Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Muziek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=29)
-   -   hoe te beginnen met n eigen nummer (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1254251)

mona toet 27-08-2005 11:20

hoe te beginnen met n eigen nummer

Haay allemaal,

Zoals de titel al aangeeft; ik wil heel graag eens n eigen nummer schrijven, maar ik weet echt niet waar ik moet beginnen.
Ik heb al wel ns iets geprobeerd, maar uiteindelijk komt het bijna nooit ergens op uit.
Dus aan de mensen die hier ervaring mee hebben; hoe beginnen jullie? Bedenken jullie eerst een onderwerp en daarna een tekst, of gaan jullie achter de piano/gitaar oid zitten en proberen jullie gewoon iets uit?
Ik hoop dat jullie me willen helpen, want ik weet er dus vrij weinig van .. :o

Liefs,
Mona Toet :cool:

EZBlade_temp 27-08-2005 11:20

geklooi in de garage

Roxy 27-08-2005 11:22

=> idd

mona toet 27-08-2005 11:23

sorry, helemaal over heen gekeken! :o

Moustache 27-08-2005 11:23

potje jammen met je band tot er een idee uit rolt wat relaxt klinkt en daar bouw je op verder (zo gaat het bij ons (y) )

Troll 27-08-2005 11:42

Potje jammen, riffje onthouden, overige partijtjes erin proppen, een hels lyricje noteren, et voila.

nevyn 27-08-2005 13:27

beginnen met instrumenten :) en dan lyrics. andersom is moeilijker maar gaat wel

Carn 27-08-2005 13:39

mij lijkt het logisch dat je dus met een thema (hoofdmelodie) komt, of je dat nu bedenkt met piano of gitaar is niet echt belangrijk. Als je dat eenmaal hebt dan kan je dat gaan uitbouwen.

FaZ 27-08-2005 14:53

net zoals ik , drummen / gitaar spelen / bassen en dan een zooi
arrangementen schrijven! wel onder invloed natuurlijk , dan komen
de mooiste dingen eruit!

Snees 27-08-2005 15:19

Ik zou beginnen met de grote lijn (vormoverwegingen) de vorm daarna invullen. Je kan het beste een goed boek over compositie lezen.

Carn 27-08-2005 15:21

idd; wat theorie kan nooit kwaad, wat standaardkennis over songstructuur en ph/fraseringen is altijd mooi meegenomen; er zijn nogal wat "ready to go" opzetjes en systeempjes waar je als je een paar leuke melodieën hebt relatief snel een nummer mee kan maken.

FaZ 27-08-2005 15:40

Citaat:

Carn schreef op 27-08-2005 @ 16:21 :
idd; wat theorie kan nooit kwaad, wat standaardkennis over songstructuur en ph/fraseringen is altijd mooi meegenomen; er zijn nogal wat "ready to go" opzetjes en systeempjes waar je als je een paar leuke melodieën hebt relatief snel een nummer mee kan maken.
onzin , als je de natuurlijke aanleg heb (zoals ik) komt er geen boek
aan te pas om nrs te schrijven!

Carn 27-08-2005 15:49

Citaat:

FaZ schreef op 27-08-2005 @ 16:40 :
onzin , als je de natuurlijke aanleg heb (zoals ik) komt er geen boek
aan te pas om nrs te schrijven!

Vanzelfsprekend, wie kent het songwriting talent van FaZ niet? Behalve de jostiband natuurlijk.

Snees 27-08-2005 18:22

FaZ hoeft maar een sitar vast te houden of hij improviseert een uur lang op de raga darbari.

botulismf 27-08-2005 18:42

Bij mij is het elke keer anders. Soms begin ik met een tekst, meestal met muziek. Soms schrijf ik losse zinnen die ik later combineer, soms schrijf ik in één keer een hele tekst. Soms heb ik een melodie in mijn hoofd die ik vervolgens op piano of gitaar naspeel. Soms zit ik wat op gitaar te klooien en komt er een melodietje, rifje of akoordenschemaatje uit dat me wel bevalt.
Een enkele keer loop ik over straat en heb ik spontaan een heel nieuw nummer in mijn hoofd, compleet met partijen voor alle instrumenten en delen van de tekst. Dan zing ik dat net zo lang tot ik thuis ben en uit kan vogelen hoe ik het moet spelen.
Als ik op de computer musiceer, begin ik meestal met de drums, soms ook met een op gitaar of piano bedachte of een gezongen melodie.

