![]() |
[wi] first derivative with respect to time (t)
Weten jullie hoe ik in Godsnaam de eerste afgeleide van Y naar tijd (t) kan berekenen?
Yt = Kt^a * Lt^(1-a) Hierin zijn t voetnoten en staat a voor alpha Ik aanbid degene die hier het antwoord op weet voor altijd! |
Voetnoten? Bedoel je mischien dat die onbekenden afhangen van t, dus y(t) en dergelijke? Alles dat van t afhankelijk is moet afgeleid worden, ingeval van een product pas je dan ook de productregel toe.
|
Citaat:
|
want de volgende opdracht is dat ik de afgeleide die ik dus in de eerste vraag verkregen heb, moet delen door Y(t) om zo tot een groeivoet te komen
|
Voor het eerst dat ik een voetnoot tegenkomt in een vergelijking.
Y(t) = Kt^a * Lt^(1-a) Kt^a = B(t) Lt^(1-a) = C(t) Y(t) = B(t)*C(t) Dan Y'(t) = B'(t)C(t) + B(t)C'(t) = aKta-1*Lt1-a + (1-a)Lt-a*Kta = aLK + (1-a)KL = KL Hmm... |
Citaat:
f(x) = axb f'(x) = abxb-1 |
Citaat:
Y'(t)=KL overblijft |
Citaat:
|
Eigenlijk hadden we niet zo dom moeten doen:
Y(t) = Kt^a * Lt^(1-a) = KLt :D |
Dankjullie wel, ben eeuwig dankbaar!
|
Ik heb nog een probleempje (ja, ik weet het, ben een kneus wat differentiëren betreft)
Ik moet eerst het natuurlijk logaritme nemen van de volgende functie, en hem daarna afleiden naar t Z(t)= X(t)/Y(t) Is de ln van deze functie gewoon Ln X(t)/Ln Y(t)? En hoe moet ik de functie daarna differentiëren naar t? |
Citaat:
|
Citaat:
tweede gaat wat makkelijker. kettingregel= dy/dx=dy/du*du/dx (dus 2 keer kettingregel) Y= ln u afgeleide = 1/u u=x(t) afgeleide = x'(t) dus x'(t)/x(t) en y'(t)/y(t) z'(t) = x'(t)/x(t) - y'(t)/y(t) |
Citaat:
|
Echt heel erg bedankt Mathfreak! Heeft me echt enorm geholpen.
Ik heb nu nog één laatste vraag, en daarna laat ik jullie weer met rust ;) Als Z(t)= X(t)^a (waarin geldt a = alpha), hoe moet ik hier dan het natuurlijk logaritme en vervolgens de differentie naar t van vinden? |
Citaat:
Z(t) = X(t)^a <=> ln(Z(t)) = ln(X(t)^a) Gebruik de eigenschap van logaritmen dat log(x^a) = a*log(x): ln(Z(t)) = a*ln(X(t)) Afleiden naar t geeft dan weer: a*X'(t)/X(t) |
Citaat:
|
Over die 'voetnoten': bij mijn college mathematische fysica wordt een subscript gebruikt om een afgeleide aan te geven, dus bijvoorbeeld yt = dy/dt.
|
Dat is vreemd, voetnoten duiden (hier althans) meestal een afkorting aan, y op tijdstip t of iets dergelijks. In de fysica (meerbepaald mechanica) worden tijdsafgeleide ook wel met een 'dot' over de onbekende aangeduid.
|
Citaat:
|
Leuke zin, vooral dat laatste :)
Verder gebruik ik het alleen voor eventuele partiële afgeleiden, die voetnoot, maar dan bij de functie (f dus gewoonlijk) en zelden de onbekenden zelf. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:30. |