Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [wiskunde] onderw. voor werkstuk? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1262046)

rekenmachine 08-09-2005 19:54

[wiskunde] onderw. voor werkstuk?
 
Hoi op het einde van dit schooljaar moeten wij een werkje afgeven ivm een bepaald onderwerp uit het vak wiskunde. Er werd ons gevraagd om al eens na te denken over leuke, niet al te eenvoudige onderwerpen, bvb. de gulden snede, het getal phi, de geschiedenis van pythagoras.. deze onderwerpen (evenals PI) zijn echter reeds aan bod geweest en we zoeken iets origineler. Liefst niet té ingewikkeld, maar er mag wat denkwerk achter zitten ;) Hebben jullie zo enkele leuke ideetjes?

TD 08-09-2005 19:56

Degene die je noemt zijn natuurlijk erg popular, de rij van Fibonacci is er nog zo een (+verband met de gulden snede!) maar ook dat is natuurlijk niet echt origineel...

Is er iets in het bijzonder dat jullie interessant vinden?
En welk niveau is het (wat hebben jullie zoal gezien?)

LiqqY 08-09-2005 20:11

Citaat:

rekenmachine schreef op 08-09-2005 @ 20:54 :
Hoi op het einde van dit schooljaar moeten wij een werkje afgeven ivm een bepaald onderwerp uit het vak wiskunde. Er werd ons gevraagd om al eens na te denken over leuke, niet al te eenvoudige onderwerpen, bvb. de gulden snede, het getal phi, de geschiedenis van pythagoras.. deze onderwerpen (evenals PI) zijn echter reeds aan bod geweest en we zoeken iets origineler. Liefst niet té ingewikkeld, maar er mag wat denkwerk achter zitten ;) Hebben jullie zo enkele leuke ideetjes?
Kijk eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Wiskunde :)
Staan 100den onderwerpen, is voor mij naast google toch een van de meest informatieve bronnen :rolleyes:

Supersuri 08-09-2005 21:19

Ik heb mijn profielwerkstuk ooit gemaakt over het getal i = (sqrt(-1))

Moet je ook maar is zoeken na fractels, dat is ook wel interesant. ERedelijk mo

Snees 08-09-2005 22:10

Ik vind de technische, toegepaste kant van wiskunde wel leuk. Optimalisatie en zo, bouwwerken, de natuurkundige kant van de wiskunde. Je zou bijvoorbeeld een model kunnen maken voor een grote koepel om orkaanslachtoffers op te slaan, om maar eens iets te noemen. En dan op een solide maar niet al te zware en dure manier, makkelijk op te zetten en zo.

rekenmachine 09-09-2005 14:52

Hehe snees jouw idee lijkt me erg leuk en bovendien origineel!
De andere voorstellen zijn ook goed natuurlijk, wij konden er althans niet opkomen ;)
Wij wonen wel in belgië & ik vermoed de meeste van jullie niet?! of vergis ik me.. dus ons niveau: ASO (algemeen secundair onderwijs), 6e jaar, richting: 8u wiskunde per week. Wij hebben al een heleboel gezien om maar even op te noemen 'matrices, meetkunde -hyperbolen ellipsen en zo- , rijen, exp./log. functies, 'tja zo een beetje vanalles......
OK dan zal ik maar wat aan wikipedia-opzoeking gaan doen, bedankt!!!!

LiqqY 09-09-2005 15:46

Citaat:

rekenmachine schreef op 09-09-2005 @ 15:52 :
Hehe snees jouw idee lijkt me erg leuk en bovendien origineel!
De andere voorstellen zijn ook goed natuurlijk, wij konden er althans niet opkomen ;)
Wij wonen wel in belgië & ik vermoed de meeste van jullie niet?! of vergis ik me.. dus ons niveau: ASO (algemeen secundair onderwijs), 6e jaar, richting: 8u wiskunde per week. Wij hebben al een heleboel gezien om maar even op te noemen 'matrices, meetkunde -hyperbolen ellipsen en zo- , rijen, exp./log. functies, 'tja zo een beetje vanalles......
OK dan zal ik maar wat aan wikipedia-opzoeking gaan doen, bedankt!!!!

Geen probleem :D Je weet wel meer over Wiskunde dan mij dus er zal vast wet leuks instaan (y)

mathfreak 09-09-2005 18:33

Citaat:

rekenmachine schreef op 09-09-2005 @ 15:52 :

Wij wonen wel in belgië & ik vermoed de meeste van jullie niet?! of vergis ik me.. dus ons niveau: ASO (algemeen secundair onderwijs), 6e jaar, richting: 8u wiskunde per week. Wij hebben al een heleboel gezien om maar even op te noemen 'matrices, meetkunde -hyperbolen ellipsen en zo- , rijen, exp./log. functies, 'tja zo een beetje van alles......

Ik ken het wiskundeleerplan zoals dat er in België uitziet. Als je al in het zesde Middelbaar zit heb je inderdaad al heel wat wiskundestof gezien, waarvan het merendeel hier in Nederland pas op de universiteit of in het Hoger Beroeps Onderwijs (HBO, een opleiding op bachelorniveau) aan de orde komt. Misschien zou je iets kunnen doen over maattheorie of functionaalanalyse. Bij maattheorie kun je bijvoorbeeld de theorie van de Lebesgue-integraal bespreken, en bij functionaalanalyse zou je bijvoorbeeld de eigenschappen van Banach- en Hilbertruimten nader kunnen bestuderen. Het gaat daarbij om (topologische) vectorruimten waarvan de elementen functies zijn.

rekenmachine 09-09-2005 18:54

Wauw dat wist ik echt helemaal niet van dat verschil tussen Nederlands & Belgisch onderwijs. Ik ga van deze voorstellen zeker dingen opzoeken, die functionaalanalyse lijkt me ook wel wat. Al zou ik ook wel graag iets met meetkunde bespreken. Maar OK er wordt over nagedacht, hehe. & bedankt hoor!!

mathfreak 10-09-2005 10:32

Citaat:

rekenmachine schreef op 09-09-2005 @ 19:54 :
Ik ga van deze voorstellen zeker dingen opzoeken, die functionaalanalyse lijkt me ook wel wat. Al zou ik ook wel graag iets met meetkunde bespreken.
In dat geval zijn er ook diverse mogelijkheden. Je zou bijvoorbeeld aandacht kunnen besteden aan de diverse soorten transformaties (congruentie-, gelijkvormigheids- en projectieve transformaties) die gebruikt kunnen worden om en bepaald type meetkunde te definiëren, of je zou de ontstaansgeschiedenis van de niet-euclidische meetkunde van Lobatschewsky en Bolyai en de niet-euclidische meetkunde van Riemann kunnen bespreken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:19.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.