Er zijn geen regels als het op songschrijven aankomt

FaZ 27-08-2005 19:38

Citaat:

Carn schreef op 27-08-2005 @ 16:49 :
Vanzelfsprekend, wie kent het songwriting talent van FaZ niet? Behalve de jostiband natuurlijk.

Wat ik bedoel te zeggen is door te luisteren heb ik drummen geleerd
met enkele tabs (de beginjaren) gitaar en bass en echt compositie
boeken heb ik nooit nodig gehad om arrangementen te schrijven.
Dan gaat het wel om hardrock / heavy metal e.d

FaZ 27-08-2005 19:39

Citaat:

Snees schreef op 27-08-2005 @ 19:22 :
FaZ hoeft maar een sitar vast te houden of hij improviseert een uur lang op de raga darbari.
ik bespeur vaak jaloezie op dit forum , overigens nog nooit van zelf-
spot gehoord?

Snees 28-08-2005 11:03

Citaat:

FaZ schreef op 27-08-2005 @ 20:39 :
ik bespeur vaak jaloezie op dit forum , overigens nog nooit van zelf-
spot gehoord?

Het was niet jaloers bedoeld, ik vind het alleen zo dom om overal een :) :> :D bij te zetten.

MetalliCat 28-08-2005 11:24

Citaat:

Snees schreef op 27-08-2005 @ 16:19 :
Ik zou beginnen met de grote lijn (vormoverwegingen) de vorm daarna invullen. Je kan het beste een goed boek over compositie lezen.
Nee. nee... dit is echt een voorbeeld van iets waar je niet moet beginnen over ' vormoverwegingen ', of boeken over compositie. Er zijn een hoop dingen waar je rekening mee moet houden als je een goed nr wilt schrijven, maar in de praktijk zal het toch echt meestal beginnen met een vette riff, en goede melodie of ms zelfs een tekstregel. Dat soort dingen kunnen vaak het beste spontaan ontstaan. Er zullen echt weinig mensen zijn die eerst ff over 'de grote lijn' gaan denken.
Volgens mij is dit overigens het risico van te veel theorie en te veel willen 'weten' over de 'regels' van dit soort dingen.

Carn 28-08-2005 11:35

Citaat:

MetalliCat schreef op 28-08-2005 @ 12:24 :
Volgens mij is dit overigens het risico van te veel theorie en te veel willen 'weten' over de 'regels' van dit soort dingen.
er is een verschil tussen "weten" en toepassen. Tis niet dat je verplicht bent om datgene wat je weet toe te passen..het kan wel helpen als je dus absoluut niet vooruitkomt.

Snees 28-08-2005 12:14

Citaat:

MetalliCat schreef op 28-08-2005 @ 12:24 :
Nee. nee... dit is echt een voorbeeld van iets waar je niet moet beginnen over ' vormoverwegingen ', of boeken over compositie. Er zijn een hoop dingen waar je rekening mee moet houden als je een goed nr wilt schrijven, maar in de praktijk zal het toch echt meestal beginnen met een vette riff, en goede melodie of ms zelfs een tekstregel. Dat soort dingen kunnen vaak het beste spontaan ontstaan. Er zullen echt weinig mensen zijn die eerst ff over 'de grote lijn' gaan denken.

Nou ja, zo werkt het bij mij het beste. Anders kom ik nergens uit. En het is ook niet zo dat ik meteen beslis waar ik een dominant-kwartsextakkoord of een Duits 6/5-akkoord plaats.

little nemo 28-08-2005 12:17

eerst veel blowen en / of drinken

en dan net zolang op een kutgitaar spelen tot er iets uitkomt waarvan je denkt 'eeej ... best leuk'. nouja, dat 10x en dan zit er soms wel ns iets echt leuks bij

Moustache 28-08-2005 12:28

haha ja op die manier kom je idd soms ook nog wel tot leuke ideën, maar vaak blijken die dan toch niet zo tof te zijn als je weer nuchter bent (n)

Nikneem 28-08-2005 12:45

Citaat:

Snees schreef op 28-08-2005 @ 13:14 :
Nou ja, zo werkt het bij mij het beste. Anders kom ik nergens uit. En het is ook niet zo dat ik meteen beslis waar ik een dominant-kwartsextakkoord of een Duits 6/5-akkoord plaats.
Wat voor akkoorden zijn dat precies?

