![]() |
psychotherapie
Kan iemand mij vertellen wat psychotherapie inhoud.
Ik heb al op meerdere sites gekeken maar ik krijg er niet een duidelijk beeld bij of iig niet duidelijk genoeg. En ik vind het wel fijn om te weten wat ze "met me gaan doen" bij de ggz |
Je hebt verschillende vormen van therapie, maar het is hoofdzakelijk praten, doelen stellen en dan natuurlijk die doelen proberen te bereiken :)
|
Citaat:
schat, zoek het es op in die boeken van je :p |
Citaat:
|
Een psychotherapeut maakt een diagnose op over veranderingen in het psychisch welbevinden. MAW diegene bepaalt wie gek is en wanneer hij psychische vorderingen heeft gemaakt.
|
Een psycholoog heeft geheimhoudings plicht. Hij mag dingen niet zomaar aan ouders vertellen.
|
Citaat:
|
@ flyaway keb er cker wat aan thnx :) (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Een psychotherapeut is iemand die psychotherapie geeft. Dit kan zowel een psycholoog (opleiding in de klinische psychologie) als een psychiater (opleiding psychiatrie, een medische specializatie) zijn.
Meestal word therapie gegeven door een psycholoog, omdat psychiaters daar te duur voor zijn. |
http://www.hulpgids.nl/therapie/therapie.htm Deze site heeft heldere informatie over het wel en wee van psychotherapie.
Je hebt verschillende vormen van psychotherapie, te weten: dynamische, cognitieve, directieve, clientgerichte psychotherapie en noem maar op. Bij de directieve en cognitieve psychotherapie moet je thuis opdrachten maken om je denken te veranderen. Je praat niet zozeer over zaken die in het verleden zijn gebeurd. Het kan tersprake komen, maar hoofdzakelijk draait het om het hier en nu. In dynamischepsychotherapie diep je samen met de psychotherapeut uit wat er fout loopt in relaties, hoe jouw rol daarin is etcetera. |
owk dus psychotherapie is dus gebaseerd op de grondslagen van de psychoanalyse. dan snap ik het wel ongeveer...
Dan is de discussie over psycholoog, psychiater en psychotherapeut ook vrij overbodig denk ik. Want de psychoanalyse is een van de manieren om naar een mensen en zijn/haar problemen te kijken en kan dus door zowel een psychiater als een psycholoog worden gebruikt alleen heeft het een naam psychotherapie en dat maakt dat de uitvoerende wss psychotherapeut heet. Ten minste als ik het nu goed begrijp |
Citaat:
Maareh, je hebt het psychotherapie-idee wel begrepen. :) Succes |
Citaat:
|
Citaat:
Vergeet niet dat jijzelf erbij bent en dat het alleen maar goed is dat je je eigen grenzen stelt!! Een goede therapeut anticipeerd daar op.. :) Het is nergens voor nodig er tegen op te zien, doe dat dus ajb ook niet! :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|