![]() |
{discussie} The word Love
Is het niet zo dat het zinnetje "Ik hou van je' / "I love you"
te vaak voor de verkeerde reden gebruikt word? Zonder dat je er echt iets mee bedoelt? |
hee..
ja dat denk ik wel, ik bedoel mensen zeggen dat ze van iemand houden terwijl ze er alleen verliefd op zijn "iets totaal anders naar mijn mening" of nog erger.. ze zeggen dat ze houden van terwijl ze allleen zijn / haar kont of kut of wat dan ook mooi vinden meestal is het helemaal niet diepgaand genoeg, ik denk trouwens sowieso dat je maar een keer (of iig heel weinig) echt verliefd wordt in je leven) audio |
Het lijkt me er niet om te gaan hoe vaak het gezegd wordt, maar door wie...dan kan je direct ook de betekenis eruit aflezen.
|
Alsof houden van alleen de seksuele/romantische betekenis heeft.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik hou van onzettend veel mensen, maar als dat zo zou zijn, zou mijn man vast eisen dat ik van niemand anders meer hield dan alleen van hem :p |
Nou, ik gebruik het niet als ik het niet meen.
|
Ik vind iig wel dat je op je veertiende niet van iemand kunt houden, in een liefdescontext zeg maar. :)
|
mooiste wat ik ooit ben tegen gekomen is: Ik hou van je, maar ook van pizza
|
De discussies die over dat zinnetje al zijn bestaan.. :D
Je zegt het doorgaans tegen iemand van wie je houdt. Als je het tegen iemand anders zegt dan gebruik je het verkeerd. sim-pel. |
In het woordenboek staan voor 'houden van' ook alleen maar vaagheden als: graag hebben, beminnen, liefhebben,...
Ik hou dan ook van mijn vrienden, familie, ouders, vriend, ... Dus ik vind niet dat het teveel voor verkeerde redenen gebruikt wordt. Het is nu eenmaal een vaag woord, en veel mensen geven er een veel te gewichtige betekenis aan (bv mensen die er een topic over openen :p )! |
Ik zeg het wanneer ik het meen.
|
Tis maar net wat voor lading het voor jou heeft. De een zegt het te pas en te onpas, de ander zegt het misschien maar een paar keer in zijn/haar leven. Ikzelf zeg het alleen tegen mijn vriendin, maar wel best vaak, gewoon omdat ik het leuk vind om het haar te zeggen. Vind persoonlijk dat iedereen zelf maar moet bepalen hoe men het begrip gebruikt, want er is niet echt een universele regel voor of definitie van.
|
Och, er zijn zoveel soorten houden-van en die kunnen allemaal even oprecht zijn. Ik zeg het bijvoorbeeld ook alleen maar als ik echt een houden-van gevoel ervaar op dat moment. Maar er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn die het msschien wat sneller zeggen, dat is maar net wat voor lading en betekenis je eraan geeft.
|
Citaat:
zoiets zeg je echt niet na 2 maandjes verkering maar eerder na bijna 3 kwartjaar+ vind ik :) |
Ja meestal wel. Daarom zeg ik het alleen als ik het voel, tenzij ik er toe word gedwongen omdat je anders ruzie krijgt(met de mama).
En soms zijn er momenten waarop je je gevoelens gewoon niet anders kan omschrijven dan houden van. edit: ik heb het tegen mijn vriend na 1,5 maand gezegd, omdat ik het zo voelde. Het klinkt wel wat snel ja, maar het was toen al zo overduidelijk dat het niet zomaar iets was. |
Mijn vriendje zei altijd heel vaak ik hou van je en ik zei dat dan altijd maar terug
omdat ik hem niet wou kwetsen. En ik hield/hou ook heel veel van hem, maar als je dit constant zegt is het niet meer speciaal en betekent het niets meer voor mij. |
Ik zeg het alleen wanneer ik het meen...
|
ik heb het nog nooit aan iemand verteld
|
Tegen mijn vriendinnen kan ik het niet zeggen. Ik hou niet op die manier van ze. Ik vind het eigenlijk niet meer speaciaal om te zeggen ik hou van je. Jammer.
|
heel soms zeg ik het wel tegen gewone vrienden, maar niet heel snel. Tegen familie zeg ik het eigenlijk nooit. Bij een vriendje eigenlijk al vrij snel, al weet ik wel dat er een verschil zit tussen houden van na 2 weken of na 2 jaar.
|
Houden van is iets wat moet groeien, en bij de een zal je misschien sneller meer reden hebben om van diegeen te houden dan bij een ander. Tja, het is een gevoel, en gevoelens zijn altijd lastig uit te leggen.
Ik zeg het in elk geval alleen maar wanneer ik het meen. |
Citaat:
|
ok ik geef toe!
