![]() |
zonnestelsel is een atoom
Onze zonnestelsel is eigenlijk een atoomdeeltje van een veel grotere materie. Een atoom bestaat uit een kern (Onze zon) en uit elektronen die er om heen zweven (De planeten). Ben je er eens of niet? Of vind je het logisch?
|
Ja, en mijn kamer is ook een zonnestelsel. Het heeft een kern (mijn computer) en electronen die er omheen zweven (allerlei losse troep die eromheen slingert). Feilloos!
|
Citaat:
|
Zijn er misschien nog wat zinnige meningen hier?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wie zei ook alweer dat de keizer de poolster was en dat alle anderen erom heen draaiden?
[Edit] of in z'n richting draaiden ofzo? Kan dat? [/Edit] |
Citaat:
|
Nee, het lijkt voor ons heel groot. Maar voor een ander wezen, die immens veel groter is dan alle heelallen bij elkaar is het slechts een atoom. De thema van deze theorie is dus oneindigheid.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
met zo'n redenering (planeten zijn elektronen) zouden planeten dus wel wat onregelmatiger moeten bewegen, en een stroom vormen en zo...
iets teveel tv gekeken ? |
Citaat:
|
Citaat:
Of ik het er mee eens ben is een ander verhaal , dat is geen klein onderwerp om echt vast te leggen als waarheid. ;) |
Citaat:
F = k*q1q2/r2 (k is een constante, q's zijn de ladingen en r is de afstand) met die van de zwaartekracht (bv. de aarde om de zon) F = k*m1m2/r2 (k is weer een constante, m's zijn de massa's en r is de afstand). Zie je de grote lijn? |
Citaat:
|
Citaat:
Zie je die formule? ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Deze gedachte is me in de tweede (of was het de derde) ook ontsprongen :).
Het zou in theorie natuurlijk heel goed kunnen dat ons universem weer een onderdeel is van een groter iets, het probleem is natuurlijk dat je zoiets nooit kan meten. Hoe kan een elektron weten dat hij een elektron is, en dat hij samen met een hele hoop andere elektronen en andere deeltjes een geheel vormen; een pixel op scholieren.com. In theorie kan het best, maar omdat we het nooit zullen weten is het relevant noch interesant voor de wetenschap. Als het waar zou zijn zouden we natuurlijk wel een kanker'cel' zijn, of iets in die richting. |
Citaat:
|
Citaat:
|
dude, wtf
een 'zonnestelsel' en een atoom werken heeeel verschillend :) de ene blijft bij elkaar door sterke/zwakke kernkrachten, de andere door zwaartekracht. |
Citaat:
|
Ik vind het wel een aardig onderwerp. :)
|
Citaat:
|
Voor mensen die dit niet serieus willen nemen en/of buitengewoon lomp reageren: neem het wel serieus, doe gewoon en respecteer de vraag van de TS.
Is het niet ietwat ironisch als je zelf onzinnig reageert omdat je vind dat de vraag van de TS onzinnig is, is het niet? |
Citaat:
|
De mens is een kracht met een eigen wil, hij heeft een bepaalde vrijheid. Zo hoeft hij bijvoorbeeld niet per se met de stroom mee maar kan hij ook recht tegen de stroom in gaan.
|
Tis wel een grappige vergelijking maar er zijn wel een paar punten waarop het niet klopt. Het meest in het oog springende verschil is dat iedere planeet invloed heeft op iedere andere planeet omdat zwaartekracht de enige kracht is die over alle afstanden werkt. Daarbij kan een je atomen elektronen en protonen weer opsplitsen tot uiteindelijk verschillende soorten quark-deeltjes. Maar t belangerijkste verschil lijkt me dat de bindingen tussen atomen véél sterker zijn dan verbinden tussen planeten en sterren die alleen maar een binding door zwaartekracht hebben. Daardoor kan je nooit iets opbouwen uit een heleboel planeten en als je het toch probeert loop je goeie kans een mooi zwart gat te krijgen.
