![]() |
Chinees
Heeft iemand een idee hoe moeilijk Chinees eigenlijk is en hoe lang het duurt voor je het een beetje kan?
Iemand tips om het vlugger of gemakkelijker te kunnen leren? |
Hey phensicske,
Ik heb een keer geprobeerd om Japans te leren op internet omdat ik gek was op anime. Japans is dan wel anders dan Chinees maar ze hebben ongeveer dezelfde moeilijkheidsgraad. Ik denk dat Chinees een van de moeilijkste talen is om te leren voor Westerse mensen. Het zal je zo'n 6 jaar studie kosten om het te leren. Wel slim dat je het wil leren aangezien China de grootste economische macht aan het worden is :D Groetjes, Kakashi |
Dat ligt er natuurlijk aan hoe goed je het wil leren. Wil je alleen spreken? Of ook schrijven? Of vind je het al best wanneer je een heel eenvoudig gesprek met iemand kan voeren?
Dat laatste is niet zo moeilijk. Hooguit een paar maanden, misschien wel binnen een paar weken. Maar als je het echt wil leren, ben je jaren bezig. Moeilijke taal! En tips: Ga op vakantie naar China? Probeer een maatje te vinden waarmee je je chinees kan oefenen? Ik zou het verder ook niet weten... :P |
Ga naar de Chinese school. In Groningen. ;)
|
Koop gewoon een inleidend boekje en doe het voor je lol, dan kun je er zoveel tijd insteken als je zelf wilt en heb je geen verplichtingen. Maar houd er rekening mee dat het vies kan tegenvallen. Niet alleen is het namelijk zo dat je nog helemaal geen Chinees kunt - waarschijnlijk - maar ook nog eens is Chinees een volslagen andere taalfamilie en zit het heel anders in elkaar dan de Indo-Europese talen (o.a. geen inflexies, alleen monosyllabische woorden). Je kunt het veel minder makkelijk onder de knie krijgen dan pak 'm beet Portugees.
|
Chinees is of Cantonees of Mandarijns. Deze twee zijn op zichzelf al één aparte taal (spreken is heel anders, schrijven werkt hetzelfde). Meestal wordt er Mandarijns geleerd, omdat er maar weinig mensen Cantonees spreken (lees: alleen in Hong Kong).
Verder: wat nare man zegt. |
En, als 'icing on the cake': Chinees is een zgn. toontaal, waarbij de toonhoogte waarop een woord uitgesproken wordt de betekenis kan bepalen!
|
Ik ben zelf chinees en ik spreek manderijns chinees.
Het moeilijkste is om het uit te spreken, schrijven is gewoon blokken. Als je vragen hebt kan je me mailen of pm'en. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik studeer Chinees aan HS Zuyd in Maastricht. Ik kan je er dus alles over vertellen, ik studeer het nu een jaar. Je kunt me altijd PM'en als je vragen hebt, brand maar los!! :)
|
Citaat:
|
Citaat:
De Chinese karakters moeten volgens een aantal regels van volgorde geschreven worden, wat is die volgorde en waarom moet dit zo? Nu je het een jaar gestudeerd hebt, hoe ver sta je? Hoeveel uur les heb je en hoeveel tijd steek je er anders nog in? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik wil Chinees leren omdat ik een Chinees kindje ken die geen Chinees spreekt en ik zou het enkele woordjes willen leren. Ook omdat het me een grote uitdaging lijkt en ik misschien nog eens op reis zou gaan naar China. |
Als je snel een andere taal wilt leren moet je voor een Germaanse taal gaan.
|
In goed Chinees leren gaat zeker 4 jaar zitten, eigenlijk meer. Dan moet je het dus echt gaan studeren. De keuze is aan jou, of jij dat er voor over hebt.
|
Het beste is ook in studentenhuis wonen met allemaal chinees-sprekende mensen.
