worden. Vooral even het bovenstaande stukje gekopieerd. Ik denk dat jij je huiswerk niet echt goed gedaan hebt, aangezien er in het lijstje van de 'typische' borderline kenmerken geen liegen voorkomt. Jouw vriendin kan dit dan nog wel hebben maar dat wil niet zeggen dat iedereen met een borderliner in zijn omgeving hiermee te kampen heeft. Het grootste misverstand dat er bestaat over borderline is dat het 'aandachttrekkerij' is. Tuurlijk, sommige reacties komen theatraal of overdreven over, daar ben ik me helemaal van bewust, maar voor de persoon met borderline (ik in dit geval) is het een reactie op hoe hij/zij zich op dat moment voelt. Weet je hoe moeilijk het is als je telkens weer moet uitleggen, vechten tegen de beschuldiging dat het 'toch alleen maar om de aandacht gaat'. Nogmaals, niemand met borderline is hetzelfde, dus scheer ze niet allemaal over een kam. |
Citaat:
TS; je noemde professionele 'hulp', wat moeten we daaronder verstaan? Een maatschappelijk werker waar ze haar 'misbruik'-verhaal tegen ophangt? Serieus een psycholoog met dat verhaal of de zoganaamde depressie erbij in? Heeft die er ook verder werk van gemaakt? Hoe oud is ze eigenlijk? Depressie hier, depressie daar maar is dit wel zo aan te rekenen, is ze niet gewoon aan het puberen :p |
Citaat:
Ze is momenteel 18. Beetje kort door de bocht om zomaar te zeggen dat het just de pubertijd is :| |
Citaat:
Die gaan allemaal vroeg of laat grandioos op hun bek, raken vrienden en/of familie kwijt en gaat er waarschijnlijk nog 'vrolijk' mee door omdat ze niet meer beter weet. Leugens worden steeds groter en ze zal nieteens meer door hebben dat ze het doet, 'depressies' (met een korreltje zout) kun je jezelf ook aanpraten/aanleren door je eigen verhalen voor waar aan te nemen. People do it all the time. Ik zeg niet dat er niets aan de hand is, want dat kan best en ga daar eens verder opin, misschien wil ze er normaal over praten zonder leugens. Maar ga ook niet af op wat je ziet, want je hebt nu denk ik wel geleerd dat dat bij haar niet kan? |
Citaat:
Toen herkende ik dat gelijk bij die vriendin, en zij heeft me het zelf ook al eens proberen uit te leggen, en dat kwam een beetje op hetzelfde neer . Vandaar dat ik dat hier verteld heb, omdat de topicstarter om die informatie vroeg . En even voor de goede orde, ik heb nooit gezegt dat Borderline "aandachttrekkerij" is, in tegendeel, maar het schijnt wel bij de ziekte te horen om met zelf verzonnen verhalen een soort "aandacht" te trekken, maar dat is tenminste wat is zelf heb meegamaakt met die vriendin, als het niet voor alle gevallen zo is, dat wist ik ook niet . |
Citaat:
Nahah, je zegt het weer verkeerd :p Dat aandachttrekken is dus niet per se iets wat met de ziekte in verband moet worden gebracht, maar iets dat bij het ziektebeeld van jouw vriendin hoort. [/mierenneukmodus] Doe wat aan je research oké :p |
Citaat:
Niet alleen bij mijn vriendin, maar in meerdere gevallen . (Kijk maar naar andere bovenstaande reacties ;) ) |
Citaat:
|
Weetje, er bestaat een aparte persoonlijkheidstoornis voor hoe jij je vriendin omschrijft: Theatrale Persoonlijkheidsstoornis. Komt dit een beetje in de richting:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik wil niet zeggen dat je vriendin deze stoornis heeft. Maar je begint jezelf nu wel tegen te spreken. Want hoe wil ze volgens jou dan wel in het middelpunt van de aandacht staan? |
Ik bedoel dit trouwens niet aanvallend ofzo, maar ik kom nog steeds niet echt wijs uit wat je probeert te zeggen.
|
Citaat:
Ik citeer wikipedia.nl: Citaat:
|
Ze 'kickt' op persoonlijke bemoeienis/gesprekken. In groepen mensen is ze absoluut niet nadrukkelijk aanwezig. Wat ze ook niet doet: zich uitdagend gedragen in de omgang met medemensen, voortdurend haar of zijn fysieke verschijning gebruiken om de aandacht op zich te vestigen. Voor mijn gevoel is dit toch wel een relevant verschil. Maar goed, wat Nijn* ook zegt, misschien verbergt ze dat.
|
[QUOTE]Al Murphy schreef op 24-08-2005 @ 12:15 :
Huh, natuurlijk mogen we daarover discussiëren, daarvoor is het hier het psychologie-forum (of zoiets). Het is niet omdat je ergens iets niet inziet of begrijpt, dat anderen het daarover niet meer mogen hebben. Ik zeg niet dat dat niet mag, maar er wordt hier gedaan alsof liegen een symptoom van borderline is, en dat is het niet. |
[QUOTE]Aragnabite schreef op 25-08-2005 @ 00:15 :
Citaat:
|
Dat meisje mist gewoon een heleboel aandacht denk ik en die trekt ze op die manier. Je moet er niet meteen een etiquetje op plakken met borderline, zoiets mag alleen een hulpverlener doen (psychiater of psycholoog).
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:43. |