![]() |
Wat is de meerwaarde van een multitrackrecorder vs. een PC?
Ik gebruik nu voor multitrack opnames mijn PC. Cubase en Cooledit/Adobe audition. Ik ben helemaal los op deze programma's en kan er dus vrijwel alles mee.
Wat ik me nu afvraag... Wat zijn de voordelen van een 'echte' multitrackrecorder? Ik kan me bijv. voorstellen dat echte faders lekkerder werken dan een schuifje dat je met de muis moet bewegen, maar verder? |
flexibiliteit en portabiliteit.
|
Citaat:
|
Citaat:
de meeste multitrack recorders draaien niet op het tot vervelens toe crashende windows. (tjah, een mac is duur en linux heeft weinig echt professionele/goede muziekspulletjes... dus je hebt altijd wat) |
dan doe je toch iets goed fout als jouw windows nog steeds 'tot vervelens toe' crasht
|
Citaat:
met 1 woord: erbarmelijk... |
Nou, tegen het crashen hoef ik het in ieder geval niet te doen. Mn PC is zo stabiel als maar kan.
Qua soundinterface kan ik het ook wel hebben, ik heb wel de mogelijkheid om in 24 bit / 96khz op te kunnen nemen. Maar dat doe ik niet eens omdat dat gigantische bestanden opleverd. Dus er zijn, wanneer je je PC goed voor elkaar hebt, weinig verschillen? |
k Heb zo'n multitrackertje, voordelen imho:
- geen latency, opnames worden meteen weggeschreven, op pc met zo'n 8ms vertraging (ja dat hoor je). Dus dat moet je opheffen met buffers enzo geloof ik. Is op PC een lastig verhaal. - portabiliteit. Multitracker sla je onder je arm, PC niet zo snel. - multitrack opnemen. PC neemt vaak maar 1 track tegelijk op, of je moet een dure soundcard hebben. Multitrackers nemen 2, 4, 8, 16 (afhankelijk van de prijs he ;) ) tracks tegelijk op. Dus ook je drums kun je lekker opnemen met meer mics. - je multitracker kun je nog es aan een bandlid uitlenen, je pc geef je niet snel mee (ivm pr0n, mails, etc..) |
Ow, en non-destructive editing. Alles wat je inspeelt blijft bewaard. Ik geloof dat dat met PC recording doorgaans niet het geval is. Mocht je dus take 2 van een solo toch mooier vinden dan take 96, klik je die d'r gewoon weer tussen (Y)
|
Ik heb het beiden, iig een leuk simpel multitrackertje (meer heb ik niet nodig, het is puur ideeen op op te slaan, ik heb niet de ilusie dat ik er een vette studioopname mee ga doen met mijn band ;))
En mijn pc WAS dik in orde, tot ik terug moest vallen op een compaq die mijn 2 grotere hd'tjes, mijn brander, mijn dvd speler en mijn audio interface niet meer pakte. Oorzaak: een moederbord wat doorgebrand is (nieteens overgeklokt) :$ Ik wou dat ik weer geld had |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:55. |