![]() |
Wij, paarse ijskonijnen
Communisme, van bovenaf gepland,
Aan de hand van een lopende band Netjes op een rij, ingeblikt tot en met Geproduceerd ter hunner vermaak, De space-monkeys. Vanuit hun gigantische grot, Ontelbaar keer de grootte van ons zonnestelsel Kijken ze in hun grote glazen bol Naar hun creaties van SaturnSoftijs, Wij, paarse ijskonijnen. |
Eerste strofe loopt erg lekker, jammer dat de laaste regel het weer helemaal opbreekt. Dit stukje: "ingeblikt tot en met" vind ik goed.
Tweede strofe is wat minder, het is voorspelbaar en lijkt ondoordacht. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind die laatste drie regels niet echt kloppen.
Kijken ze in hun grote glazen bol Naar hun creaties van SaturnSoftijs, Wij, paarse ijskonijnen. Die 'wij' staat daar volgens mij verkeerd (hoe ik het interpreteer). Zij kijken naar hun creaties van ijs, naar ons, de paarse ijskonijnen. Toch? |
Citaat:
Als je dat niet mee zou nemen zou geen enkel gedicht van bijvoorbeeld Gerrit Komrij, maar ook een aantal op DoP (voor zover ze niet van zichzelf een gebrekkige grammatica hebben) niet kloppen. Overigens, hun creaties, dat zijn wij. 'Wij' zijn het. Die creaties zijn wij. Het klopt hartstikke goed. Dus. |
Citaat:
|
Sterk punt aan je gedicht is dat het echt ergens over gaat, het is interessant om te lezen en je verwoording is dat vooral. Het begin is vrij toegankelijk en dat leest prettig. Minder vind ik vooral het metrum, bijv. de laatste zin van de eerste strofe vind ik metrisch gezien eigenlijk nogal een anti-climax.
|
Heb je die laatste regel van de eerste strofe het expres zo laten opbreken? Ik vind het wel een interessant gedicht, maar echt mooi vind ik het niet, je verwoordingen (origineel wel trouwens). (en ik stoor me aan de hoofdletters).
|
Citaat:
Toen ik tot het besef kwam dat wij paarse ijskonijnen zijn kon ik het niet langer meer voor me houden. Ik ben blij dat ik hiermee de waarheid weer zichtbaar heb kunnen maken voor mensen, al zijn het er maar een paar. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39. |