![]() |
[server]hoe in te stellen ?
ik wil een server gaan bouwen ( zie hardware ) waarop dus een paar files komen te staan, en een zeer simpele index.htm met de links naar alle files.
als ik een werkend systeem heb samengesteld als server, wat is dan de volgende stap ? ik heb weinig ervaring met linux, maar krijg er volgend jaar wel les in dus ik denk dat ik het beste voor een linux server ga, maar wat heb ik nog meer nodig voor software ? en welke versie moet ik hebben van linux ? en hoe stel ik de belangrijkste dingen goed in ? ik ben echt een n00b, had al gekeken natuurlijk op google maar veelal incomplete handleidingen of in voor mij te technisch engels.... |
Verwacht niet dat je bij je school lessen ook fatsoenlijk Linux leert.
Verdiep je er zelf in, of ga gewoon voor een Windows systeem. |
Omdat je van plan bent om een forum erop te gooien, zou ik het volgende installeren op je server:
|
Citaat:
|
Als het puur een fileserver is dan zou ik alleen een FTP server erop zetten.
|
Citaat:
in het geval van die server versies , dat kan helaas niej want dat kost veel te veel |
De server licenties van Windows zijn inderdaad erg duur, maar wilde je beweren dat je alles legaal hebt?
En als je student bent kost het maar een paar tientjes :) |
En fedora core, kost je maar 5 lege cd-r'tjes (ja, het is gratis en legaal) en wat geduld. :)
Citaat:
|
Voor een server zou ik sowieso Linux gebruiken (njah, of een BSD als dat meer je kopje thee is), maar dat kost dus wel even wat tijd om onder de knie te krijgen. Ik zou in ieder geval niet beginnen met vijf CD's (hoezo!?) voor Fedora, dan kan je beter Ubuntu downloaden.
|
CD 1 is het OS en de overige cd's is troep dat je toch niet wilt hebben..
Wat heb je op een server aan een desktop :s |
http://www.fluffles.net/tutorials/freebsd/installatie en
http://www.fluffles.net/tutorials/freebsd/ftp? Helemaal gratis en legaal, en nog eens geschreven door onze eigen Enlightenment! |
Ik zou het niet te moeilijk doen als ik jou was en gewoon een FTP server maken, installeer gewoon een besturingssysteem en installeer een FTP server, zijn wel een aantal gratis varianten van te vinden...
Filezilla b.v. of Guild FTP. |
Citaat:
Je wilt toch geen GUI gaan draaien op een Linux server? :p Citaat:
|
Offtopic:
Citaat:
|
En dan in KDE een terminal openen om httpd.conf te editen? :p
No thanks. Als je voor een linux/BSD server gaat, zul je met console moeten werken. Zo moeilijk is dat ook weer niet, overigens. Zijn genoeg duidelijke tutorials die je daarbij helpen. Bovendien wil je een server geen GUI laten draaien ivm resourcemanagement. |
Offtopic:
Citaat:
(en een windows manager dat weinig vreet bv icewdm) word opgestart. Dus als de ts het héél ff nodig heeft, in z'n eerste dagen,... Ik werk nu al een paar maanden met linux en configureerde mijn bestanden eerst in kwrite, een paar dagen daarna in editor van midnight commander en nu in nano (en ga langzaam richting vi). Zoals je ziet had ik mijn eerste dagen de gui nodig, anders wist ik helemaal niet hoe ik de boel kon configureren. (maakte later pas gebruik van handleidingen/instructies/leesboeken) |
Citaat:
Citaat:
heb jen mischien ergenst een linkje voor me ? |
Citaat:
|
Citaat:
thnx |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
edit: Als je met Linux aan de slag wilt. Ok. Maar Linux is niet click & go oid. Je moet bereid zijn om er wat tijd in te steken. Ook is het de bedoeling dat je op den duur dat technisch Engels wel een beetje onder de knie krijgt. Er zijn wel distributies die de transitie wat gemakkelijker maken, maar staar je daar niet op blind. |
Citaat:
Want je moet nooit als een leek beginnen. Dus als je een linux-besturingsysteem wil gaan gebruiken, moet je eerst wat ervaring opbouwen. Dan raad ik je aan om juist ná de lessen over een linuxdistro, te gaan kloten met een linuxdistro. Ben dus ook helemaal eens met LB06. :) |
Mwah, als de wil er is.. ;)
Ik was ook groen toen ik mijn eerste Linux ISO brandde. Eens moet de eerste keer zijn. Het bijt niet ofzo, hooguit kom je van een koude kermis thuis omdat het te moeilijk is of dingen niet werkend te krijgen zijn. Maar er zijn best goede Linux Distro's die de pijn al aardig verzachten. Ik zou zeggen doen, je wordt alleen maar een ervaring rijker. Teleurstelling kan alleen maar voortkomen uit te hoge verwachtingen. |
Citaat:
Maar alles wat ik wilde zeggen is dat je niet bij voorbaat al de hoop op moet geven of aan Linux/BSD beginnen als je er eigenlijk toch geen tijd in wil steken. Maar verder: tuurlijk, iedereen is ergens begonnen hè. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:49. |