![]() |
Het is de realiteit
Het is de realiteit
Van de voetballers die zelfs nog in de vakanties op het strand moeten voetballen Tot de advocaten die te stresserig zijn door hun baan En daardoor kilo's afvallen Van de leraren die tot laat na schooltijd nog op school willen zitten Tot de kinderen die vastzitten aan de televisie en af en toe pauze nemen om te pitten Van de kleuren in de zomer die veranderen naar herfst Het is de realiteit Tot de sneeuwvlokjes in de winter die veranderen naar lente Het is de realiteit -- Ik heb geprobeerd jullie kritiek te gebruiken en dus zonder rijmen te gaan dichten. Uiteindelijk kwam er toch weer rijm in, maar het is minder dan voorheen. De gedichten zonder rijm die ik heb gemaakt zijn vaak maar 4 tot 6 regels, dus misschien ligt mij het maken van korte gedichten meer. |
Ik vind dat dit te veel lijkt op een tekst die in stukjes is geknipt. Behalve de rijm (voetballen-afvallen , pitten-zitten ) zie ik er verder niets in wat jouw gedicht tot een gedicht maakt. Het is goed dat je probeert om niet zoveel te rijmen, maar de rijm die je hier gebruikt komt voor mij toch weer geforceerd over: de zin en af en toe pauze nemen om te pitten zou je namelijk nooit gebruiken als je niet iets wilde wat op zitten zou rijmen.
Probeer wat origineler, wat creatiever te zijn, met woorden te spelen; probeer de lezer te verrassen. Dit doet me namelijk niet zoveel. |
In eerste instantie zat er helemaal geen rijm in het gedicht, toen was het dit:
Van de voetballers die zelfs nog in de vakanties op het strand moeten voetballen Tot de leraren die tot laat na schooltijd nog op school willen zitten Van de advocaten die het te druk hebben met hun baan En daardoor geen tijd hebben voor hun baby Tot de kinderen die vastzitten aan de televisie en af en toe pauze nemen voor de pc Van de kleuren in de zomer die veranderen naar herfst Het is de realiteit Tot de sneeuwvlokjes in de winter die veranderen naar lente Het is de realiteit Ik heb daarna de volgorde wat omgedraaid en rijmwoorden gebruikt, omdat ik het niet mooi vond, over het eindresultaat was ik daarna ook niet tevreden maar ik wist niet wat ik daarna nog kon veranderen. |
Ik weet het niet... het gehele gedicht spreekt mij niet zo aan, dus ik kan je moeilijk gaan vertellen hoe je het kunt verbeteren. Neem eens een kijkje bij het bovenste topic hier, en dan bij 'alles over dichten': daar kun je vele tips vinden. Ook leer je er heel veel van om gedichten van anderen te lezen. Blijf ook oefenen, dan word je vanzelf steeds beter. :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:12. |