Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   lichaamslengte noord-zuid (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1259411)

Tabbetje 04-09-2005 19:07

lichaamslengte noord-zuid

Hoe komt het dat mensen in het noorden vaak langer zijn dan mensen in het zuiden?(van het land/ de wereld) Heeft dit iets te maken met de zwaartekracht? Kan ook zijn dat het aan het voedsel ligt.. maar toch zijn buitenlanders die hier in Nederland opgroeien ook vaak klein.

Sarah 04-09-2005 19:22

ligt deels aan het voedsel, deels aan de genen :). In koudere streken is het handig om lang te zijn, want dan heb je meer lichaamsinhoud t.o.v. lichaamsoppervlak en verlies je dus minder gauw warmte, waardoor lang lang geleden lange mensen meer overlevingskansen hadden in noordelijke streken; in warme streken is het om dezelfde reden maar dan omgekeerd handiger om klein te zijn.

Tabbetje 04-09-2005 19:34

Maar als je lang bent krijg je juist een groter lichaamsoppervlak en verlies je meer warmte :s Om zo warm mogelijk te blijven moet je volgens mij klein en dik zijn :p

Sarah 04-09-2005 19:37

als je lang bent krijg je óók meer lichaamsinhoud :) het gaat om de verhouding tussen die twee dingen.
om zo warm mogelijk te zijn moet je dus groot en dik zijn :) en klein en dun om zo niet-warm mogelijk te zijn. Kleine beesten zoals hamsters zijn altijd dik om meer warmte aan te maken; grote beesten zijn meestal dun zoals giraffes, óf leven in het water zoals nijlpaarden, óf hebben heel veel loszittende huid zoals olifanten.

Tabbetje 04-09-2005 19:45

Maar ik kan toch niet zeggen dat de mensen in het noorden dikker zijn dan in het zuiden. Of was dit vroeger dan wel? Want lang en slank lijkt me niet gunstig in koude streken.

Cherry Springs 05-09-2005 16:50

Nederlanders zijn gemiddeld de langste mensen ter wereld. Komt vast door al die koeien in dit kikkerlandje:) Heb het wel gemerkt in engeland , iedereen was korter dan ik!

Andijvie 05-09-2005 19:23

Citaat:

Tabbetje schreef op 04-09-2005 @ 20:45 :
Maar ik kan toch niet zeggen dat de mensen in het noorden dikker zijn dan in het zuiden. Of was dit vroeger dan wel? Want lang en slank lijkt me niet gunstig in koude streken.
We hebben nu verwarming en goede warme kleding, dan is het niet nodig om nog dik te zijn.

Anijs 05-09-2005 21:27

Citaat:

Tabbetje schreef op 04-09-2005 @ 20:34 :
Maar als je lang bent krijg je juist een groter lichaamsoppervlak en verlies je meer warmte :s Om zo warm mogelijk te blijven moet je volgens mij klein en dik zijn :p
Het beste is nog, lang en dik :o

Raven 05-09-2005 22:06

hum de masai zijn nou niet bepaald klein :o

Vogelvrij 06-09-2005 14:45

Citaat:

Raven schreef op 05-09-2005 @ 23:06 :
hum de masai zijn nou niet bepaald klein :o
En Eskimo's niet bepaald groot;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:26.