![]() |
Universitaire structuur
He mensen,
Ik zou graag eens opgehelderd willen hebben hoe het nu precies zit met de structuur van universitaire opleidingen in binnen en buitenland. Ik kwam de volgende termen tegen: - Bachelor (nederland) - Master (nederland) - Doctoral (buitenland) - MBA (buitenland) - PhD (buitenland) - DBA (buitenland) Maar wat houden deze dingen nu precies in en wat is het verschil tussen deze dingen? |
Citaat:
|
Op het hbo zijn er heel veel mensen die niet weten dat er een bachelor en master is en wat het verschil is... Ook denken er heel veel dat de hbo bachelor hetzelfde niveau heeft en precies dezelfde inhoud als de universitaire bachelor. :confused: Dat valt me op...
|
Niemand gaat dat allemaal uitschrijven, maar klik.
|
Is een bachelor geschiedenis op wo niveau net zoveel waard als een bachelor geschiedenis op hbo niveau? Kan je via een voltooide bachelor geschiedenis direct naar de master geschiedenis (wo)?
|
Citaat:
|
MBA staat voor Master of Business and Education. Het is een titel voor mensen die een speciale 'studie' van twee jaar hebben gevolgd waarin dingen over management, economie en educatie aan bod zijn gekomen... Ik geloof dat het o.a. in Nijmegen wordt aangeboden. Het hoofd van mijn school patst altijd met dat prutserige titeltje.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nogmaals: op een Nederlandse HBO behaalde bachelors staan niet gelijk aan op Nederlandse universiteit behaalde bachelors of arts of bachelors of science. De titel bachelor zonder achtervoegsel bestaat in het anglo-amerikaanse bachelor-mastersysteem niet.
HBO-bachelors hebben dus geen directe toegang tot een WO-master (godzijdank). Zoals Wawl zegt moet je meestal een brug- of schakeljaar doen. Ook kunnen HBO's geen masters of arts of masters of science uitreiken. Dus een HBO die adverteert met 'masters' zonder achtervoegsel arts/science biedt geen opleiding aan die vergelijkbaar is met een universitaire. Bijv. een 'master of professional sports management' aan de 'Johan Cruyff University' is geen bestaande titel en geeft nergens recht op. Slechts het woord 'universiteit' is beschermd, 'university' niet, dus pas op voor HBO's die zichzelf 'university' noemen en zeggen 'masters' uit te reiken - je krijgt geen volwaardige master. |
echter, je kan met een voltooide hbo-bachelor wel goed instromen aan een universitaire studie. sommige uni's (zoals de RUG) bieden programma's aan die je tijdens je hbo-studie kan volgen, om eerder aan een universitaire master te kunnen beginnen.
(ff politieke correctheid overboord gooien vanwege de duidelijkheid) een hbo-bachelor is minder waard dan een universitaire bachelor. een hbo-master is minder waard dan een uni master. een hbo master is meer waar dan een hbo bachelor (duh), en wellicht evenveel waard als een uni bachelor (maar volgens mij gaan zo'n beetje alle uni stuudjes voor een master, maar ik kan me vergissen), maar daar kun je nou nog moeilijk iets over zeggen, daarvoor is t nog wat te vaag allemaal. een hbo master is, zoals t hoort, t meeste waard. (en dan kun je nog promoveren, en dr. of misschien ooit zelfs prof. worden.) een PhD is een engelse titel, die ongeveel evenveel waard is als een drs. titel hier, misschien iets meer. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dus zoals je eerst van doctorandus doctor kon worden, kun je nu van master naar PhD?
Was me al een tijdje aan het afvragen hoe dat nu precies zit in de bachelor structuur, wat dus het gelijke is van doctor.. |
Citaat:
|
Met een hbo bachelor kan je over het algemeen niet zomaar instromen op de universiteit, je zal nog een aantal extra vakken moeten volgen, omdat je aan het einde van je hbo bachelor klaar bent voor een baan en daarom zijn accenten op andere plaatsen gericht. Een universitaire bachelor heeft in mijn ogen echter veel minder waarde op de arbeidsmarkt dan een hbo bachelor. Puur omdat een hbo'er meer ervaring heeft op de arbeidsmarkt.
|
Citaat:
|
Ik doel vnl op het feit dat een universitair student na z'n bachelor amper stage heeft gehad en HBO'er heeft wat dat betreft meer ervaring. Iig is dat zo bij scheikunde, waar wo'ers 3 maanden stage hebben gehad en dat is veel te weinig, heeft een hbo'er bijna een jaar stages gelopen. Hierdoor heeft de hbo'er toch een behoorlijk voordeel gezien het feit het toch handig is als je meer praktische vaardigheden goed onder de knie hebt.
|
stages zijn belachelijke opvulling van het onderwijs en een bewijs van de incompetentie van modern onderwijs.
|
Citaat:
Dus ja... Als je als wo'er langer moet zoeken, wat maakt dat nou uit. Mijn neef heeft ook een paar maanden moeten zoeken, maar heeft nu wel een dijk van een functie. Omdat hij gewoon veel kennis heeft dankzij zijn universitaire opleiding. |
Een universitaire bachelor is geen volledig opleiding. Je neef heeft (naar ik aanneem) een 4/5 jarige opleiding afgerond. Nie een 3jarige bachelor.
@MightyMarcel: wtf kerel, wat voor onzin is dit (nu weer). Ik weet niet hoe t met alfa studies zit, maar als ik rondkijk (ook eigen ervaring) dan weet ik zeker dat een stage een van de belangerijkste dingen als je wilt leren hoe je onderzoek uitvoert. Zonder dat jaar stage wat ik heb gelopen had ik echt weinig voorgesteld als ik een baan/promotieplaats wil zoeken. En jij zou echt niet behandeld willen worden aan een ernstige ziekte door iemand die nog geen 'stage' heeft gehad. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:00. |