![]() |
Lucide dromen
Heeft er iemand hier ervaring met lucide dromen? Of geloven jullie er mss helemaal niet in?
Ervaringen, tips, ..., plaats ze hier :) Alleen serieuze reacties graag, als je er niet in gelooft ofzo, geef dan ook een goede reden :) En ja, ik heb de search gebruikt, maar die topics waren allemaal nogal oud dus ik neem aan dat ik wil een nieuwe mag openen hé :) Citaat:
|
Lucide dromen is bewezen en is onderzoek naar gedaan, niks niet mystieks of paranormaals aan hoor ^^
|
Citaat:
|
Het werkt bij mij vooral goed 's middags of als weer ga slapen als ik eigenlijk net helemaal wakker ben.
Maar gebrekkig.... |
Dat komt toch zo vaak voor :confused: volgens mij heeft ieder mens wel eens lucide gedroomd. Bij sommigen komt het weliswaar weinig of niet voor, maar voor de rest is het gewoon heel normaal.
Ik droom zo vaak lucide, dat het voor mij nu normaal is geworden om gewoon bewuste dingen te doen in mijn dromen; in (bijna) elke droom weet ik dat ik aan het dromen ben, en dus ga ik allerlei dingen doen (onzichtbaarheid, transformatie in dier, vliegen waar ik maar wil - het kunnen vliegen komt bij mij heel vaak voor). :) |
Citaat:
|
Ik bepaal zelf wat ik droom als ik in slaap ga vallen, maar ik denk dat dit iets anders is :)
Mijn echte dromen (midden in de nacht) voelen *echt* aan! Als ik bv iemand zoen, dan is het dus net echt en voel ik alles (lichamelijk, maar ook gevoelens enzo). Bij de andere dromen die ik zelf verzin om in slaap te vallen heb ik die gevoelens niet. Meer een soort van dagdromen dus :) |
Citaat:
|
Citaat:
Die dromen die ik 's nachts heb, die zeer echt aanvoelen, en die ik de volgende ochtend weer herinner, zijn gewoon dromen :) (Dat ik iemand zoen in mijn droom komt niet echt vaak voor, ik denk zo'n een keer per maand :p en dan is het meestal mijn vriend :o). |
Citaat:
http://www.xs4all.nl/~pasquale/TTM/nl/1/index.html Alsjehblief :) Dit zou je toch al'n beetje op gang moeten zetten, heb die website ooit gelezen maar weet neit meer hoe goed hij is. Ben ff te lui om alles nog eens te lezen maar jah... dit is misschein al een goede start :) edit: mjah tis'n beetje een rare website, misschein niet altijd even geloofwaardig maar sommige van de tips en informatie zullen wie weet nog wel leuk zijn om eens te lezen... |
Dat heb ik gekund... Zo jammer dat ik nu, als ik word achtervolgd in mijn dromen mezelf niet meer gewoon om kan draaien. Was echt cool.
|
<-- naar psychologie
|
Stress heeft invloed op je lichaam (nadelig vooral), dat is bewezen.
Lucide dromen bestaan ook, voor zover ik begrijp is dat ook bewezen. Stel je zorgt ervoor dat jij bijvoorbeeld leuke ontspannende dingen droomt, in ieder geval iets zonder stress. Bijvoorbeeld dat je aan een vijver zit , of goede seks. Zou je je lichaam dan zo gezonder etc kunnen maken ? |
Citaat:
|
Ik denk dat ik wel zelf dingen bepaal in mijn dromen, maar niet met mijn volle verstand á la : hmm, een tijger?tadaa.
Vannacht werd ik achtervolgd door een zwerver en na een tijdje ga ik dan vliegen (dat gebeurd bij mij heel vaak) - vliegen dwz zwemmen in de lucht en dan omhoog gaan-. Ik heb dan voor mijzelf die keuze gemaakt.. Maar zelf hele dromen ´leiden´ is mij niet gelukt, misschien omdat ik daar eigenlijk geen behoefte of zin in heb, who knows . |
Ik heb het weleens meegemaakt, maar ik ben al blij als ik een paar keer per maand een flits van een droom herinner.
|
Citaat:
|
Lucide dromen zijn gewoon een psychologisch fenomeen. Niets bijzonders en al helemaal niet iets mystieks.
