![]() |
[Nederlands] een sms sturen maar dan als werkwoord
Ik weet echt niet wat ik met dat woord aan moet..sms'sen?
Hoe vervoeg je het etc.? |
ik denk sms-en? of sms'en? geen idee eigenlijk...
|
'k denk zoiets?
ik sms jij smst wij sms-en |
ik verstuur een sms
zo volgens mij daar smsen nog geen officieel werkwoord is |
ik denk sms-en
ik sms jij smst hij smst wij sms-en jullie sms-en u smst ik smste jij smste hij smste wij sms-ten jullie sms-ten u smste ik heb gesmst denk ik... |
sms'en? zo heb ik het altijd geschreven...
|
volgens mij was t ook sms'en
(was laatst ook nog in nationaal dictee..... niet dat k heb meegedaan) |
www.vandale.nl kent het woord 'sms' nog niet...
dan denk ik dat het werkwoord ook nog niet bestaat (officieel dan) en mij lijkt dat als een werkwoord officieel niet bestaat ook geen officiele schrijfwijze heeft... (en dat je het dus mag schrijven hoe je wilt) |
Citaat:
|
Citaat:
en volgens mij is het grammaticaal gezien SMS-en, ik zal dan het groene boekje er eens op naslaan... |
Citaat:
|
Citaat:
maar daar staan wel de letterlijke grammaticaregels voor nieuwe woorden.;vervoegingen |
Staat er niet een andere afkorting als werkwoord in, waarvan we het kunnen afleiden? PMS'en ofzo? ;)
|
Ik zou het maar houden op:
Ik stuur een SMS Jij stuurt een SMS blabla... |
Volgens de Nederlandse taal moet het als volgt:
Bij afkortingen wordt altijd eest een apostrof geplaatst, en dan de verbuiging. Het is dus: sms'en, sms'te en ge-sms't. (En dus ook: sms'je en dergelijke.) |
Citaat:
|
Het is toch zo dat wanneer het achtervoegsel een bestaand woord is, er een appostrof komt en anders een streepje?
Bijvoorbeeld: die CDA'ers waren het niet een met de stelling. Maar: dat CDA-lid was het wel eens met de argumenten. -en is geen bestaand woord in dit verband, dus moet het zijn sms'en. Ik sms Hij sms't Wij sms'en Ik heb ge'sms't Ik sms'te Hij sms'te Wij sms'ten Zo moet hij volgens mij... |
Citaat:
Citaat:
|
doen we dan allemaal aan short message servicen? ofzow? :confused:
ik stuur een sms (bericht) jij stuurt een sms (bericht) lijkt me ook t beste ja :) |
waarom niet gewoon zo?
wij s.m.s.-en wij Short Message Servicen? [klopt dan ook geen bal van eigenlijk.] Eigenlijk het zelfde als met Msn Wordt dit dan "M.s.n.-en"? Lijkt me :) Als je zegt sms weet je toch niet of je het moet uitspreken als sms of als hoe het eigenlijk moet S M S, gescheiden met punten: S.M.S. omdat het een afkorting is. Evenals bji MSN. Maar ok, zo denk ik er over. Vertel maar eens als het in het nederlands woordenboek staat ofzo... |
Citaat:
En de hoofdletterafkortingen schrijf je zonder puntjes, denk maar aan HAVO, ANWB |
Citaat:
2) maar dit zijn zeker geeen werkwoorden, tenzij je kan Havo-en of Anwb-en? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
het beste lijkt mij gewoon gesmst en ik denk dat ze na een tijdje gewoon van SMS een werkwoord zullen maken bv smssen ofzo... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb een maitlje terug gehad van de van Dale en mijn bovengenoemde uitleg klopt, net als de vervoegingen.
:D (y) :p |
Citaat:
|
Citaat:
info@vandale.nl |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:08. |