|
Citaat:
|
de zon zit in een melkwegstelsel, het melkwegstelsel in een stelselwolk, stelselwolk = elektron :)
|
Je kunt natuurlijk een analogie maken tussen de zon/planeten en kern/elektronen. Het probleem is echter dat elektronen niet in ellipsbanen om de kern heen bewegen, dus je analogie is een beetje zwak. Bovendien begrijp ik het nut van de vergelijking ook niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
wat dus niet kan, want de krachten die tellen op dat niveau (elektromagnetisch, sterke & zwakke kernkracht) zijn heel anders dan de krachten die op een niveau van een zonnestelsel (zwaartekracht) werken....
dus nee, deze hele vergelijking gaat niet op. |
Citaat:
|
Zonnestelsel: 1 x zon, 8 x planeten
Zuurstof molecuul: 1x proton, 8x neutron Is ons zonnestelsel dan een zuurstof molecuul? Lijkt me vreemd, de link is heel makkelijk gelegt maar om nou te zegge dat wij in een zuurstof molecuul leven.. dat gaat er bij mij niet in. |
Citaat:
Dit is lijkt natuurlijk klinkklare onzin, maar breng er maar iets zinnigs tegenin wat niet zomaar kan worden weerlegt. |
nee, dan nog gaat de boel niet op, want 'planeten' zouden niet als zodanig functioneren als ze werden geregeerd door elektromagnetische en kernkrachten ipv zwaartekracht.
Oh ja, ooit 'ns opgevallen hoeveel energie er uit een atoom komt zodra dat ding niets doet? Inderdaad, helemaal niets. |
stel.. stel dat het wel zo is..
dan zitten er dus in een zuurstofatoom heel veel zuurstofatomen, en daar zitten dan ook weer heel veel zuurstofatomen in, en daarin zitten ook weer heel veel zuurstofatomen, enz. enz. |
Nou, er hoeft dus niet per se nog een zuurstof atoom in te zitten. Er kan ook iets in zitten wat te nog meer te vergelijken is met ons zonnestelsel.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
er zijn veel overeenkomsten op veel verschillende niveaus. maar TS stelt het veel te simpel.
er zijn ook wetenschappers die hebben aangetoond dat op sociaal niveau een dergelijk systeem bestaat. de krachten tussen kern en electron, zon en planeten, zou terug te vinden zijn in de plaatsen waarop sociale kernen (grote steden) en sub-kernen/de periferie zich bevinden op de wereldkaart. ik ga op zoek naar de bron, maar forumules die bijvoorbeeld aangeven hoever de electronenbanen van de kern af staan, zouden feilloos in te vullen zijn met systemen van steden, belangrijke knooppunten en boerengaten. wanneer de wetenschap eens wat vakgebieden naast elkaar zou leggen, kun je nog best leuke conclusies trekken. neemt echter niet weg dat de stelling van dit topic te simpel is en mi niet klopt |
Men moet ook niet vergeten dat alles afgeleid is van 1 systeem , en dat alles zich dan ook schikt naar de wetten binnen dat systeem. Vandaar dat veel patronen op verschillende niveau's zo overeenkomt. Het zijn allemaal gradaties van 1 systeem , het maakt dan weinig uit of je kijkt naar biologie,antropologie,pshychologie,wiskunde,enz. ;)
|
Citaat:
willypirate, ik word een beetje moe van dit metafysische gezeur. Ik denk dat iedere natuurkundige op de hele wereld wel zou willen weten wat dit 'ene systeem' is. Ik denk dat ze al zo'n 100 jaar op zoek zijn naar een dergelijk systeem. Volgens mij hebben ze het nog niet gevonden. Ik denk dat nu stellen dat alles gradaties zijn van dit 'ene systemen' een beeeetje vroegtijdig is. |
Citaat:
Of althans, dat denkt hij. Over een verband tussen de raadsels die liggen bij het oneindig kleine en oneindig grote wordt volgens mij best serieus nagedacht. Voor een deel wishful thinking waarschijnlijk van natuurkundigen die graag 1 oplossing van deze problemen zien. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:34. |