![]() |
Valsnelheid+Massa
Hoe werkte het ook alweer?
Stel...Je bent op aarde....je laat 2 ronde kogels vallen, de 1 van lood, de ander van hout....ze hebben hetzelfde volume, maar dus niet hetzelfde gewicht Welke zal sneller vallen, A. De loden kogel B. De houten kogel(niet dus) of C. Ze vallen even snel Welke van de 2 is het? Ik dacht eerst aan A maar nu zit ik er toch aan te twijfelen... Gr Me |
Ik weet de goede uitleg niet meer, maar het was het voorwerp met de grootste dichtheid.
Isaac Newton heeft die proef van de toren van pizza gedaan met een loden bal van 1 kg en van 10 kg (nou ja iets in die strekking) en die kwamen op het zelfde moment aan. Maar weet niet meer hoe je in berekening kon laten zien dat het om de dichtheid ging. |
Edit: Hmm, ja, wat LL zegt :p
|
allebei even snel:
Ez=Ekin mgh=0,5mv² v=(2gh)1/2 |
Thnx people....
Het lijkt zo logisch om te zeggen dat de zwaarste het snelst gaat maar jullie hebben gelijk(als ik erover nadenk) |
Citaat:
|
Citaat:
Maar het is zelf te checken: Neem twee cola-flessen, een gevuld met water en een leeg en laat ze vallen. Ze komen nagenoeg gelijk aan. |
Ik dacht dat dingen alleen met gelijke snelheid vielen in het luchtledige...
Maar hier op aarde valt de loden kogel dan toch eerst!? Hoe zat dat dan ookalweer? Ik snap er even niets meer van als ze tegelijk vallen... Of heb ik in die 3 jaar dat ik gene natuurkunde meer heb ineens een soort stoornis in mn koppetje gekregen? :p |
Citaat:
Dan zeg je: F = m*g = m*a a = g v (snelheid) = a*t = g*t Maar dan ga je er steeds vanuit dat er geen luchtwrijving is. Als je die wel meeneemt krijg je zoiets: F = m*g - C*A (= m*a) a = g - C*A/m C hangt van een aantal dingen af (snelheid, dichtheid lucht, viscositeit lucht, vorm van het object), A is de oppervlakte van het object. Een grote oppervlakte geeft dus een kleinere versnelling. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:54. |