Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Valsnelheid+Massa (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1265307)

Shadyboy-Ray 13-09-2005 17:55

Valsnelheid+Massa

Hoe werkte het ook alweer?
Stel...Je bent op aarde....je laat 2 ronde kogels vallen, de 1 van lood, de ander van hout....ze hebben hetzelfde volume, maar dus niet hetzelfde gewicht
Welke zal sneller vallen,
A. De loden kogel
B. De houten kogel(niet dus)
of C. Ze vallen even snel

Welke van de 2 is het?
Ik dacht eerst aan A maar nu zit ik er toch aan te twijfelen...

Gr
Me

Supersuri 13-09-2005 18:12

Ik weet de goede uitleg niet meer, maar het was het voorwerp met de grootste dichtheid.

Isaac Newton heeft die proef van de toren van pizza gedaan met een loden bal van 1 kg en van 10 kg (nou ja iets in die strekking) en die kwamen op het zelfde moment aan.

Maar weet niet meer hoe je in berekening kon laten zien dat het om de dichtheid ging.

Sketch 13-09-2005 18:14

Edit: Hmm, ja, wat LL zegt :p

Lucky Luciano 13-09-2005 18:15

allebei even snel:

Ez=Ekin
mgh=0,5mv²
v=(2gh)1/2

Shadyboy-Ray 13-09-2005 18:19

Thnx people....
Het lijkt zo logisch om te zeggen dat de zwaarste het snelst gaat maar jullie hebben gelijk(als ik erover nadenk)

mathfreak 13-09-2005 19:46

Citaat:

Supersuri schreef op 13-09-2005 @ 19:12 :
Isaac Newton heeft die proef van de toren van pizza gedaan met een loden bal van 1 kg en van 10 kg (nou ja iets in die strekking) en die kwamen op het zelfde moment aan.
Dat klopt niet. Er wordt wel beweerd dat Galilei indertijd 2 kogels met een verschillende massa van de toren van Pisa (let even op de juiste spelling :D ) naar beneden liet vallen, maar ook dat klopt niet. Wat Galilei wel deed was kogels langs een hellend vlak naar beneden laten rollen, om zo te laten zien dat de versnelling die zo'n kogel langs een hellend vlak ondervindt, uitsluitend afhangt van de hellingshoek, en niet van de massa van de kogel. Hij realiseerde zich ook dat een voorwerp, dat een grotere luchtweerstand ondervindt, langzamer zal vallen, en concludeerde daaruit dat alle voorwerpen bij afwezigheid van luchtweerstand even snel zullen vallen.

Bumpie 21-09-2005 19:30

Citaat:

mathfreak schreef op 13-09-2005 @ 20:46 :
Dat klopt niet. Er wordt wel beweerd dat Galilei indertijd 2 kogels met een verschillende massa van de toren van Pisa (let even op de juiste spelling :D ) naar beneden liet vallen, maar ook dat klopt niet. Wat Galilei wel deed was kogels langs een hellend vlak naar beneden laten rollen, om zo te laten zien dat de versnelling die zo'n kogel langs een hellend vlak ondervindt, uitsluitend afhangt van de hellingshoek, en niet van de massa van de kogel. Hij realiseerde zich ook dat een voorwerp, dat een grotere luchtweerstand ondervindt, langzamer zal vallen, en concludeerde daaruit dat alle voorwerpen bij afwezigheid van luchtweerstand even snel zullen vallen.
Ik had ook gehoord bij ANW dat ze de kogels van de toren van Pisa lieten vallen en gelijk aankwamen.

Maar het is zelf te checken:
Neem twee cola-flessen, een gevuld met water en een leeg en laat ze vallen. Ze komen nagenoeg gelijk aan.

ikbenroy 21-09-2005 21:02

Ik dacht dat dingen alleen met gelijke snelheid vielen in het luchtledige...
Maar hier op aarde valt de loden kogel dan toch eerst!? Hoe zat dat dan ookalweer? Ik snap er even niets meer van als ze tegelijk vallen...
Of heb ik in die 3 jaar dat ik gene natuurkunde meer heb ineens een soort stoornis in mn koppetje gekregen? :p

Snees 21-09-2005 21:12

Citaat:

ikbenroy schreef op 21-09-2005 @ 22:02 :
Ik dacht dat dingen alleen met gelijke snelheid vielen in het luchtledige...
Maar hier op aarde valt de loden kogel dan toch eerst!? Hoe zat dat dan ookalweer? Ik snap er even niets meer van als ze tegelijk vallen...
Of heb ik in die 3 jaar dat ik gene natuurkunde meer heb ineens een soort stoornis in mn koppetje gekregen? :p

De zwaartekracht is m*g (g is die zwaartekrachtconstante). Voor alle krachten geldt F = m*a, kracht is massa*versnelling.

Dan zeg je:
F = m*g = m*a
a = g
v (snelheid) = a*t = g*t

Maar dan ga je er steeds vanuit dat er geen luchtwrijving is. Als je die wel meeneemt krijg je zoiets:

F = m*g - C*A (= m*a)
a = g - C*A/m

C hangt van een aantal dingen af (snelheid, dichtheid lucht, viscositeit lucht, vorm van het object), A is de oppervlakte van het object. Een grote oppervlakte geeft dus een kleinere versnelling.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:54.