![]() |
Gedroogde appels
Weet er iemand hoe je zelf van die gedroogde appelschijfjes kan maken?
Ik heb al gegoogled en gezocht in een kookboek, maar ik kan het niet vinden; misschien kan hier iemand me helpen? Dankjewel :) |
Tja drogen kan je doen in de oven op een lage temperatuur 40-80 ºC.
Maar dan weet ik het niet of je ze eerst moet koken, of ze gewoon meteen droogt. Probeer eens een aardappel uit of twee. Eentje kook je en snij je in plakken. 2e snij je en was je het zetmeel ervan af. Daarna drogen in de oven, totdat ze goed zijn. Gewoon beginnen met een half uur. |
Neenee, ik bedoel appelschijfjes!
|
Ow :P
Naja, precies hetzelfde maar je kan er dan een beetje suiker op doen. Dus gewoon appel in de oven op lage temperatuur. |
suiker lijkt me nogal overbodig, appel wordt van zichzelf al erg zoet als je het verwarmt :)
|
Je verwarmt het niet, je droogt het uit.
Maja ts moet het maar proberen. |
Citaat:
Zal ik morgen doen, ik zal mijn ervaringen delen :p |
Citaat:
|
Frituren ;)
Weet alleen niet of dat zo smakelijk is, wie weet ;) |
Citaat:
Valt wel mee. Maja ligt ook weer aan de appel soort, TS welke soort appel ga je gebruiken? Ik zal morgen wel eens aan mijn chef vragen hoe je het precies moet doen, of hij er een recept voor heeft. |
Ik herinner me ineens dat ik vroeger wel eens van die appel-chips had. Volgens de verpakking werden deze gefrituurd in natuurzuivere zonnebloemolie... Dus frituren zou wel moeten kunnen, vraag me alleen niet hoelang enzo :s
|
Niet totdat ze zwart zijn neem ik aan :P
meestal als ze niet meer bruisen/bubbelen, dan is al het vocht eruit, maar lijkt me niet lekker gefrituurde appel, dan moet je wat omheen doen + hij trekt krom en dat levert geen mooi product op. |
appels zo dun mogelijk snijden, dan tussen vetvrij papier leggen en deze een beetje insmeren met suikerwater (bv 100 gram suiker/1dl water) en daar een beetje citroensap mee vermengen.
daarna drogen op ongeveer 60 graden. |
Citaat:
En je moet dan natuurlijk wel mooie olie gebruiken, beter geen frituurvet. Liefst ook gewoon nieuwe olie, anders smaakt je appel naar frikandel ;) Je kan het natuurlijk ook in een pan doen, gewoon een cm olie er in ofzo, meer heb je niet nodig voor van die schijfjes :) Ik zal het van het weekend eens proberen, laat ik wel weten of het te eten is ;) |
Nou ik heb het nagevraagd voor je:
Er zijn 2 manieren zowizo Granny Smiths gebruiken. Manier 1: Poedersuiker op een bakplaat, schijfje appel, poedersuiker erop, en afbakken/drogen op 50~70ºC. Om de 5 minuten eventjes voelen of het vocht eruit is. Manier 2: Blancheren in suikerwater, en daarna ook op 50 ~70ºC drogen. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel. |
En heb je het al geprobeerd?
|
Neen, nog niet, maar ik vroeg me nog iets af. Je schrijft daar dat je granny smith moet gebruiken, kan je ook boskoop gebruiken? Dat zijn ook zure, vaste appels en momenteel heb ik er daar erg veel van, dus het zou handig zijn al ik die zo kan verwerken.
|
Ik heb dat frituren geporbeert... en serieus... voor mensen die niet houden van een verdorven, bittere, half-aangebrande smaak is dit niet aan te raden :D :o
|
Citaat:
Je kan het proberen, maar 2 dingen moet ik er ook nog bij zetten. Wees niet zuinig met poedersuiker :P, snij de appel zo dun mogelijk, tja je hebt geen snijmachine, dus schaaf hem desnoods. Echt milimeter dik. Daarnaast, als je hem ongeveer een uur op 50 a 70ºC laat drogen, en je voelt eraan, dan voelt hij nog niet hard aan, dan moet je hem eventjes uit de oven halen (test er gewoon een, dan haal je er gewoon een uit) en laat hem afkoelen, als hij knapperig word is hij goed (Y) Vandaag gemaakt, overheerlijk (Y) |
Ik ga het in de namiddag proberen (y)
|
wat wil je eigenlijk doen met gedroogde appelschijfjes, zo opeten? thee van zetten? ik vraag mij altijd af hoe ze die heerlijke turkse appelthee maken....
|
Je gaat ze drogen om ze daarna weer nat te maken?;)
Klopt niet helemaal. Eerder bij bijvoorbeeld een appel bavarios of parfait. Of iets dergelijks, of je maakt er een toren van laagje appel, appel koekje, appelmouse, appelkoekje, etc. Of gewoon weg als garnering :) |
nou dat is helemaal niet gek hoor! bosvruchten thee (losse thee, niet in een zakje) is toch ook thee blaadjes en gedroogde vruchtjes? :confused:
als je iets droogt wordt de smaak toch veel geconsentreerder, dus is het geschikter voor bv thee. of leg jij mij dan eens uit hoe je appelthee maakt.... (zonder chemisch ester-smaakje) |
even ge-googled
Ingrediënten: Appelschillen Benodigdheden: Theepot Theezeefje Theedoosje Deze thee maak je van appelschillen. Voor dit recept is het wel belangrijk dat je de schillen van onbespoten appels gebruikt, die je bovendien nog eens goed schoongemaakt hebt. Eerst moet je de schillen in de oven langzaam laten uitdrogen. Daarvoor spreid je ze uit op een bakblik dat je in de over zet van 50 tot 80 graden. De ovendeur laat je op een kiertje zodat de vochtige lucht kan ontsnappen. Zo nu en dan draai je de schillen om, want anders loop je de kans dat ze geroosterd worden, wat niet de bedoeling is. Als je thee wilt maken, neem je een handvol gedroogde schillen en giet je er een liter kokend water overheen. Dit laat je 10 minuten trekken en giet je vervolgens door een zeefje. Hoe droger de schillen, hoe fruitiger de thee smaakt. In een goed afgesloten doos kunnen de schillen meerdere weken bewaard worden, zonder dat zij hun smaak verliezen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:43. |