![]() |
lievelingsdialectwoord
heey ik vroeg me af of jullie ook zo'n zaaalige sappige dialectwoorden weten? ;) mijn top 4 is alvast:
-blavetuur (iets aan de ramen maar ik weet niet goed hoe dat je dat int nederlands zegt) -bavet (slabbertje voor de babys) -sweinst (toen, intussen) -twalsereej (tafelkleed) der zullen er nog wel beteren zijn dus ik ben benieuwd.; :evil: groeten uit aantwaarpe |
ik denk er eens even over na
|
Puuzelen.
|
Citaat:
Koekebakker! Brabanders<3 |
slim
|
meer een zin
'ik ga even naar het dorp' , terwijl ik al in het centrum woon |
subiet
|
Een vriend van mij gebruikt het woord 'durske' (meisje) heel vaak. Dat vind ik wel een leuk woord.
|
Citaat:
|
Citaat:
volgens BN de Stem wel |
Citaat:
1 meteen volgens de vandale toch niet en ik woon in het noorden en ik ken het woord ook gewoon dus :o |
Citaat:
bah wat stom |
Citaat:
|
schottelslet - vaatdoekje :P
|
patta's
|
Ja.. ik heb dus een vriend, die loop op de voilniswoage, en hij heet maarco. A joh, tis zo'n schaatje, dat joachie von mij!
Geweldige zin, zo uitgesproken op zn Utrechts.. :cool: |
een gete (geit)
|
Citaat:
Subiet is wel gewoon Nederlands, maar volgens mij is het in Brabant sebiet. Althans, dat zeggen wij hier thuis iig. En dat is dan natuurlijk wel weer mooi, omdat 'subiet' 'direct' betekent, terwijl wij 'sebiet' gebruiken als in 'straks' 'of 'zo' :) |
nog nooit van dat woord gehoord :confused:
|
ken beurn.
kan gebeuren. dus. maar dat leek me duidelijk. |
Vulik
"Vuillak" |
Citaat:
Ook nog: 'ne poembak' (= wastafel) en 'nen touwter' (= schommel), de 'reichel' (of rijchel :confused: ) (= vensterbank) en een 'draperie' (= gordijn). En 'pertang' zeg ik zelf ook vaak, wilt zeggen 'nochtans'. En een pries natuurlijk (= stopcontact). En nog zoveel meer leuke woorden :D |
roggesteker :D
|
Een ton natuurlijk. :)
Dat is een prullenbak en volgens iemand was het een Twents woord. :confused: |
kiekefretter
|
hier in de buurt wordt geen dialect gesproken, de enige 2 die wij thuis gebruiken en die misschien wat vreemd zijn zijn deze:
Schering - afrastering voor vee van gaas bunder - hectare |
Al het haags. <3
|
Skefelties (schoenen)
en tis geen woord maar iemand die iets doms oid doet, die heeft de goed wies kapot (y) |
houdoe:P
en bekant. |
de ergste in de omgeving (Ov): onmeunig... (n) :D
|
houdoe en puuzelen
|
onmeunig
goôdgoan |
ABN is verdomme geen dialect. Dat krijg je als je bij Haarlem enzo woont.
|
Citaat:
Houdoe en bekant gebruik wel, maar die vind ik wat saai... Ik vind pitser altijd wel leuk, maar ik weet niet zeker of dat wel dialect is.. In de betekenis van: iemand die niets lust. |
En houdoe vind ik ook tof, maar dat is Brabants en niet Twents. Mijn papamama zeggen het wel altijd, maar zij komen ook uit Brabant. :) En ik neem het van hen over, net zoals bekant trouwens. :o
|
Houdoe.
|
Brommers kiek'n :(
|
Houdoe, zeuven en "ik zit langs hem"
|
Erbeeze (aardbeien)
Erpel (aardappelen) :) |
Sjootelsplak. ;)
|
Scheldwoorden:
-pompsoeze -koezemikke -schoapenbek - knetterbiele (motorzaag) Uitdrukkingen: D'r kump een schoer anfoegl'n (het gaat regenen) Eulie ulle oe we in (smeren jullie jezelf wel in) Wulle krieg reg'n, de varkens lup met n spier in de bek (als je iemand ziet roken) |
snotlappe
= zakdoek :D:D voor de rest kan ik er zo snel even geen bedenken |
Citaat:
|
stute
= boterham |
Citaat:
|
weet iemand hier wat een keuje is ?? :p
|
ja een keuje is een varken :)
steggelen vind ik ook een leuk woord (valsspelen bij spellentjes) en ehh stelt (in normaal NL--> standaard waar je fiets op staat) djen/djeern en kjel (meisje en jongen) :) krang (betuws voor verkeerd) |
|
kreng = binnestebuiten (iets kreng aanhebben)
sleevie = juslepel buze = (broek)zak fikkie = zakje op borst bij blouse Ik weet niet van alle woorden of ze wel dialect zijn, maar ik hoor anderen ze eigenlijk nooit gebruiken, dus tsja :o |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:35. |