![]() |
Onderwijs met als voertaal Engels
Bijna alle studies op academisch niveau worden vandaag de dag in het Engels gegeven. In Nederland. Sommige middelbare scholen zijn er ook al aan begonnen. Tot mijn schrik hoorde ik laatst dat ook op mijn middelbare school het VWO zijn lessen in het Engels geeft. Hoe gewenst is dit? Zal, als binnenkort al het onderwijs in het Engels wordt gegeven er nog iets van Nederland(ers) overblijven, of zullen we uit de geschiedenis verdwijnen ?
Persoonlijk vind ik het Engels een grote bedreiging voor het Nederlands en daarmee voor Nederland, en ben teleurgesteld in de nationalisten die dit land zou moet kennen. |
Onderwijs in het engels heeft zowel voor- als nadelen. Een van de belangrijkste voordelen is, dat je de engelse taal op veel hoger niveau leert te beheersen. Dat is handig bij bijvoorbeeld een latere carrière. Bovendien is het leven steeds meer internationaal gericht.
Een groot nadeel is, dat het ten koste kan gaan van de beheersing van het nederlands. Op de middelbare school leer je het nederlands te perfectioneren. Als alle lessen in het engels zijn, zal het niveau van het nederlands achteruit gaan. Oplossing: het tweetalig onderwijs. Genoeg lessen om je nederlands op peil te houden, genoeg om engels goed te leren beheersen. Dan zie ik geen probleem; eerder veel voordelen. Zijn er dan eigenlijk wel scholen in Nederland waar voor 100% in het engels les gegeven wordt? |
Engels is de meest gesproken taal in de wetenschap. Dat is een gegeven, dat is de status quo, daar kun je niets aan veranderen. Je hebt dus de keuze tussen meedoen op topniveau, dus Engels beheersen, en niet meedoen op topniveau, hetgeen voor een kennis/diensteneconomie als de onze zeer onwenselijk is. Dus spreken we Engels.
Dat Nederlands zal verdwijnen is onzin. Mensen spreken een taal namelijk niet omdat ze geen alternatief hebben, mensen spreken een taal omdat ze Nederlander of Duitser zijn. Waar het gaat om gewone spreektaal, het dagelijks Nederlands dat jij en ik gebruiken, heeft het oprukkende Engels geen enkele invloed. Dat komt namelijk omdat de opkomst van het Engels berust op economische en wetenschappelijke ontwikkelingen, terwijl de wens tot behoud van het Nederlands berust op immateriële belangen, op sentimenten, op 'wij-gevoelens', et cetera. Kort gezegd, gebruik van Engels in de wetenschap sluit gebruik van Nederlands op straat niet uit. |
De oudjes van de stichting 'behoud van de Nederlandse Taal' schreeuwen anders al wel moord en brand :D
|
Engels is de wetenschappelijk taal, dus voor academici: jazeker, voor vrijwel alle disciplines is dit gewenst. Anders duaal.
Citaat:
|
stel dat je de toetsen en werkstukken bij geschiedenis en andere inzichtvakken niet meer in het nederlands moet formuleren, hoe leer je dan ooit je goed/op een hoog niveau in het Nederlands uitdrukken?
Ik ben ervoor dat er al op de basisschool (groep 3/4) engels gegeven wordt, maar dat de lessen verder in het Nederlands blijven. Op een hoog niveau engels leren kun je ook wel als je met je beroep begonnen bent, je moet toch altijd onderaan beginnen en doet zo samen met je ervaring ook goed engels op. Je bent niet meteen een topdirecteur die vloeiend engels moet kunnen spreken. Als er op de universiteit engels gesproken wordt vind ik dat niet een heel groot probleem, dat vind ik bij sommige studies wel goed, maar al op de middelbare school gaat te ver. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Vind het goed als de lessen in het engels worden gegeven.
Voer dan desnoods 4 of 5 uur nederlands per week in en laat daar veel oefeningen met het nederlands doen. Ik bedoel ik wist nog geeneens hoe je een voltooide tijd en onvoltooide tijd moest vervoegen in de 2de klas. (n) (Hierbij speelt mijn dyslexie natuurlijk parten.) |
Citaat:
|
Citaat:
Ik moet gemiddeld 2 minuten nadenken of het nu een t is of een d :o . Maar wat betreft het onderwijs van Nederlands heb je gelijk. Er zou intensieve begleiding moeten zijn. Ik sta een 7 of een 8 :s |
Mijn leraar heeft dat d, t, dt gedoe er in de vijfde pas ingepropt, nadat hij geschokt tot de conclusie was gekomen dat 90% het onvoldoende beheerste. Nu zit het er stevig in.
Het kan dus wel degelijk. |
Citaat:
|
Ik vraag me af wat voor reden er is alle lessen in engels te geven, in plaats van simpelweg bij het vak engels.
(m.u.v. internationale scholen) |
Ik weet niet als ik het nodig vind om dit al toe te passen in de middelbare school. Maar voor het academisch onderwijs zou het misschien wel goed zijn als we een deel van de vakken in het Engels krijgen, zodat we die terminologie ook onder de knie krijgen.
