![]() |
hoe te beginnen met n eigen nummer
Haay allemaal,
Zoals de titel al aangeeft; ik wil heel graag eens n eigen nummer schrijven, maar ik weet echt niet waar ik moet beginnen. Ik heb al wel ns iets geprobeerd, maar uiteindelijk komt het bijna nooit ergens op uit. Dus aan de mensen die hier ervaring mee hebben; hoe beginnen jullie? Bedenken jullie eerst een onderwerp en daarna een tekst, of gaan jullie achter de piano/gitaar oid zitten en proberen jullie gewoon iets uit? Ik hoop dat jullie me willen helpen, want ik weet er dus vrij weinig van .. :o Liefs, Mona Toet :cool: |
geklooi in de garage
|
=> idd
|
sorry, helemaal over heen gekeken! :o
|
potje jammen met je band tot er een idee uit rolt wat relaxt klinkt en daar bouw je op verder (zo gaat het bij ons (y) )
|
Potje jammen, riffje onthouden, overige partijtjes erin proppen, een hels lyricje noteren, et voila.
|
beginnen met instrumenten :) en dan lyrics. andersom is moeilijker maar gaat wel
|
mij lijkt het logisch dat je dus met een thema (hoofdmelodie) komt, of je dat nu bedenkt met piano of gitaar is niet echt belangrijk. Als je dat eenmaal hebt dan kan je dat gaan uitbouwen.
|
net zoals ik , drummen / gitaar spelen / bassen en dan een zooi
arrangementen schrijven! wel onder invloed natuurlijk , dan komen de mooiste dingen eruit! |
Ik zou beginnen met de grote lijn (vormoverwegingen) de vorm daarna invullen. Je kan het beste een goed boek over compositie lezen.
|
idd; wat theorie kan nooit kwaad, wat standaardkennis over songstructuur en ph/fraseringen is altijd mooi meegenomen; er zijn nogal wat "ready to go" opzetjes en systeempjes waar je als je een paar leuke melodieën hebt relatief snel een nummer mee kan maken.
|
Citaat:
aan te pas om nrs te schrijven! |
Citaat:
|
FaZ hoeft maar een sitar vast te houden of hij improviseert een uur lang op de raga darbari.
|
Bij mij is het elke keer anders. Soms begin ik met een tekst, meestal met muziek. Soms schrijf ik losse zinnen die ik later combineer, soms schrijf ik in één keer een hele tekst. Soms heb ik een melodie in mijn hoofd die ik vervolgens op piano of gitaar naspeel. Soms zit ik wat op gitaar te klooien en komt er een melodietje, rifje of akoordenschemaatje uit dat me wel bevalt.
Een enkele keer loop ik over straat en heb ik spontaan een heel nieuw nummer in mijn hoofd, compleet met partijen voor alle instrumenten en delen van de tekst. Dan zing ik dat net zo lang tot ik thuis ben en uit kan vogelen hoe ik het moet spelen. Als ik op de computer musiceer, begin ik meestal met de drums, soms ook met een op gitaar of piano bedachte of een gezongen melodie. Er zijn geen regels als het op songschrijven aankomt |
Citaat:
Wat ik bedoel te zeggen is door te luisteren heb ik drummen geleerd met enkele tabs (de beginjaren) gitaar en bass en echt compositie boeken heb ik nooit nodig gehad om arrangementen te schrijven. Dan gaat het wel om hardrock / heavy metal e.d |
Citaat:
spot gehoord? |
Citaat:
|
Citaat:
Volgens mij is dit overigens het risico van te veel theorie en te veel willen 'weten' over de 'regels' van dit soort dingen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
eerst veel blowen en / of drinken
en dan net zolang op een kutgitaar spelen tot er iets uitkomt waarvan je denkt 'eeej ... best leuk'. nouja, dat 10x en dan zit er soms wel ns iets echt leuks bij |
haha ja op die manier kom je idd soms ook nog wel tot leuke ideën, maar vaak blijken die dan toch niet zo tof te zijn als je weer nuchter bent (n)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
http://www.planet.nl/~hogerjmw/1.png Dat stelt dus voor: I - IV - D6/4 - V7 - I. Hier daalt de ^5 in de tenor bovendien naar ^4 voor een V7. Dat overmatige kwartsextakkoord is iets moeilijker uit te leggen, maar staat hier goed uitgelegd. |
:|
ik hou het liever bij wat meer praktijkgerichte muziek geloof ik |
tsjah ik ook, na die uitleg snap ik er nog nix van. Iig bedankt.
Dat stukje van jou schrijf ik gewoon zo op: C | F | G/C | G7 | C sim-pel Ik snap je uitleg echt voor geen meter :P Maar dat zal wel aan mij liggen, ik heb geen conversatorium gedaan, en als ik dit bekijk benkter ook nog blij om ook :D `t Lijkt wel copy/paste vanuit het wetboek der akkoorden ofzo zeg, jemig wat een overdreven moeilijke taal voor zoiets simpels :rolleyes: |
mjah, muziektheorie is lang niet zo complex als je denkt.. Ik zeg niet dat ik de post van Snees wel snap (ik ben immers drummer en heb verder niet veel te maken met melodie en akkoorden) maar dat soort "kennis" is altijd handig als je er de beschikking over hebt lijkt me.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik onderken altijd de waarde van theorie, maar zoals Snees het presenteert kun je idd alle lol er wel uitzuigen zeg... Beleef gewoon eens plezier aan iets. Tja, of je moet natuurlijk geilen op de meest 'ingewikkelde' techniek. Maar tzit wel op het randje van (al dan niet bewuste) interessantdoenerij.
|
Citaat:
|
Een goede riff verzinnen. Daar bouw je dan een nummer omheen.
|
. more cowbell plz~~
|
Citaat:
Als ik een nieuw pianostuk hoor dan vind ik m magisch mooi, maar zodra ik m ga oefenen zie ik pas echt hoe fantastisch een stuk in elkaar zit, dan vervalt het magische een beetje, en maakt plaats voor bewondering. |
Citaat:
maargoed hoe moeilijk kan 't zijn, pak een instrument wat je kan bespelen, schrijf op wat je zelf bedenkt en probeer er daarna een samenhangend geheel van te maken. |
Citaat:
|
een riff van iets van 4 a 5 accoorden/of noten schrijven en vervolgens die specifieke accoorden/noten weer door elkaar husselen voor een volgende riff in een nummer. Met octaven mag uiteraard geschoven worden... je kunt dan best veel kanten op, maar t nummer wordt tonaal en qua intervallen erg coherent.
Ik heb t zelf vroeger enkele keren toegepast, maar tegenwoordig ontstaat bijna alles uit een jam. |
snees doet gewoon een beetje wijs
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:45. |