![]() |
[Videokaart] Overclocken
Ik heb net het menuutje te voorschijn getoverd in mijn Nvidia display driver om mijn kaart over te kunnen clocken. Ik weet al aardig hoe het moet, maar ik kwam ineens iets onbekends tegen en ik had geen zin om het te verprutsen. :p
Ik kan kiezen tussen 2D en 3D, zoals hier te zien: http://img138.imageshack.us/img138/4...lock7wp.th.jpg De core clock freq. is bij 2D 300MHz en bij 3D 500MHz. Wat is het evrschil en welke moet ik gaan overclocken? Ik heb overigens 3Dmark03 om te testen op prestatieverbetering en artifacts, is dat genoeg? |
Alleen 3d mode overlocken, 2d is gewoon windows mode.
Ik zou 3DMark05 gebruiken, die is het zwaarste vooral de test met de boot en draak in het water. Doe gewoon: Optimale snelheid kiezen. En dan ga je daar verder, aangezien je al weet wat hij 'veilig' aankan. Wat voor 3d kaart? |
Mjah, maar m'n systeem is al 3 jaar oud (bijna) en het is maar een 6600GT, trekt die dat weleens? :p
|
Ow een 6600GT, dat zijn leuke kaartjes, mijne deed 600/1200 :D op de stock koeler :)
3dmark05 trek je waarschijnlijk wel, zo zwaar is hij niet. Rivatuner zou ik zowizo gebruiken, kan je de temp een beetje in de gaten houden, stressed ongeveer onder de 75-80ºC dan zit je goed. |
een overgeklokte 6600GT (met rivatuner geklokt btw) draait 3dmark 05 best goed hoor.
helemaal als je gaat spelen met de andere instellingen, de t verschil tussen een 6600 en een 6800 zit m tenslotte in t aantal pipelines en proccesing units (geloof dat dat t was) en die zijn vaak niet helemaal hardwarematig uitgezet. (een 6800 die niet helemaal deugt zetten ze 4 pixel pipelines van uit, en wordt verkocht als 6600 bv.) en met rivatuner kun je vaak toch nog 2 of 3 of soms zelfs 4 pipelines weer aan zetten (het is een softwarematige uitschakeling), kwestie van aanzetten, testen, werkt t dan werkt t en anders andere proberen, totdat je een config hebt met zoveel mogelijk pipelines aan, en je hebt een kaart die slechts iets minder of soms zelfs gelijk presteert als een duurdere 6800(gt). mijne wouden alle behalve 1 pipeline weer aan zonder storingen te geven, en dat verschil merk je echt :) |
6600GT kan nooit en te nimmer een 6800 worden, andere core :).
Je bedoelt een 6800LE of 6800GE. Daarnaast is het bij een 6800LE en 6600GT 8x1 Pixel Pilines en 4 vertex shaders, 6800GT en Ultra 16x1 en 6 Vertex Shaders. |
Ik wou het simpel houden, gewoon via eigenschappen, geavanceerd, 6600GT, clock frequenties ;) Ik ga het eens proberen met 3dmark05 zodra ik tijd heb :)
P.S. Temp kan ik ook checken met Everest, dus ff direct na 3Dmark05 naar everest kijken. |
Dan is hij alweer genoeg afgekoeld, dat gaat zeer rap.
Rivatuner is het programma om over te locken, dan wel om de laatste mhz er uit te persen. |
koop dan gewoon een nieuwe snellere kaart....
als je niet aandurft, begin er dan ook gewoon niet aan! ;) |
Ach met overlocken kan niks gebeuren, of je moet het natuurlijk grandioos verknallen met diverse mods.
Als hij niet verder komt, dan merk je dat wel in of een reboot of hij hangt door middel van artifacts. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar dan zal ik Rivatuner maar ook even downloaden op jou aanraden Jolt (y) |
Citaat:
|
Hmm..Rivatuner snap ik op 2 punten niet helemaal.
Wat doet die test? (Je moet etsten voordat je op toepassen kan klikken) En hoe kan ik tijdens het testen met 3dmark03 (05 trok m'n CPU maar 1fps....) de temperatuur in de gaten hoduen? |
Als het goed is zie je zo een lijn ;). Tja je moet ff kijken op een site die ik je door pm, daar een serial vinden 3dmark05 registeren, en cpu test uitschakelen, die brengt namelijk elke cpu naar 1 a 2 fps :P.
|
Thanks, maar hoe houd ik nou de temp. in de gaten en wat doet die test button?
