![]() |
zeemansgraf
uit een gesprek over "wat er met je moet gebeuren" na je dood, kwam bij ons iemand met het idee dat ze het liefst gewoon overboord gegooid werd. terug de natuur in en de vissen hebben er ook nog wat aan (meer dan aan as).
nu is mijn vraag: is iets als dit wettelijk mogelijk? (niet dat we van plan zijn om snel te gaan, maar uit nieuwsgierigheid). is het legaal om (uit de kust/in internationale wateren) iemand gewoon te "dumpen" (nadat de dood natuurlijk netjes officieel is afgehandeld, het gaat niet over lijken verbergen). heb ooit begrepen dat dit wel mag als op een schip een ziekte zou uitbreken, maar mag het ook "als laatste wens" - desnoods in kist? of, meer algemeen gezegd, mogen nabestaanden een lichaam meenemen ipv naar een kerkhof/crematorium te brengen? (en dan dus op een bootje, ver de zee op enz) |
nou ja, je mag ook de ruimte in geschoten worden, dus dit zal ook wel mogen.
|
Dat is geregeld in de Wet op de lijkbezorging 1991 en het daarop berustende Besluit op de lijkbezorging. Ik heb dat ding even doorgekeken (ik weet het niet uit mijn hoofd, het is niet bepaald een alledaags onderwerp) en het is mij duidelijk dat lijken slechts mogen worden behandeld op de wijze bij de wet geregeld. Dat si dus begraving of verbranding en enkele uitzonderingen voor zeelieden die op hun schip overlijden en overboord worden gezet en dergelijke.
Je mag in elk geval niet zomaar op eigen houtje een lijk in zee dumpen als de persoon op land is overleden. Dat geldt alleen voor personen die op een schip of een installatie ter zee (zoals een booreiland) zijn overleden. Een gewoon aan land overleden persoon moet dus begraven of verbrand worden, waarbij de as wel voor een deel mag worden uitgestrooid, hetzij op een plek die bestemd is permanent as op te verstrooien, hetzij op open zee. Verder weet ik het ook niet, en zoveel zin om die wet door te spitten heb ik nu ook niet. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Met booreiland is er vaak een luchtverbinding dus worden ze wel opgehaald per heli of schip. |
kan me voorstellen dat je geen gevaarlijke, besmettelijke ziekte in je koelkast gaat bewaren.
en om als helikopterpiloot een ebola-lijk naast je in de stoel te zetten... |
Citaat:
|
Citaat:
maar toch. je zit met 100 man op een booreiland. morgenvroeg liggen er 50 doodgerocheld in bed. de dodelijke bacterien kruipen door het braaksel het hele eiland over. lijkt me niet dat de overige 50 genoeg voorzieningen hebben voor 50 lijken of dat ze op 50 helikopters gaan wachten. |
Citaat:
|
kijk eens op www.uitvaart.nl
kun je alles vinden. |
|
Citaat:
'- 1. Met de lijken van personen, aan boord van een Nederlands schip op zee overleden, wordt zo gehandeld dat in de wijze van lijkbezorging alsmede de plaats daarvan kan worden voorzien overeenkomstig de wens van de overledene. (...)' Artikel 21: 'Indien overeenkomstig artikel 18 de wens te kennen is gegeven dat het lijk overboord wordt gezet, geschiedt dit niet eerder dan 36 uur na het overlijden of dood ter wereld komen.' Artikel 23: 'Indien het lijk overboord wordt gezet, wordt het in een stevig omhulsel verpakt en verzwaard met zodanig gewicht dat het zinken en onder water blijven van het lijk zijn gewaarborgd.' |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:21. |