![]() |
Collegegeld, in 1 keer betalen of niet?
Wat doe jij, betaal je het in 1 keer of in termijnen?
Ik betaal het in 1 keer, tot nu toe alle jaren nog gedaan, maar de meeste mensen uit m'n omgeving die verklaren me voor gek, omdat ik dan de hele maand september gewoon compleet blut ben. Maar ik vind het juist z'n voordelen hebben, je bent er in 1 keer vanaf en hoeft er het rest van het jaar niet meer aan te denken :) Wat doen jullie? En waarom? |
Is het duurder om gespreid te betalen (door bijv. extra rente)? Als dat niet het geval is, zou ik rationeel gezien het gespreid betalen, je hebt dan immers het rentevoordeel.
|
Citaat:
Ik betaal het ook gespreid, gewoon om de lasten te verdelen over een geheel jaar. |
in 1x
is gemakkelijker en het is toch niet mijn geld |
Mijn ouders betalen het in 1x.
|
Mijn ouders hebben vijf jaar betaald, telkens ineens. Dit jaar betaal ik het zelf in termijnen, omdat ik eerder afstudeer dan het jaar is afgelopen, en ik vind het een prettiger gevoel om een afschrijving stop te kunnen zetten dan geld terug te moeten vragen wat ik al betaald heb.
|
Citaat:
Het voordeel van termijnen is gewoon dat je de kosten wat kunt spreiden, verder niets. |
Citaat:
|
Die administratiekosten bedragen ongeveer dertien euro. Tel uit je winst/verlies.
|
Een kennis van mij heeft het ooit eens uitgerekend, en het blijkt iets voordeliger om het in termijnen te betalen (ook als je de administratiekosten meerekent). Ik betaal het dit jaar in termijnen, maar dat is omdat ik niet het geld in 1 keer kon ophoesten.
|
Ik fdoe het in termijnen aangezien ik het zelf moet betalen. Ik heb niet zoveel geld op mijn bankrekening zodat ik het in een keer kan betalen.
Zo heb ik het meer in evenwicht allemaal:) |
Ah. Ik was de mensen waarvan de ouders hun studie financieren vergeten. Die betalen natuurlijk sowieso in 1 keer.
|
ik betaal in termijnen; maar ik betaal dan ook al sinds een hele lange tijd mn studie('s) zelf. en om nou ineens 1500 euro af te laten schrijven is een beetje lastig.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Mijn moeder betaalt het in 1x
|
Citaat:
|
Ik betaal het zelf en ik betaal in termijnen. De administratiekosten zijn 13,50 en dat vind ik het wel waard om gewoon een duidelijk overzicht per maand/twee maanden te hebben van wat je hebt en niet nog over te moeten houden omdat je je collegegeld al eerder betaald hebt. Bovendien heb ik volgens mij niet eens het hele bedrag in een keer.
|
Citaat:
Oeps, ik moest de quote hebben van justhanna (zie hieronder) :p |
Citaat:
|
Is het niet ook zo dat je studiefinanciering binnen moet komen op de rekening waar de termijnen van worden afgeschreven? Dat maakte ik op uit het machtigingsformulier dat ik zelf heb ingevuld van de universiteit, vraag me af of dat standaard is.
|
da's onzin; het maakt tenslotte niet uit waar je je collegegeld van betaald. zou ook raar zijn als t zo zou zijn, want hoe zit dat dan met mensen die geen stufi ontvangen (leeftijd of salaris te hoog) ?
|
Citaat:
|
Vorig jaar en dit jaar heb ik het in één keer betaald, daarvoor betaalde ik het altijd in termijnen. (Ik heb mijn collegegeld altijd zelf betaald - ik spaar nu door het jaar heen het collegegeld van het jaar daarop bij elkaar, zodat ik het in één keer kan betalen, werkt best.)
|
Citaat:
|
toch is dat voor zover ik zie geen voorwaarde die een instelling zomaar kan stellen. feit is dat jij collegegeld moet betalen, en daar ben je dan vervolgens zelf verantwoordelijk voor, ongeacht hoe je aan de centjes komt.
ik zou t sowieso nogal een achterlijke voorwaarde vinden; in mijn geval zou t zelfs volkomen onlogisch zijn om t collegegeld van de stufi-rekening af te laten schrijven, daar staat toch bijna nooit wat op. |
Ik betaal het in termijnen, omdat ik gewoon het geld niet heb om het in één keer te betalen.
Ik zou liever in één keer betalen als ik het had gekund, ben je er meteen van af. |
Mijn ouders betalen mijne gespreid en die van m'n broer in één keer. Net zo handig. :)
|
In 1 keer.
|
Vorig jaar gespreid, beviel me niet zo, dus dit jaar maar in 1 keer.
|
Ik heb het altijd in 1 keer betaald, laatste keer kwam ik daardoor even in de problemen (te laat betaald, vond de school gelukkig geen ramp, ik was alleen superblut... moet je aan jeouders geld vragen :bloos: bah)
|
mijn vader betaalt in termijnen
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik betaal het in termijnen. Mijn bankrekening kan ineens niet aan...
|
Ik hoop het wel in één keer te kunnen betalen volgend jaar. Ik ben nu (dit jaar 6VWO) flink aan het sparen, en als mijn contract op m'n werk verlengd wordt of ik een nieuwe baan kan krijgen moet dat wel lukken. Waarschijnlijk willen mijn ouders ook wel een deel betalen - heb het er eigenlijk nog niet over gehad - maar ja... Het liefst zou ik het toch gewoon zelf betalen, omdat het de laatste jaren financieel bij mijn ouders niet zo lekker is gegaan en ook omdat ik gewoon zoveel mogelijk financieel onafhankelijk wil zijn.
|
Ik heb het 1 keer ineens betaald, maar dat is toch ineens een smak geld. Nu betaal ik het dus in termijnen, elke maand wordt het afgeschreven net nadat ik mijn stufi heb gekregen, komt precies uit :)
|
Ik betaal in 5 termijnen. Ik moet dus elke maand de helft opzij zetten alvast voor de volgende maand. De ene maand gaat collegegeld eraf en de andere maand geld voor het standaardpakket (readers enzo)
Ik kan het niet in 1 keer betalen, of ik zou een zomer heel veel moeten werken ofzo, vind het zo wel makkelijker. |
Ik betaal het in één keer en krijg het dan later van m'n ouders terug. Klinkt lekker onlogisch.
|
Ik betaal het gespreid ik moet het zelf betalen en zelfs gespreid doet t mn bankrekening iedere maand verdomde veel pijn.
|
Ik betaal het zelf en dus gespreid. Kan niet in een keer zoveel geld missen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik betaal het in termijnen (de 1e keer is het € 10 extra ivm administratie kosten)
Maar volgend jaar doe ik het in één keer, dan ben je er gelijk vanaf. |
ik ga het in termijnen betalen, want ik moet het zelf betalen en zoveel geld heb ik niet in 1 x.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01. |