P.S. Je inbox is vol :p |
Je moet altijd je zooi testen, of jah je programma, dan test hij je instellingen met een snelle test.
Temp staat ergens zo een grafiekje moet je eventjes zoeken. |
Pff, dat temperatuur ding gevonden, maar met dit weer kan ik OC'en wel vergeten.....op stock is ie stressed al over de 80 graden en op 8MHz memoryfreq. meer zag ik zelfs 86 graden verschijnen....
Tis ook vrij warm op me kamer... |
Ventilator erop zetten :)
|
Tja, die heb ik hier dus niet :p Het is denk ik ook niet zo'n goede case. Het is zo'n standaard Aldi ding, zonder casefans enzo, dus de airflow zal wel miniem zijn :o . Mss helpt het om de kast gewoon open te houden, maarja....dat trekt zoveel stof aan en kan ik dus moelijk maanden volhouden.
|
Citaat:
Verder levert een open kast vrijwel altijd betere casetemps op dan een gesloten kast, hoeveel grote casefans je er ook instopt: een volledig open systeem is gewoon altijd beter. |
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar bij mij niet, dan is dus echt mijn hele flow naar de klote. En ik heb een mooie filtertje voor mijn intake fan :)
|
Citaat:
|
Citaat:
Je kunt met luchtkoeling je systeem nooit onder kamertemperatuur krijgen, hooguit op. In dat licht kun je met flow wel goede resultaten krijgen, maar dan zul je heel wat lucht moeten verplaatsen. Dus grote fans (veel airflow noise) of sneller draaiende fans. Het kan in je concrete situatie best voordeliger zijn de wand er af te laten. Overigens heb ik zelf ook een aantal casefans die koele lucht van buiten aanzuigen en in het systeem blazen, alleen is mijn systeem wel open. Dat werkt prima voor mij, omdat je dan de airflow van de fans hebt gecombineerd met het gegeven dat warme lucht in een halfopen ruimte sowieso wil ontsnappen (opstijgen). |
Jah maar ik heb wel wat andere hardware erin zitten wat aardig heet word :)
3d kaart rond de 80 ºC stressed, CPU ook rond de 40. Als ik mijn kast gewoon open laat, dan hoopt zich alles op bij de voeding en gaat langzaam naar buiten, nu word het eruit gezogen. Toch is het met kast dicht beter, bij mij dan :) |
Kun je niet veel fijner overclocken met RivaTuner?
Daar heb ik tenminste de fijnste ervaringen mee;) |
Citaat:
|
Citaat:
Voor mijn fileservers heb ik intake casefans die de HDDs actief koelen. De passieve koeling van een open kast zal daarbij een hogere temp geven. Daarnaast kan iemand natuurlijk echt goede casefans hebben gebruikt dat het een windtunnel wordt, dat is natuurlijk wel beter koeling dan een open kast en geen casefans. Maar ook meer lawaai natuurlijk. Zelf houd ik wel van twee of drie fans die op 5V lopen, met een klein afneembaar filter voor stof. Maar mijn ruimte is vrijwel stofvrij dus heb ik geen last van stof. :) |
Als je fatsoenlijke fans koopt, hoor je ze ook niet op 12 volt. :)
|
Tuurlijk hoor je dat wel, je hoort fans ook op 5V. Alleen met dichte kast op een afstandje hoor je ze wellicht niet. Maar dan nog kan het zijn dat je ze niet hoort door andere lawaaiige componenten, zoals voeding/cpu koeler of je hardeschijf (die idle ook veel lawaai maakt). Maar goede casefans zijn laatste jaren wel stukken stiller geworden, vooral op 12V.
|
Lang leve papst, die hoor je echt niet :)120 MM <3
Ook al trek ik mijn voeding eruit, en mijn cpu koeler en mijn Artcic Silencer. |
Ik heb hier nog een 120mm papst op 220V. :p
Maargoed overclocken: je kunt bij 2D/3D je memoryclock een hogere clock geven. 2D wil je eigenlijk lage clocksnelheden (tenzij je longhorn/cairo/opengl/cadcam gebruikt misschien). Je kunt maar één clocksnelheid veranderen (core of mem, weet ik niet zeker). De ander kun je wel wijzigen, maar niet apart voor 2D/3D. Verder heb ik leuke winsten, mijn 6800LE unlocked naar 16 pixel pipelines en met kloksnelheden haal ik nog eens 20%. Al met al een zeer fijne overclock. Maar helaas wel meer stroomverbruik. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:32. |