![]() |
Snaar-theorie
Hoe zit het precies met de Snaar-theorie?
Ik had er een keer iets over op tv gezien, maar het was niet echt duidelijk? |
Tja, dat zal hier ook niet in 1,2,3 uit te leggen zijn.
Samengevat is het een fysisch model (theorie) die, zoals gewoonlijk, een poging doet bepaalde zaken te verklaren. Waar we tegenwoordig 3 van de 4 fundamentele krachten kunnen 'verklaren' met behulp van quantumfysische aspecten blijft de laatste (gravitatie) voorlopig het onderwerp van eerder de relativiteitstheorie van Einstein (meerbepaald de algemene). In grote lijnen verschillen deze theoriën erg zodat het niet evident is ze te verenigen. De snaartheorie doet een poging om allevier de fundamentele natuurkrachten met behulp van één theorie te verklaren en maakt daarvoor doorgaans gebruik van een groter aantal dimensies (10, 11 tot zelfs 26). Er is dus niet 'één snaartheorie', er bestaan verschillende "versies". Je kan best google even gebruiken en er wat over lezen, er valt namelijk erg veel over te vertellen. Zie bijvoorbeeld Wikipedia: Snaartheorie. Als je er niet mee inzit is de Engelstalige versie wat uitgebreider en degelijker. |
Wikipedia is niet betrouwbaar.
Ik zou boeken gaan zoeken, het is op een forum denk ik niet uit te leggen. Ik ken iemand die er al heel lang mee bezig is, maar nog steeds niet echt in staat is het duidelijk uit te leggen aan anderen. Volgens mij moet die theorie in je hoofd vorm krijgen. |
Je kan het basisidee altijd uitleggen (misschien dat mathfreak, meph of ginny het uitgebreider willen toelichten). Het Nederlandstalige artikel van de wikipedia is nog in ontwikkeling maar over het algemeen is er op de kwaliteit niet zo veel aan te merken, vind ik.
Uiteraard zijn boeken soms beter, maar vaak nogal snel technischer dan een encyclopedie-artikel. Het volstaat zeker om een globaal idee van de theorie te krijgen. |
Dat is waar. Als je wikipedia leest moet je wel dingen checken voor je erop vertrouwt, maar inderdaad, voor een globaal idee ga ik er ook wel eens heen.
|
Zelf weet ik helaas ook slechts globaal wat het inhoudt, de wiskunde ervan gaat mij (nog) te ver.
|
Citaat:
Nou, dat weet ik ook waar ik sta qua wiskunde :P |
Er is een groot verschil tussen enigszins begrijpen waar de theorie omgaat en er de volledige wiskundige achtergrond/opbouw van kennen.
|
Kijk eens op deze introductie van de snaar theorie van Robert Dijkgraaf.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In iedergeval voor mij is dit ook Wiskunde, natuurlijk doe jij het veel uitgebreider etc. |
Citaat:
|
hoewel ik neit precies weet wat vectorrekening inhoudt, kan ik wel zeggen dt we vectors wel bij wis- en natuurkunde behandeld krijgen. Mara dat is vooralin natuurkundig opzicht, met F in Newton enzow, en krachten berekenen enzow met tangens/sinus/cosinus, ontbinden tkekenen enzo
|
Citaat:
|
Bij vectorrekening moet ik spontaan denken aan functies met meerdere variabelen. Die kan je dus ook afleiden, integreren en nog meer leuke dingen :)
|
owke, ik hou mijn mond al :p
|
Citaat:
|
http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html
voor moest je tijd en werkelijk zin hebben om de basis van de snaartheorie en quantummechanica in te zien. |
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:22. |