|
Citaat:
@poster boven mij Psychologisch aantoonbaar, ja, maar precies waaróm die beelden die je ziet zo zijn is nog geheel onbekend. Die beelden komen namelijk voort uit een samenwerking van verschillende hersenonderdelen (waaronder het geheugen voor motorische functies). Mystiek dus. |
Nog een mooie site die ik tegenkwam :)
Hier. |
Citaat:
dus eigenlijk, ja ik weet er niet zoveel vanaf, is lucide dromen eigenlijk het bewustzijn dat je krijgt terwijl je aan het dromen bent. ik heb dit niet erg vaak, vrijwel nooit eignelijk. toch is proberen dan. |
zijn er ook fantasieloze mensen die zulke dingen meemaken?
|
Citaat:
|
ik heb meestal wel door dat ik droom..
wat regelmatig gebeurt is dat ik in een droom het licht aan wil doen dus klik knopje om maar de lamp gaat niet aan pas als ik bewust denk van ga aan stom ding dan wel maar hum .. heb dat zelf nooit zo bijzonder gevonden |
Citaat:
of gedroomd dat je echt dacht dat het echt was? en dat je het kon sturen? dit heeft niets met fantasie te maken. |
Ik geloof er zeker in dat het wel bestaat, ben er zelfs op aan het trainen. Ja, het is aan te leren zelfs ja.
Ik heb wel altijd als ik droom, dat ik het echt heel 'echt' meemaak, dat ik alles ook echt voel enzo. Heb zelfs paar keer gehad dat ik bijvoorbeeld viel in een droom ofzo, en dat deed heel erg pijn dat ik wakker schrok en precies op die plek een blauwe plek zag zitten, waarvan ik zeker wist dat het er eerst neit zat. Maar goed, terug op lucide dromen, iedereen kan het. |
Citaat:
|
bijna al mijn dromen zijn lucide dromen.
|
Ik heb nooit (voor zover ik me herriner) een lucide droom :( . Als ik dat toch eens kon dan zou ik heel de dag lekker slapen om lekker te vliegen in mijn eigen gemaakte wereldje!!
Btw, als ik droom en ik krijg door dat het niet echt is dan word ik bang dat het een nachtmerrie wordt! En daardoor wordt het ook een nachtmerrie! Katana. |
Citaat:
|
Ja ik heb al enkele keren lucide gedroomt. Laatst nog toen ik bij mijn vriendin sliep, dit was de meest lucide droom ooit.
Ik stond ineens naast het bed. Ik wist direct dat ik droomde. Ik deed een paar realtity checks. Ik keek naar mijn handen. Ik kon mijn vingers niet tellen. Dat bevestigde dat ik idd droomde. Ik liep naar de deur van mijn vriendins kamer. Ik deed hem open zonder hem aan te raken. Ik liep door de deur. Ineens was ik in de badkamer. Mijn vriendins hond liep er toevallig ook. Ik keek naar de spiegel, die was rond, terwijl de rl-spiegel rechthoekig was. Ik zag mezelf helemaal vervormd in de spiegel, als een soort karikatuur van mezelf. Weer een realitycheck dus. Daarna werd ik wakker. |
hier is trouwens nog een leuke site met forum over lucide dromen. Geloof me als je iedere avond voor het slapen gaat even een uurtje op deze site forumt heb je al redelijk snel je eerste lucide droom. Hoe meer je overdag bezig bent met lucide dromen hoe meer je er 's nachts mee bezig bent en dan krijg je ook sneller een ld. Er zijn tientallen manieren om een ld te krijgen. Beoefen ze allemaal en kom er zo achter welke manier voor jou het beste is.
