![]() |
wijsheid
Wanneer heb je het recht jezelf wijs te noemen?
|
als je van je fouten leert ;)
|
Was het Socrates niet die allerlei zogenaamd wijze mensen ondervraagd had en uiteindelijk tot de conclusie kwam dat deze mensen evenmin de waarheid kenden, maar dat hijzelf tenminste beséfte dat hij niets wist?
|
Citaat:
|
Citaat:
Een goed werkend mechanisme om van fouten te leren is niet meer dan een voorwaarde voor wijsheid. Het is zelf geen wijsheid. Aan de vraag wat wijsheid dan wél is brand ik (op dit moment) mijn handen niet. |
Citaat:
|
De wijsheid is in dat geval naar mijn mening de resultante van de sensatie (pijn), wetenschap van de oorzaak van de sensatie (pan is heet) en wetenschap van het causale verband in de eigen gedraging (vinger tegen hete pan aanleggen). Dat resultaat, 'ik moet geen hete pan aanraken', is wijsheid. Maar dat is dan natuurlijk meer wijsheid in de zin van 'kennis' of 'wetenschap'. Kortweg alle informatie die tot enig nut strekt. Dat is iets anders dan wat je zou kunnen noemen het maatschappelijk wijsheidsbegrip, wat je van iemand zegt die heel verstandig, erudiet, levenswijs, et cetera is. Zo iemand noem je wijs.
|
Citaat:
|
Wijsheid is je eigen beperkingen én kwaliteiten kennen. :)
|
Dat recht heb je altijd.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wederom is het niet de bedoeling dat het topic wordt verziekt door te gaan zeuren over de slechte formulering door de TS.
|
Citaat:
|
wijsheid is gezond verstand, interpetatie van informatie (niet iets wiskundigs btw) en het vermogen om goede besluiten te nemen
wijsheid is iig geen intelligentie, en hoeft er ook niet mee gepaard te gaan |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
interpretatie doet iedereen, alles en altijd, overal. er bestaat geen lezen en denken zonder interpretatie. alles is relatief. en het gebruik van het criterium 'goed' is natuulrjik volslagen onbruikbaar gezien het feit dat het enorm arbitrair is. |
Als je niet bang bent om dood te gaan, leer van je fouten, gymnasium gedaan heb en vast nog wel een paar andere voorwaarden. En ja, dit is echt waar, kijk maar naar mijn sig.
|
Ik vind dat je met het studeren van zoiets nutteloos (gymnasium, Latijn, Grieks) jezelf als disqualificeerd voor de titel wijs.
|
Neem de allerstomste mens, en je vergelijkt hem/haar met de slimste aap dan zal die persoon toch significant wijzer zijn dan die aap. Dus in principe is iedereen wijs.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
wijsheid is iets dat voor ieder mens anders is.
immers vroeger vond men een shaman,voodoo dokterof medicijnman wijs. toch lachen wij nu om hun geneesmethoden. toch waren zij hun tijd vooruit, zij gebruikten al planten en kruiden om mensen te genezen, palnten die wij nu nogsteeds gebruiken. dus is je tijd vooruit zijn dan wijs? of beter gezegd is meer kennis hebben dan je medemens wijs? gedeeltelijk wel, een persoon met meer kennis is vaak wijzer dan een persoon met minder, toch gaat dit niet altijd op omdat met kennis vaak ook arogantie komt, en arogantie en misplaatst zelfvertrouwen zorgen er voor dat de mens stopt met willen leren en vast geroest raakt in zijn zelfverzekerdheid. mijn conclusie is dan ook: het vermogen om te leren is wijsheid. en de op een na slimste persoon is vaak ook het wijzer dan de slimste. |
Citaat:
|
Citaat:
Vanwaar die sarcastische tint? :confused: |
Een wijs man is niet degene die beseft dat hij veel weet, maar die beseft dat hij nog veel moet leren..
