![]() |
[Software] Mailserver (voor linux) met db?
Bestaat er een mailserver met een database in plaats van textfiles? En eentje die ook nog goed is en waar nooit mail kwijt raakt?
Ik heb het gevoel dat dat gemuts met tekstbestandjes niet zo handig is. Ik gebruik nu qmail en dat is echt vreselijk traag. Ik weet natuurlijk niet zeker of dat wel verandert met een database, maar zou het graag testen. Hij is vooral traag met de webclient, het binnenslurpen met (in mijn geval) Thunderbird is op zich geen probleem. Gebruik trouwens IMAP, geen POP3 oid. Bij een grote emailbox krijg ik bij de webclient een error als ik deze probeer te openen. Niet altijd overigens, maar meestal wel. Dus moet ik alles in mapjes verdelen en dat vind ik niet zo liev. Kent iemand een betere mailserver of een plugin oid waarmee wel een db gebruikt kan worden? Moet draaien onder linux, met IMAP overweg kunnen en maillists kunnen draaien. |
mailserver? dan zou ik denken aan sendmail :) maar geen idee hoe dat te gebruiken...
|
Citaat:
|
Overigens gaat het mij om de opslag van mail in een database, niet om settings in op te slaan. Want dat bestaat wel en daar heb ik niks aan.
|
tsja...
ik moet eigenlijk denken aan de evolution dataserver (een programma).. maar of je daar iets aan hebt? ben nog aan het zoeken |
Citaat:
|
Er is er een met database, maar daar ben ik uiteraard de naam even van vergeten ;)
Zelf gebruik ik Qmail, geen problemen met traagheid ofzo hoor? |
Volgens mij zijn er meerdere mailservers die met een database kunnen werken. Postfix kan het in ieder geval, en is ook populair.
|
Qmail heeft de mogelijkheid om accountinformatie in een SQL database op te slaan, maar de e-mail blijft nog altijd in platte bestanden staan. Waarschijnlijk, aangezien je met imap werkt, staan er veel mails in één map. Een bestandsysteem kan hier veel moeite mee hebben waardoor het traag wordt. Misschien dat jullie daar wat mee kunnen experimenteren? ReiserFS bijvoorbeeld proberen?
Als je echt de mail in een database wilt, is mij maar één stabiel product bekend: Microsoft Exchange. Maar daar zit je niet op te wachten denk ik. :p |
Achjo, http://www.open-xchange.org/
Maargoed, mailservers met databases zijn er niet zoveel geloofik, dit voornamelijk omdat meerdere servertjes erbij moeten kunnen, pop, imap, smtp. Als ik jou was zou ik gewoon voor sendmail of postfix gaan met een goed filesystem, zoals idd ReiserFS bv, wat eigenlijk een grote database is (waar denk je dat de inspiratie van WinFS vandaan komt?) ReiserFS blijft momenteel een van de snelste filesystemen voor veel kleine calls. |
Citaat:
En met Qmail kan je inderdaad de accountinformatie in een database opslaan, maar dat is nou juist voor ons niet boeiend, omdat dat het niet traag maakt. Overigens hebben we al ReiserFS (is op dat bakkie in Amsterdam). Citaat:
Wat raakt trouwens sneller 'corrupt': een tekstbestand of een database? Of maakt dat niet uit? Tekstbestanden van een paar GB vindt ie best lastig. |
Citaat:
Ondersteunt open-xchange ook mail in de database? Ze ondersteunen wel iets met databases, maar kan niet precies vinden of alle mail ook in een db komt. We kijken nog ff verder. Postfix kijken we ook naar. Bedankt voor alle antwoorden tot nog toe iig. |
Ik ging ervan uit dat je alleen de accountinformatie in de database wilt en niet ook de emails ;)
|
Citaat:
Overigens snap ik helemaal niet waarom je over wilt naar een database? Als je al reiserfs gebruikt en het als plain text zonder encryptie word opgeslagen werkt het in principe al als een database. Een layer toevoegen zal niet veel verschilmaken lijkt mij zo. Sterker nog, het lijkt mij dat het er alleen trager op word, waarom zou je 1 enorme database willen als het ook los kan? Ps, even gezocht: www.dbmail.org Dit is waar je naar opzoek bent volgens mij. Citaat:
Wat voor setup hebben jullie nu wat jullie te traag vinden? |
Als ik je start post zo lees is het alleen de webmail die traag is?
Dt lijkt me toch echt alleen een probleem met je webmail hoor :) Het zou bv kunnen dat je php instellingen zo staan dat ie niet veel geheugen mag gebruiken en als je een grote list mailtjes inlaad: poef, error. ALs ik jou was zou ik dat eerst eens bekijken (en natuurlijk squirrelmail gaan gebruiken, of met de Horde frontend een wedmail iets bouwen. bHeb met Horde vorig jaar op de HVU een frontend als vervanger voor de standaard webmail gebouwd, heeft enkele dagen gedraaid als test met een paar duizend users en dat werkte geweldig (op een Sparcstation met 256mb geheugen op 220mhz :D) |
Citaat:
Een database kan altijd corrupt raken door verkeerde calls of een foute wegschrijving ofzo. Maar ook dat is niet zo veel voorkomend, kan natuurlijk gebeuren maar daar heb je backups voor en over het algemeen hersteld sql zichzelf wel. Tenzij je het echt goed upfuckt, maargoed, met een hamer is alles corrupt te krijgen natuurlijk. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Denk dat het Maildir formaat het meest ongevoelig is voor corruptie. |
Voordeel van Exchange is dat je in je mail kan zoeken, met normale IMAP is dit niet mogelijk.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ja, volle schijven is inderdaad nog steeds een probleem maar dat valt te voorzien, heb het overigens ook nog niet mee gemaakt dat een reboot oid problemen veroorzaakt trouwens.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Iig gebruiken we qua software momenteel qmail met squirrelmail voor de webmail. Filesystem is reiserfs. En vooral de webmail is traag. En niet alleen traag, maar ik kom niet eens in grote mailboxen. Als ik mail terug wil zoeken is dat een ramp. Dan moet ik dus een mailclient op m'n pc hebben en alle mail binnen slurpen. Beetje onhandig. |
Citaat:
Maar misschien moeten we maar eens goed de php instellingen doorspitten, ja. En we gebruiken squirrelmail ;). |
Ohja: ik heb wel eens een testje gedaan met Qmail dat de berichten in een database zet. Je kunt namelijk in je .qmail file een pipe maken. Daar aangekoppeld had ik een scriptje dat het mailbericht in een SQL database insert. Weet niet wat de performance is en bovendien zul je zelf een mailclient moeten schrijven, maar het is een idee...
|
Citaat:
|
Ik werk nu met Exim. Deze heeft een mysql module (moet wel daarmee gecompileerd worden) en ik heb dus MySQL als backend. Heel handig. :)
Het opzetten is niet helemaal even makkelijk, maar voor FreeBSD ben ik bezig met een howto: http://www.fluffles.net/tutorials/freebsd/mailserver Deze is verre van af, ik weet niet of je er wat aan hebt. Het maakt ook uit omdat je geen FreeBSD gebruikt (neem ik aan). Maar de configfile en tabellen-structuur kan ik je wel mailen. :) |
Citaat:
Ik neem aan dat je de output ook dmv SQL doet, want anders zou je een geheel eigen protocol oid moeten schrijven ;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:23. |