www.ld4all.nl |
hier nog een interessant stukje tekst van die site
In je dromen gebeuren dingen die in het normale dagelijks leven niet kunnen. Maar als je droomt ben je ervan overtuigd dat datgene wat je ziet werkelijkheid is. Als je op je werk bent, en je baas verschijnt als een roze, tentakelig monster, zou je dat op z'n minst niet een klein beetje vreemd vinden? Normaal gezien wel. Maar in een droom niet. In een droom is alles wat gebeurt doodgewoon. De meeste mensen zijn van mening dat dromen dromen zijn, en dat je daar nu eenmaal niets aan kunt doen. Er zijn zelfs velen die ervan overtuigd zijn dat ze nieteens dromen. Echter, het is mogelijk om je dagelijkse realiteitszin in een droom te bewaren. Om je te realiseren dat je baas normaal gezien toch in een menselijke vorm door het leven gaat. En vandaaruit je te realiseren dat je droomt. Dit heet lucide dromen, of bewust dromen. Wanneer je lucide bent kun je je roze monster aan een kruisverhoor onderwerpen, jezelf in een dier veranderen, onzichtbaar worden, door een raam vliegen, een Ferrari vanuit het niets laten verschijnen, door een spiegel heen stappen of je schoonmoeder in een teddybeer veranderen. Ofwel: wat je verzint, gebeurt. Je kunt lucide dromen ook gebruiken om je angsten te overwinnen, je droomsymbolen te begrijpen of antwoorden op je vragen te krijgen. Je kunt ze gebruiken om jezelf beter te leren kennen en spiritueel te groeien. |
Citaat:
meestal als ik even over iets heb zitten dagdromen dan droom ik daar 's nachts ook over. |
Citaat:
|
Ik droom bijna altijd lucide. Ik heb vroeger veel nachtmerries gehad en het enige wat daartegen hielp was me er IN mijn droom bewust van zijn dat het een droom was en mezelf dus wakker kunnen maken.
Nu heb ik er nauwelijks meer last van, maar kan ik juist leuke dingen doen in een zgn. lucide droom. En ja, ik herinner me ook (vrijwel) altijd helemaal helder wat ik de afgelopen nacht gedroomd heb. |
Citaat:
|
Citaat:
|
als je lucide hebt gedroomt, word je dan wel gewoon fit en opgeladen wakker?
|
ja hoor, ik wel tenminste :)
|
Ja hoor, ik ook. Anders zou ik vrijwel altijd moe zijn:P
|
Ik heb geen ervaring met lucide dromen. Mijn beste vriendin wel, dus ik weet dat het kan. ik probeer het wel altijd, overdag oefeningen doen enzo, want het lijkt me heel gaaf!
|
Begin met iedere ochtend direct op te schrijven wat je die nacht gedroomd heb, op die manier raak je je bewust van je dromen en op die manier kun je ze sowieso al beter onthouden.
Mijn ervaring is dat je hoe meer je er mee bezig bent en hoe beter je dromen gaat 'herkennen' hoe makkelijker het gaat om lucide te dromen. Het is iets wat iedereen kan, het vergt alleen wat oefening. Overigens is het niet zo dat ik iedere nacht bewust kan vliegen of bijvoorbeeld door muren heen kan lopen, maar vooral dat ik zelf wakker kan worden wanneer ik dat wil en dat ik in mijn droom wéét dat ik droom. |
het is ook best logisch dat je dingen kunt bedenken tijdens je slaap, het is niet zo dat je geest ineens uit gaat ofzo
ik bedoel, vroeger was ik bang voor nachtmerries, en dan tijdens het begin van een bepaalde droom waarvan ik dacht dat het een nachtmerry zou kunnen zijn kon ik switchen naar een angenamere droom, 2 sec later sliep ik te diep om ook maar iets te onthouden maar dat begin wist ik de volgende dag nog |
Kijk gedurende de dag periodiek naar een stuk geschreven tekst, kijk weg en kijk na 2 seconden weer terug.
Uiteindelijk raak je getraind dit te doen en doe je het ook in je slaap. De hersenstam (die slaap en dromen reguleert) is niet in staat geschreven tekst te begrijpen, dus als je dit doet en de tekst is veranderd of weg dan is dat één van de best denkbare indicaties dat je aan het dromen bent. Vanaf dat punt kan je verschillende dingen doen. Bijvoorbeeld entiteiten ontmoeten in je omgeving, je simpelweg recreëren door een stukje te vliegen en ga zo maar door. Dr. Stephen LaBerge, of the Sleep Research Center at Stanford University, heeft een proces ontwikkeld dat MILD (Mnemonic Induction of Lucid Dreaming) genoemd wordt en bestaat uit vier stappen. 1. Bij het ontwaken uit een droom, review de droom een aantal keer totdat je hem herinnert. 2. Terwijl je nog in bed ligt, denk je hardop "De volgende keer dat ik droom wil ik me herinneren dat ik droom." 3. Verbeeld je terug in de droom te zijn, maar dan in de wetenschap dat het een droom is. 4. Herhaal de tweede en derde stap tot je weer in slaap valt. (vrij naar http://www.erowid.org/plants/datura/datura_faq.shtml) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:05. |