![]() |
Pentagon wil atoomwapens preventief gebruiken
Het Amerikaanse Ministerie van Defensie, ook bekend als het Pentagon, wil preventief nucleaire wapens in kunnen zetten om een aanval van een vijandig land of een terroristische groepering te voorkomen. Daarom adviseert zij de huidige regelgeving voor het inzetten van nucleaire wapens te herzien. Ook wil het ministerie nucleaire wapens kunnen gebruiken om de nucleaire, chemische en biologische voorraden van vijandige staten te vernietigen.
Het Pentagon komt met dit voorstel als onderdeel van de preventieve strategie die president Bush eind 2002 presenteerde. Toen maakte een woordvoerder al bekend dat met een 'overweldigende kracht' opgetreden zal worden tegen vijanden die massavernietigingswapens tegen de Verenigde Staten willen gebruiken. De president zal daarbij 'alle mogelijke opties' tot zijn beschikking hebben. Er zijn ongeveer 30 naties die massavernietigingswapens produceren en volgens het Pentagon in aanmerking komen voor een preventieve aanval. Daarnaast is er een onbekend aantal terroristische organisaties. Het voorstel moet nog worden goedgekeurd door de minister van Defensie, Donald Rumsfeld. Bron (Engels) |
Kennelijk kunnen dergelijke wapens dan niet alleen worden ingezet tegen staten maar ook tegen groeperingen. Interessant wordt het wanneer een dergelijke groepering zich bevindt op het grondgebied van een staat die strikt genomen niet in aanmerking zou komen voor een preventieve aanval met dergelijke wapens. Wordt er dan toch gebombardeerd? Constitueert het feit dat die staat die groepering herbergt al een rechtvaardiging om te bombarderen op het grondgebied van die staat? Want er zijn veel diffuse gebieden op dat vlak, denk bijvoorbeeld aan Mladic en Karadzic, die nog steeds voortvluchtig zijn, waarvan iedereen wel weet dat ze zich in de regio bevinden, waarvan de autoriteiten zeggen mee te werken maar waarvan dat in de praktijk niet zo duidelijk is.
|
Dus als er dan Terroristische groeperingen zijn in Nederland, en de VS komt daarachter, worden wij ook getrakteerd op een nucleaire regen.
En als er ergens een transport plaats vindt, worden er ook atoomwapens heen gestuurd. Even ter vergelijking, Amerika gooide in 1945 , 2 atoombommen op Japanse eilanden. Nu 60 jaar later, gaat het daar eindelijk wat beter, er worden minder gehandicapten/misvormde kinderen geboren, en nu willen ze atoombommen gaan gooien op plaatsen waar transport plaats gaat vinden? Dat houd dus in dat je de komende 70 jaar niet op de plek kan komen, zonder dat je bloot gesteld wordt aan zeer gevaarlijke stoffen. Ik vindt dit nu ook wel een beetje ver gaan, en nog wat waar worden al die atoomwapens opgeslagen in amerika? Stel dat daar een ontploffing komt(terroriste actie of ongeluk), danligt hel amerika in brokken. |
Lijkt me sterk, tactisch gezien zijn kernwapens als boter snijden met een kettingzaag, als dit er al door heen komt is het ppur spierballen rollen.
|
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de Amerikanen zo dom zijn om dit goed te keuren en dan ook daadwerkelijk te gebruiken, dus ik maak me er niet zo'n druk om.
|
het is meer tijd dan ooit dat er een front van Europese landen en de VN wordt gevormd tegen de VS met een duidelijk standpunt dat dit niet getolereerd wordt.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik acht de regering van de V.S. niet zó achterlijk dat ze zoiets ook werkelijk uitvoeren. Aan de andere kant denk ik wel vaker "erger kan niet" maar Bush en kornuiten weten altijd weer het tegendeel te bewijzen.
|
Bush lukt het aardig goed om de rest van de wereld totaal van zich te vervreemden, ik vraag me alleen af wat het grote idee daarachter is :confused:
|
Dit móet een grap zijn. :|
|
wat denken ze wel niet :o (n)
|
Citaat:
|
Belachelijk dit. Ik snap niet dat zo'n plan er door heen komt (wat waarsch wel gebeurt omdat rumsfeld net zo'n klootzak is.)
