![]() |
inleven vs. meeleven
Heb nu een klein gesprekje over msn dat gaat over het verschil tussen inleven en meeleven.
Wat is volgens jullie de definitie van deze begrippen en het verschil hiertussen? |
inleven is meevoelen en bedenken hoe jij het zou ervaren
meeleven is luisteren en steun betuigen |
Citaat:
|
inleven is bedenken hoe jij het zou ervaren
meeleven is meevoelen en steun betuigen |
Inleven is proberen jezelf in een bepaalde situatie te wringen om het beter te begrijpen.
Meeleven is steun bieden en doen alsof je het probleem begrijpt. |
een aantal voorbeelden van zinnen:
ik kan me heel erg goed inleven in jouw situatie ik leef heel erg met je mee inleven: je identificeren met iemand, je voostellen hoe die persoon zich voelt, maar toch enige afstand bewaren meeleven: direct betrokken zijn met iemands gevoel, actieve emotionele bintenis. Er komt meer emotie en empathie bij kijken dan inleven. |
afgezien van de woordenboekbetekenis van deze twee worden zou ik ze op de volgende manier verschillend ervaren:
als ik zeg dat ik me kan inleven betekend dat dat ik me de situatie goed kan voorstellen, begrijpen en de gevoelens erbij kan beleven die IK zou hebben in die situatie. als ik zeg dat ik met iemand meeleef betekend dat dat ik de situatie niet (direct) ken en niet goed weet hoe het zou zijn maar dat ik me zijn/haar gevoelens kan voorstellen en het ontzettend kut (of juist leuk als het goed nieuws is) vind voor diegene. |
Inleven: je helemaal in iemand kunnen verplaatsen (wat gedachten betreft).
Meeleven: je iemands lot aantrekken. |
typisch... Ik had dezelfde uitleg als de rest hier. De twee waar ik het gesprek mee had zeiden weer het tegenover gestelde.
Weird |
Citaat:
|
Citaat:
@ ts: ik gaf dus alleen de betekenis die ik aan de woorden zou geven, niet dat het per se zo is. |
Citaat:
Bovendien kan ik me (ook) vinden in deze uitleg :) |
Vrij simpel: inleven is het jezelf verplaatsen in de gedachtengang en kennis van een ander, om te begrijpen wat hem tot bepaalde dingen brengt. Meeleven is het tonen of daadwerkelijk voelen van begrip of medelijden als iemand anders iets ergs is overkomen.
Meeleven is een emotioneel begrip dat meestal ook gebruikt wordt in situaties waarin iemand in de put zit: je zegt niet 'ik leef met je mee' als iemand net een prijs heeft gewonnen, dat zeg je als hij voor zijn examen is gezakt. Inleveren is een neutraal begrip, je kunt je zowel inleven in iemand die iets goeds als in iemand die iets slechts is overkomen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:53. |