![]() |
[CRT] Info
Sinds een tijdje ben ik aan het kijken voor een CRT. Ik heb al zoveel gelezen dat ik er echt niet wijzer van wordt.
Waarom betaal je nu nog voor een 21inch CRT zoveel geld? Waarom is het verschil tussen 19inch CRT zo groot. Kijk hier onder maar. Iiyama Vision Master 1451 LS902UT 19" € 157,95 Iiyama Vision Master Pro 453 HA901D 19" € 623,08 Natuurlijk ga ik er geen ruim 600 euro voor geven, ik zat meer te denken aan 350 euro. Zoals dit: Philips 109P20 19" € 340,- of Iiyama Vision Master Pro 454 HM903DTA 19" € 378,- Maar wat is nou het verschil tussen een scherm van 150 euro en 350. Volgens mij alleen de Hertz. Ik wil een CRT kopen voor de resolutie, een TFT is ook mooi maar daar draai je maximaal op een 19inch 1280 en ik zat meer te denken aan 1600. Ik wil namelijk ook een dure kaart halen en die wil ik wel volledig benutten. Trouwens het liefste ga ik voor een 21inch CRT maar dat is onbetaalbaar.... |
Volgens mij is er wel een verschil tussen de wel-Pro en niet-Pro serie. Wat je mag verwachten is een tweede ingang, misschien zelfs op BNC. Lagere dot pitch is ook wel handig.
|
Iiyama Vision Masters uit de non-pro serie hebben geen 100% vlakke beeldbuis, dat is het belangrijkste verschil. Verder zijn ze op de hoge resoluties wat minder bruikbaar. Ik heb zelf onder andere een LS902UT en dat is een prima scherm, maar ik vind hem boven de 1024x768 bij 75 Hz al wat onscherp worden, terwijl mijn LM704UT (VM Pro 1413) op die resolutie en ook op 1152x864 in 85 Hz nog prima leesbaar is.
Het heeft dus gewoon met de kwaliteit van de buis te maken. Kijk je bijvoorbeeld naar de HM-serie, de duurste CRT-serie van Iiyama, dan zie je dat die echt nog fantastisch lekker kijken op 1280x1024 in 85+ Hz, terwijl het om 17" schermen gaat. Maar daar betaal je dan ook voor. Om een lang verhaal maar even kort te maken, als je hoge resoluties belangrijk vindt dan kun je die LS902UT beter vergeten, want zoals ik zei presteert die gewoonweg slecht boven de 1024. |
Citaat:
|
Ik raad je de 454 aan.
Vlakke beeldbuis geweldige kwaliteit. Geweldig voor te gamen etc. Ik heb het (nog) niet zo op LCD's slechtere kwaliteit, de refreshrate ligt laag en als je beetje goede wilt ben je al gauw 600> kwijt |
Citaat:
En daarbij; je "wiskundige" symbooltje staat de verkeerde kant op. En bedoel je het wel zoals het er staat, dan slaat die zin al helemaal nergens meer op :p |
Citaat:
Men vergeet echter vaak dat refresh rate niet een eigenschap van het beeldscherm is. Net zoals een luidspreker geen 'vermogen' heeft (alleen een belastbaarheid) heeft een beeldscherm zélf geen verversingsfrequentie, alleen een scan range waarbinnen hij het aangeboden signaal tot beeld kan verwerken. Als jouw videokaart via een gewone analoge D-sub-connector beeld aanbiedt, dan haal je ook met een peperdure LCD nog geen geweldige resultaten. Daarvoor zijn zgn. DVI-aansluitingen ontwikkeld, digital visual interface, waarmee je beter beeld krijgt (zie voor de techspecs http://en.wikipedia.org/wiki/DVI). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:10. |