Ze zouden beter de lessen Frans, Duits, Engels in het middelbaar wel wat leerrijker maken. Zo zou er echt geen woord Nederlands gesproken mogen worden tijdens dergelijke lessen, wat vaak absoluut niet zo is. |
En we weten allemaal dondersgoed dat MSN Messenger de spelling van de nederlandse taal om zeep geholpen heeft. En dat heeft met engels niks te maken. Of tenminste niet alles. :D
|
Citaat:
Ik zeg maar wat, moet een student wiskunde nou de betekenis van een woord herinneren, of het toch al voor velen ingewikkelde wiskunde begrijpen? Ik denk dat zo iemand alleen maar alles in zijn kop kan persen, niks zal begrijpen, niks zal kunnen ontwikkelen/creeren en dus niks tot vrijwel niks voor dit land zal kunnen betekenen, terwijl die zoveel geld in hem/haar had gestopt. Daarnaast heb ik nog een aantal bezwaren tegen Engelse onderwijsboeken; deze moeten uit Engeland of Amerika geimporteerd worden, wat natuurlijk veel geld zal kosten. Naast dat het veel geld kost, behandelen die boeken ook de onderwerpen in welke Engeland/Amerika progressie wensen te boeken. Deze onderwerpen/richtingen worden van te voren door bepaald door een overheidsinstelling, die dan een bepaald bedrag aan een bepaalde universiteit uitgeeft. Nu waarom zou Nederland een voor Engeland/Amerika goed uitkomend onderwerp verder onderzoeken, en niet haar eigen onderwerpen (naar gelang haar behoeften) bepalen? |
Citaat:
|
dat is natuurlijk niet waar, om eerder aangegeven redenen. mijn vriendin werkt voor een internationaal bedrijf; spreekt de hele dag engels totdat ze thuis komt en dan spreekt ze prima nederlands.
over de boeken: je kunt wel zeggen dat het veel geld kost en dat de invalshoek vanuit engeland/amerika komt, maar een afgestudeerde wetenschapper zal zich toch in internationaal verband gaan ontplooien. lastig als je NA je opleiding nog even alle betekenis voor jezelf moet gaan vertalen om een keer ene lezing in engeland te kunnen geven. onszelf isoleren in een klein taalgebied kost waarschijnlijk meer geld, want we kunnen geen bevindingen over de wereld verspreiden en niet profiteren van internationale bevindingen. engels is de taal van de wetenschap. toen de universiteiten nog in het latijn werkten, werd er op de campus ook echt wel nederlands gepraat hoor;) in het verlengde hiervan is het belangrijk dat middelbare scholieren al over een goed niveau engels beschikken om op de universiteit (ed) zich goed te kunnen ontplooien. iedere studie beginnen met een cursus engels kost ook heel veel geld/tijd. overigens spreekt een groot deel van de academische studenten bar slecht engels EN nederlands. Citaat:
en je hebt eigenlijk nog niet echt argumenten gegeven waarom engels op school een bedreiging is. je zit max 8 uur op school. dat betekent dat minstens 8 uur van je dag (ivm slapen) alles in het nederlands op je af komt. onze cultuur is namelijk erg nederlandstalig en de manier waarop wij met elkaar omgaan is ook grotendeels in het nederlands. kinderen/jongeren zijn goed in staat om 2 talen naast elkaar te leren. dus jong beginnen met engels leren resulteert in volwassenen die veel meer kunnen betekenen voor "ons land" dan slecht-engels-sprekenden. |
Engels is de voertaal van de wetenschap, dus is het logisch dat er veel gebruik wordt gemaakt van Engels. Zelf heb ik TVWO gedaan (een deel van het curriculum wordt dan in het Engels gegeven) en daar heb ik nog steeds veel profijt van. Als het aan mij ligt wordt er dus op het VWO meer aandacht besteed aan Engels en wordt TVWO tot de standaard verheven.
Verder denk ik niet dat het Nederlands op de korte tot middellange termijn zal verdwijnen, maar als dat toch gebeurt zie ik niet in wat daar zo erg aan is. Zolang 99% van de Nederlandse bevolking de regel "stam plus t" niet beheerst kunnen ze ook moeilijk beweren dat ze Nederlands zo belangrijk vinden. |
@Meph
lol , dat klopt ;) (rent heel hard weg van de nederlandse taal) |
Om er niet te uitgebreid op in te gaan:
- het Nederlands zou uiteraard niet verdwijnen. - schoolboeken kopen zou geen probleem zijn, we maken nu immers ook onze eigen schoolboeken. - het lijkt me sterk dat mensen die niet (goed) kunnen formuleren in het Nederlands, dat beter leren doen op de middelbare school. De invloeden van de basisschool, het gezin, vrienden et cetera hebben véél meer invloed, dat maakt de invloed van het Nederlands op de middelbare school verwaarloosbaar. - het belangrijkste tegenargument is uiteraard dat we er gewoon niet de docenten voor hebben. :) |
Het lijkt mij alleen al een dom idee omdat we dan Nederlandse docenten zouden hebben die Engels moeten spreken. Het Engels dat de leerlingen daardoor zouden leren is dus absoluut niet foutloos.