|
Citaat:
Sterker nog, neem het zeer uitgebreide vocabulaire en de extreme finesse van de werkwoordstijden bij het Engels of het ingewikkelde stelsel van naamvallen en de valkuil 'dat het zoveel op Nederlands lijkt' bij Duits, en negen van de tien mensen zullen beamen dat Romaanse talen makkelijker te leren zijn dan Germaanse. |
Citaat:
|
Citaat:
In Nederland wonen er nog vrij veel Chinesen, 't zou denk ik handig zijn contact met enkele mensen te zoeken en daar af en toe mee af te spreken om de taal te horen. Bekijk zo'n simpel boekje over de taal, om te kijken of het je interesseert en Blurred kan je waarschijnlijk ook best helpen te kijken of het iets voor je is. Als je er dan mee verder wil, zoek een cursus in de buurt; Chinees komt enorm op, dus cursussen zijn vast wel te vinden. Zo verder gaan. Een paar woordjes zal je wel onder de knie krijgen binnen nu en een paar weken, perfect Chinees zal je misschien nooit spreken, maar wanneer je er tijd en moeite in wil steken, kan je vast een eindje komen. 't Belangrijkste is veel lezen en (proberen te ) spreken. |
Citaat:
Als je een taal wilt leren omdat deze later van belang kan zijn bij het krijgen van een baan zou ik eerst maar eens aandacht besteden aan het Nederlands, Engels en Duits, het is een feit dat veel Nederlandse bedrijven graag mensen hebben die deze talen goed beheersen. |
Kom anders eens een keer kijken op een open dag van de opleiding Chinees in Maastricht of Sinologie in Leiden. Kun je een proefles volgen waarin de basisbegrippen uitgelegd worden. Als dat je bevalt kun je de Ni Hao cursus gaan volgen, op je eigen tempo. Dat is een cursus voor beginners, maar wel vrij uitgebreid. Wanneer je die afgerond hebt kom je al een aardig eindje weg met je Chinees :)
(Info over open dag heb ik wel) |
Citaat:
|
Ook al ga je Madarijn leren op hoge school of universiteit, in praktijk (dus in China zelf) moet je toch 'from scratch' beginnen, maar dat zul je wel merken daar.
Maar goed, met dat Chinese meisje kun je best in die beginnersboekjes gaan kijken. :) Citaat:
|
Citaat:
En om Romaanse talen nu vreemd te noemen, enkel en alleen omdat jij het anders gewoon bent... :rolleyes: Neme het getal 69, het is toch raar dat wij eerst "negen" zeggen, en dan pas "zestig". Als je logisch opbouwt, neem je eerst zes stapeltjes van tien en dan nog eentje van negen. Vind ik :) Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En aan bepaalde dialecten kun je best wat hebben. Het overgrote deel van alle Chinezen in Nederland spreekt van huis uit bijvoorbeeld Kantonees. Als je met hen wilt werken heb je daar dus meer aan dan aan Mandarijn. |
Ik heb een jaar in China gewoond. Ik heb een half jaar prive les gehad (mandarijn) om de basis te leren waarbij we ons voornamelijk hebben gericht op spraak. In het begin is het taai vanwege de uitspraak. Daar hebben we drie maanden aan gewerkt en na 3 maanden kende ik nog maar een paar woorden chinees :s. Daarna is het erg snel gegaan met de woordenschat aangezien ze bestaan uit een combinatie van 1 of 2 basisklanken. Het woord in combinatie met de juiste toonhoogte is weer een ander verhaal...ik veel gevallen weet ik die niet. De taal kun je echter omschrijven als een 'situationele' taal. Daarmee bedoel ik dat chinezen meestal wel begrijpen wat je bedoelt met een bepaald woord zonder dat je daarbij de juiste toon gebruikt. Ma is bijvoorbeeld moeder maar kan ook paard betekenen, afhankelijk van de toon dus. Als het onderwerp van het gesprek over je gezinssituatie gaat dan hebben ze al snel in de gaten dat ma moeder is. Ook voorjezelf helpt de context om de woorden te begrijpen.
Grammatica is relatief eenvoudig (geen naamvallen of werkwoord vervoegingen, wel veel telwoorden). Ik heb ook schrijflessen gevolgd voor een aantal basis karakters en dat is erg interessant om te leren...maar vooral ook om te kunnen :). |
ik zelf vind chinees erg moeilijk om te leren. Ik krijg nu al drie jaar manderijn op school, maar voor mijn gevoel ben ik nog steeds niet verder gekomen dan wat ik in jaar 1 heb gekregen. Voor gramatica hoef je eigenlijk niet te leren, want die stelt echt niets voor.
Wat erg moeilijk te leren is zijn de karakters en de uitspraak. maar als je eenmaal aan het leren ben zie je wel snel verbanden tussen die karakters. ik kan wel heel een verhaal schrijven over wat ik ervaren heb enzo, maar ik heb het idee dat je er toch geen reet aan heb. het laatse wat ik kwijt wil is dat chinees echt geen taal is dat je 123 kan leren, maar wel erg boeiend is om te leren. Je leert meteen een stuk geschiedenis van china als je de karakters leert en dat is natuurlijk altijd handig. |
Citaat:
Ik zal hier dan wel weten te vertellen hoe moeilijk ik het vind. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:52. |