(waar isdat ookalweer van?) |
Citaat:
|
Hij wendt voor dat hij kennis van God heeft, en noemt zichzelf een kind des Heeren.
|
kennis is het geheel tot in het detail te kunnen benoemen, wijsheid is in ieder detail het geheel te herkennen - Prins-ipe - freek de jongen
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wijsheid is de som van alle fouten waarvan je geleerd heb.
Maar helemaal compleet vind ik hem nog niet eigenlijk, al komt hij al wel wat in de buurt. |
Citaat:
|
Citaat:
Wijsheid is naar mijn idee , de som van alle ervaringen + de som der sommen en de som in het geheel ;) + de mogelijkheid tot handeling (maar kan dus kiezen "niet te handelen"). ;) |
Wat is wijsheid?
Doet me denken aan die dialoog van Plato: Socrates en Protagoras. ´En Socrates, heb je die schone Alkibiades nog anaal genomen?´ ´Nee, ik ben op weg naar het forum´ ´Ow, dan moet je eigenlijk meekomen naar waar ik heenga, daar is Protagoras´ ´Wat, is Protagoras de Sofist in de stad?´ ´Ja, hij zal spreken over de vraag wat wijsheid is´ etc. |
Citaat:
|
Wat je er wel duidelijk in ziet, is dat ze daar studeren, intellegentie en wijsheid gelijk of hoger zetten als liefde.
Vraag: "Heb je nog geneukt?" Antwoord: "Nee, ik ga leren" Stelletje malloten blijven het ook ^^. |
Bij de Grieken was homoseksualiteit heel normaal.
Socrates zal echter nooit iemand anaal nemen, omdat anale sex ("geslachtgemeenschap tussen mannen al ware het man en vrouw") als ja, onrein oid, gezien werd. Bij de cynici ging het zelfs zo ver dat ze masturbeerden in het openbaar enzo. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar zelfs zonder enige ervaring kan je uiterst wijs handelen. Ondertussen hebben we al een hele hoop omschrijvingen genoemt voor wijsheid, toch is het geen van allen. Maar als je het allemaal bij elkaar gooit krijg je toch een aardig beeld. Het probleem is dan dat je dan een enorm grote formule krijgt. Daarvan zijn er ook weer onderdelen die elkaar weg kunnen strepen, elkaar nodig hebben, niet perse nodig zijn voor het geheel, of juist weer wel nodig zijn om een antwoord boven de 0 te krijgen. Maar het blijft interesant :). |
Citaat:
... toe durft te geven dat je niet allés weet en nog een boel te leren hebt ... je ervaringen durft te delen met andere ... andere in de waarden te laten zodat je daar ook nog wat van kan leren wijsheid hoeft niet altijd voort te komen uit "iets wat je zelf fout doet", je leert een heleboel van je omgeving en de omgeving leert een heleboel van jou en belangrijk is ook dat je de eigen grenzen kent (en durft te erkennen) van je kunnen/kennen |
@denkie
Citaat:
|
Citaat:
|
Daar heb je alleen maar een grote ego voor nodig.
|
Citaat:
|
Je ego is absoluut niet hetzelfde als een rol (McAdams, The stories we live by). En ik vraag me af of het zelf transcendentaal is.
Wijsheid is een intermenselijke waarde, die mijns inziens gelijk kan worden gesteld aan een bepaald paradigma, of zelfs een brede moraal, waarvan wij denken dat het wijs is. Denk ik. |
Citaat:
maar de doelstelling is juist hetgeen er uit te halen dat wijsheid universeel wijs maakt. naar mijn idee is wijsheid: kennis en de toepasbaarheid van deze kennis. voorbeel: wie is wijzer, een medicijnman van een onontdekte stam in afrika die weet welke van de 200 lokale planten giftig zijn en welke een genezende de werking hebben, of een zakenman in new york die weet hoe je succesvol kunt beleggen? naar mijn inzicht zijn ze op hun vakgebied beide wijs, maar stel nu dat de zakenman in afrika beland, en de medicijnman in new york, zouden ze dan nog steeds als wijs gezien worden? ik denk het niet... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:51. |