Citaat:
|
Citaat:
In Afghanistan is de mogelijkheid van kernwapens trouwens ook direct verworpen als onhaalbaar. |
Citaat:
|
Citaat:
Trouwens dat dat nu wordt besproken heeft dat met 11 september te maken of om de afleiding vanwege de ramp in New Orleans? Wat is Amerika een klote land. |
Citaat:
|
Citaat:
|
symbolische wetgeving
er is in nederland toch ook niemand die wakker ligt van de the hague invasion act of wel ? |
Citaat:
|
in 1954 wouden 'the generals' tactische nukes inzitten tegen de Vietmhin, dankzij de president ging dat niet door. Tussen 1950/1953(korea-oorlog) wouden 'the generals' nukes gooien op China, dankzij de president ging dat niet door. Nu heeft Bush het laatste woord........dat gaat wat worden :o
|
Wouden zijn bossen. ;)
|
lol
toen hadden ze het er ook al over, btw (dit plan is dan ook revised :o ) Naast 2002 vond het geklets hierover ook al plaats in 1994. We zijn inmiddels 11 jaar verder. Dit zal ook wel weer als geklets verdergaan. Mocht het dat niet doen dan zijn er 1. nog heel veel zaken onduidelijk in het plan zoals nare man aangaf en 2. bij voorbaat al imo verwerpelijk en 3. brengt het de VS zelf in een moeilijke positie in de wereld. |
Spierballentaal als reactie op kutlandjes die zelf immers ook dreigen met het inzetten van nucleaire, chemische of biologische wapens als ze hun zin niet krijgen. Ze doen dit omdat ze ervan uitgaan dat de VS te verstandig of te fatsoenlijk zal zijn om met gelijke munt terug te betalen. Nu laat de VS zien dat ze dit niet zullen zijn, misschien dat de kutlandjes in kwestie dan een minder grote mond zullen opzetten.
|
Citaat:
|
Direalisatie? *gaat woordenboek zoeken*
Eh, de VS hebben al sinds 1945 de beschikking over nucleaire wapens, en hebben ze na 8 augustus 1945 nooit meer gebruikt. Terwijl het toch zo makkelijk was geweest om Noord Korea en Noord Vietnam te nuken. Om van alle andere brandhaarden ter wereld maar te zwijgen. |
Och, het gebruik van kernwapens is nooit echt mogelijk geweest wegens
1) repressailes van een directe tegenstander (SU). 2) delegitimering van eigen machtspositie in de wereld. 3) gebrek aan steun voor het gebruik in binnenland Optie 1 is duidelijk weggevallen, maar twee en drie stannog enigzins:) |
Citaat:
|
Citaat:
Pot-ketel verhaal dus. |
wat een debiel idee en maw: a-bombs op t midde oosten (n)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ehm, Pakistan is natuurlijk geen militaire supermacht, maar heeft wel nukes. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
kulargumenten *o mijn foutje, het is derealisatie ipv van direalisatie, hopelijk heb je niet al te wanhopig je woordenboekje door gespit :p |
Citaat:
Daarna, dus. |
Citaat:
Als we dat moeten spiegelen aan de huidige situatie hebben de huidige atoommachten (India en Pakistan uitgezonderd) geen mogelijke reden atoomwapens in te zetten zonder dat dat contraproductief werkt en hebben alle landen met aspiraties atoommachten te worden goede redenen waarom ze dat niet zouden mogen hebben. Met andere woorden: een beetje realiteitszin aub. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
http://www.airpower.maxwell.af.mil/a.../conrad01.html Nee. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Blijven we met de bottom line zitten dat het hypocriet is op te roepen tegen actie tegen de VS, terwijl er landen met evenveel 'gevaar' ook kernwapens ontwikkelen. |
Citaat:
Om toch maar een nieuwe richting te geven aan het topic: Wat precies maajt atoomwapens erger dan andere wapens? |
Citaat:
Hoewel een goede bio/chemische bom net zo erg kan zijn. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:20. |