IK HOU VAN JULLIE ALLEMAAL!!! :p maarja zo bedoelde ik het niet precies maar het wordt wel vaak gebruikt terwijl het nergens op slaat maarja |
Tja tis waar .. maar ik weet bij wie ik het echt meen
|
Citaat:
|
Ik hou trouwens enorm van biefstuk. Dat meen ik. En dat zeg ik niet te snel. Maar ik zou niet met een biefstuk willen trouwen of naar bed willen. Ook niet met mijn vader. Maar wel met mijn vriend. Drie soorten 'houden van' alweer, zo zijn er nog wel meer.
|
ik heb het al in geen tijden meer gezegd
ik zeg eerder - ik vind je lief - ik ben gek op je - ik ben verliefd op je - ik ben gecharmeerd van je maar houden van...nee....en die emotie voel ik nu ook echt niet |
Citaat:
|
Ik heb het nog niet heel vaak in mijn leven gezegd. Dus ik geloof niet dat ik het erg verkeerd heb gebruikt tot nu toe.
|
Citaat:
hoewel ik het laatst wat minder leuk vond dat een jongen die ik een avond kende me een smsje stuurde met "ik hou van je" |
Citaat:
Ik zeg absoluut niet snel 'ik hou van je' tegen iemand. Toen ik wat jonger was, zei ik wel wat sneller 'I love you' maar dat heeft voor mijn gevoel minder betekenis dan de nederlandse versie. Mijn zusje gebruikt 'love ya' tegen iedereen die het horen wil, pff... De jeugd van tegenwoordig... :o :p |
Ik weet wanneer IK het gebruik en waarom ik het gebruik.
Wat de rest van de wereld voor belachelijke betekenis aan "Luv ya" ( :rolleyes: ) geeft, zal mij daarom een worst wezen. |
in het buitenland wordt i love you veel regelmatiger gebruikt dan ik hou van je in Nederland.
ik kan er steeds slechter tegen als mensen het tegen mij zeggen. ik gebruik het zelf ook sporadisch. |
Citaat:
|
Ik zeg het alleen als ik het meen..
|
ja maar hebben jullie dan niet vaak van die i love you 4 ever bullshit aan je broek hangen>? tja dat heb ik dan weer maarrrja
|
Citaat:
|
Citaat:
Ten tweede: Een sleutelhanger of whatever met "I love you 4 ever" heeft wat mij betreft een hele andere lading en betekenis dan als je iemand recht in de ogen kijkt en zegt "ik hou van je". |
Ja, mensen verwarren verliefdheid of zelfs iemand aardig vinden vaak met houden van. Ik heb al een aantal keer meegemaakt dat jongens na een héle korte tijd zeggen: 'ik hou van je'. Die relaties duren dan ook vreemd genoeg niet al te lang :) Het moet geen gewoonte worden, vind ik. Ik zeg het dan ook niet vaak omdat ik wil dat het wel een speciaal zinnetje blijft die een grote betekenis heeft. De enige tegen wie ik het zeg is mijn familie, verder eigenlijk niemand. Ook m'n vrienden niet (behalve beste vriend). En in relaties zal het zeker het eerste half jaar m'n strot niet uit komen. Ook niet I love you, hvj etc.!!:|
|
Citaat:
Bij mijn aller dierbaarste vriend (en ex) heb ik gek genoeg nooit echt gezegd dat ik van hem hield, terwijl ik dat al wel deed na een paar weken. (En we zijn nu 2,5 jaar verder en ik heb hem nog steeds ontzettend lief.. :) ) Volgens mij weet hij dat zo ook wel. Trouwens, ik zeg het wel op msn/sms tegen hem, maar dat telt niet mee vind ik. |
Citaat:
|
Citaat:
oh, natuurlijk wel. Daar zit geen minimumleeftijd aan. Maar ik denk dat t voor 14 jarigen wel moeilijk is om van iemand te gaan houden. Echt, bedoel ik. |
En wat vinden jullie dan van te váák "ik hou van je" zeggen? Dus als je al een tijdje een relatie hebt, en dat zinnetje is niet 'raar' ofzo, maar hoe vaak 'mag' je dat dan zeggen?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
woorden en zinnen kan je net zo gebruiken als je zelf wil, en met welke betekenis je wil en hoe vaak je wil.
'Ik hou van je' of 'I love you' kun je dan ook op verschillende manieren zeggen, en met verschillende betekenissen gebruiken. Het is dus bullshit om te zeggen dat veel mensen het fout gebruiken of het de 'echte' betekenis niet zouden snappen. Als je dat beweert, denk jij een soort objectieve betekenis te bepalen van de woorden, terwijl het toch voor iedereen wat anders betekent. Daarom; Zeg zo vaak als je wilt en met welke betekenissen of doelen in je hoofd dan ook dat je van iemand houdt, want taal is een flexibel middel en het leent zich uitstekent voor de verschillenheid van persoonlijkheden en levens waarmee mensen zijn uitgerust. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik zeg het tegen mensen waarbij ik het gevoel heb dat als ze weg zouden zijn, dat ik ze dan mis en dat ik niet zomaar zonder ze kan. Mensen kijken me alleen nogal eens raar aan als ik een keer tegen mijn beste vriend zeg dat ik van hem hou... En dat slaat ook echt nergens op, want dat betekent gewoon dat ik veel om hem geef, maar wel op een broederlijke manier... (niet dat ik dat trouwens dag en nacht tegen hem loop te verkondigen hoor, maar dat was pas even aan de orde bij een trieste gebeurtenis)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:47. |