Bovendien lijkt het me onnodig. Leerlingen hebben die enorm goede beheersing van het Engels helemaal niet nodig. Zoveel jongeren gaan er nu ook weer niet naar de universiteit, en bovendien is er op de uni genoeg kans om fatsoenlijk Engels te leren. En verder heb ik lekker de enige wetenschappelijke richting die wél gewoon in het Nederlands beschreven wordt (y) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik stel voor dat we de lessen in het chinees leren. Dit met de aankomende "markt" china , waar goed opgeleide witte boorden altijd welkom zijn ;)
|
Citaat:
Overigens, het tweetalig vwo wat genoemd wordt in de openingspost is niet geheel in het engels. Ong. 50% van de vakken in de onderbouw (die, dankzij het fenomeen GP, soms in twee talen geleerd worden), twee tot drie vakken in de vierde klas en slechts een hoop extra uren engels in de 5e en 6e klas. De profielvakken zijn, op het profielwerkstuk na, gewoon in het Neerlandsch. |
Van mij mogen op het VWO best wat lessen in het Engels worden gegeven (behalve Nederlands, Duits of Latijn oid ;) ). De meeste VWO'ers gaan immers een academische carrière tegemoet, waar ook gewoon Engels wordt gesproken. You'd better get used to it. Vakken als Geschiedenis, AK, en Economie zijn bij uitstek vakken die wel in het Engels gegeven kunnen worden.
Hét grote probleem zal waarschijnlijk niet eens bij de leerlingen liggen, maar bij de docenten. Ik geloof niet dat er, muv van docenten Engels, veel rondlopen op mijn oude middelbare school die echt goed Engels kunnen. Meestal gaat dat met een uitspraak van lek me vestje, het grammaticaal inzicht van een kleuter en de woordenschat die op twee bladzijdes van een woordenboek past. |
Nederlandstaligen niet bang voor Engels
Gepubliceerd: donderdag 8 september 2005 @ 19:51 Sprekers van het Nederlands zijn niet erg bezorgd over de toekomst van hun taal. Ongeveer acht op de tien verwacht dat het Nederlands stand zal houden tegen het Engels. Dit blijkt uit een onderzoek van bureau Trendbox, dat onder 550 Nederlanders, driehonderd Vlamingen en 250 Surinamers werd uitgevoerd. Bijna alle ondervraagden gaven aan trots te zijn op hun taal. Zij vinden het Nederlands mooi, al zijn Nederlanders meer te spreken over het Vlaams dan over hun eigen variant. Bijna driekwart van de Surinamers vindt het eigen Nederlands mooi en vindt het 'Nederlands-Nederlands' niets. De Nederlandse Taalunie, die opdracht gaf tot het onderzoek, concludeert uit de uitslag dat doemscenario's over het oprukkende Engels niet realistisch zijn. bron :( |
Citaat:
Wat er wel gebeurt, is dat het (hoger) onderwijs zich aanpast aan moderne behoeften op onderzoeksgebied maar ook van de arbeidsmarkt. Beiden zijn een globaal gegeven, vandaar dat het Engels ook doorstroomt in de opleiding wat betreft die vakgebieden. |
Citaat:
|
Citaat:
(2) Als het gaat over cursusmateriaal, horen docenten voor zo degelijk mogelijke boeken te kiezen. Internationale edities van studieboeken zijn vaak én beter omdat ze ontwikkeld zijn door academische redacties met grotere budgetten en schrijvers die veel langer met de ontwikkeling van het studiemateriaal bezig zijn, en die er ook gedurende die jaren ook bijna fulltime mee bezig zijn. Een docent die een fulltime onderwijsopdracht heeft zal lang niet dezelfde kwaliteit in zijn vertaling (in eigen beheer) kunnen steken. Daarnaast zijn kwalitatieve internationale edities door grotere oplagen ook stukken goedkoper dan Nederlandstalige alternatieven die dezelfde kwaliteit nastreven. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik zou dat wel zien zitten, lessen in het Engels. Veel beter voor in je latere beroepsleven.
Maar: Citaat:
|
bij ons op school geven ze ook 2-talig onderwijs... 16 uur per week in het engels geloof ik... Ik kan me echt niet voorstellen dat dat ten koste van je Nederlands gaat. Jammer dat ze het pas vorig jaar invoerden, anders had ik er ook aan meegedaan.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Geen probleem met engels, maar waarom geen duits? Of frans?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Laat ik hier bijvoegen dat welke taal we ook spreken, Nederlanders blijven Nederlanders, over de eeuwen heen, langs culturen. We zijn niet voor niets Nederlanders en dat zal zo blijven, al leren ze ons Russisch. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:07. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.