Tsasil 28-08-2005 12:47

Citaat:

Doavid schreef op 28-08-2005 @ 13:28 :
haha ja op die manier kom je idd soms ook nog wel tot leuke ideën, maar vaak blijken die dan toch niet zo tof te zijn als je weer nuchter bent (n)
De oplossing voor dat probleem is natuurlijk uitermate simpel

little nemo 28-08-2005 13:21

Citaat:

Tsasil schreef op 28-08-2005 @ 13:47 :
De oplossing voor dat probleem is natuurlijk uitermate simpel
die staat ook al in mijn vorige post, gewoon heel vaak doen en soms is het nuchter toch wel leuk

Snees 28-08-2005 13:31

Citaat:

Nikneem schreef op 28-08-2005 @ 13:45 :
Wat voor akkoorden zijn dat precies?
Een dominant-6/4-akkoord is de tweede inversie van I die vlak voor V komt te liggen (in een cadens). De kwint van I zit dus in de bas, de priem en terts van I dalen stapsgewijs naar de terts en kwint van de dominant, terwijl ^5 blijft liggen in de bas.

http://www.planet.nl/~hogerjmw/1.png
Dat stelt dus voor: I - IV - D6/4 - V7 - I. Hier daalt de ^5 in de tenor bovendien naar ^4 voor een V7.

Dat overmatige kwartsextakkoord is iets moeilijker uit te leggen, maar staat hier goed uitgelegd.

Moustache 28-08-2005 15:16

:|

ik hou het liever bij wat meer praktijkgerichte muziek geloof ik

Nikneem 28-08-2005 18:24

tsjah ik ook, na die uitleg snap ik er nog nix van. Iig bedankt.
Dat stukje van jou schrijf ik gewoon zo op:

C | F | G/C | G7 | C

sim-pel

Ik snap je uitleg echt voor geen meter :P Maar dat zal wel aan mij liggen, ik heb geen conversatorium gedaan, en als ik dit bekijk benkter ook nog blij om ook :D `t Lijkt wel copy/paste vanuit het wetboek der akkoorden ofzo zeg, jemig wat een overdreven moeilijke taal voor zoiets simpels :rolleyes:

Carn 28-08-2005 18:45

mjah, muziektheorie is lang niet zo complex als je denkt.. Ik zeg niet dat ik de post van Snees wel snap (ik ben immers drummer en heb verder niet veel te maken met melodie en akkoorden) maar dat soort "kennis" is altijd handig als je er de beschikking over hebt lijkt me.

Tsasil 28-08-2005 18:52

Citaat:

little nemo schreef op 28-08-2005 @ 14:21 :
die staat ook al in mijn vorige post, gewoon heel vaak doen en soms is het nuchter toch wel leuk
Ik doelde eigenlijk op een andere veel simpelere oplossing.

Citaat:

Carn schreef op 28-08-2005 @ 19:45 :
mjah, muziektheorie is lang niet zo complex als je denkt..
Je kan het jezelf namelijk zo moeilijk maken als je wilt. Sommige theorie is ingewikkelder dan je voor mogelijk zal houden. Gelukkig is het overgrote deel niet relevant als je je niet erin verdiept.

Carn 28-08-2005 18:55

Citaat:

Tsasil schreef op 28-08-2005 @ 19:52 :
Je kan het jezelf namelijk zo moeilijk maken als je wilt. Sommige theorie is ingewikkelder dan je voor mogelijk zal houden. Gelukkig is het overgrote deel niet relevant als je je niet erin verdiept.
nou ja..ik moet n beetje standaard harmonieleer kennen voor examens enzo; als bespeler van een niet-melodieus instrument kan ik het allemaal redelijk volgen (tot nu toe), maar ik denk dat ik meer met de "standaard" theorie bezig ben ipv specifiek en diepgaande dingen

MetalliCat 28-08-2005 19:02

Ik onderken altijd de waarde van theorie, maar zoals Snees het presenteert kun je idd alle lol er wel uitzuigen zeg... Beleef gewoon eens plezier aan iets. Tja, of je moet natuurlijk geilen op de meest 'ingewikkelde' techniek. Maar tzit wel op het randje van (al dan niet bewuste) interessantdoenerij.

ecrivaine 28-08-2005 21:02

Citaat:

MetalliCat schreef op 28-08-2005 @ 20:02 :
Ik onderken altijd de waarde van theorie, maar zoals Snees het presenteert kun je idd alle lol er wel uitzuigen zeg... Beleef gewoon eens plezier aan iets. Tja, of je moet natuurlijk geilen op de meest 'ingewikkelde' techniek. Maar tzit wel op het randje van (al dan niet bewuste) interessantdoenerij.
Wie zegt dat je ergens geen lol aan kunt hebben, als je even je best moet doen om het te begrijpen? Mijn harmonieleer is ook niet alles :bloos:, maar als je je er meer in verdiept, geeft het je een veel beter beeld van hoe muziek in elkaar zit. Als beginneling is het misschien niet nodig om dat allemaal te weten, maar als je verder bent maakt een degelijke kennis van harmonieleer de muziek alleen maar beter.

DeadNation 28-08-2005 21:15

Een goede riff verzinnen. Daar bouw je dan een nummer omheen.

Hi, I'm Nora 28-08-2005 21:37

. more cowbell plz~~

Nikneem 28-08-2005 22:08

Citaat:

ecrivaine schreef op 28-08-2005 @ 22:02 :
Wie zegt dat je ergens geen lol aan kunt hebben, als je even je best moet doen om het te begrijpen? Mijn harmonieleer is ook niet alles :bloos:, maar als je je er meer in verdiept, geeft het je een veel beter beeld van hoe muziek in elkaar zit. Als beginneling is het misschien niet nodig om dat allemaal te weten, maar als je verder bent maakt een degelijke kennis van harmonieleer de muziek alleen maar beter.
Soortgelijk/aanvullend verhaal:
Als ik een nieuw pianostuk hoor dan vind ik m magisch mooi, maar zodra ik m ga oefenen zie ik pas echt hoe fantastisch een stuk in elkaar zit, dan vervalt het magische een beetje, en maakt plaats voor bewondering.

matt trakker 28-08-2005 22:48

Citaat:

Snees schreef op 27-08-2005 @ 16:19 :
lijkt me sterk dat ze daar naar op zoek is, en het lijkt me al helemaal sterk dat ze met sextakkoorden gaat strooien, duits of niet duits.

maargoed hoe moeilijk kan 't zijn, pak een instrument wat je kan bespelen, schrijf op wat je zelf bedenkt en probeer er daarna een samenhangend geheel van te maken.

Snees 29-08-2005 11:15

Citaat:

matt trakker schreef op 28-08-2005 @ 23:48 :
lijkt me sterk dat ze daar naar op zoek is, en het lijkt me al helemaal sterk dat ze met sextakkoorden gaat strooien, duits of niet duits.
Dat bedoel ik helemaal niet met compositie, dat is harmonieleer. Met 'een boek over compositie' bedoel ik iets als JAZZ COMPOSITION van Ted Pease: een stuk over melodie, een stuk over (jazz)harmonie, een stuk over vorm (aabb, abc etc.) en verder nog hoofdstukken over metrum, arrangeren (instrumentatie), motieven en uitgebreide composities. Daarmee krijg jezelf genoeg ideeën om iets te schrijven en weet je waar je op moet letten.

Ce-El-Wan 29-08-2005 23:08

een riff van iets van 4 a 5 accoorden/of noten schrijven en vervolgens die specifieke accoorden/noten weer door elkaar husselen voor een volgende riff in een nummer. Met octaven mag uiteraard geschoven worden... je kunt dan best veel kanten op, maar t nummer wordt tonaal en qua intervallen erg coherent.
Ik heb t zelf vroeger enkele keren toegepast, maar tegenwoordig ontstaat bijna alles uit een jam.

Artus 02-09-2005 09:19

snees doet gewoon een beetje wijs

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:45.