![]() |
'Vakken weg door tekort aan leraren'
'Vakken weg door tekort aan leraren'
Uitgegeven: 17 september 2005 08:08 Laatst gewijzigd: 17 september 2005 09:47 AMSTERDAM - Door een tekort aan leraren na 2010 dreigen vakken als natuurkunde, biologie, Duits en economie te verdwijnen als standaardvakken in het voortgezet onderwijs. Dat zegt voorzitter Marleen Barth van de onderwijsbond CNV zaterdag in de Volkskrant. Het lerarentekort begint pas na 2011 serieuze vormen aan te nemen. Dat blijkt uit de notitie Werken in het onderwijs 2006 die dinsdag wordt gepubliceerd. Het tekort is berekend met verschillende scenario's en zal in 2010 uitkomen tussen de 2 en 5 procent. Voor 2015 is een tekort berekend tussen de 8 en 10 procent. Havo en vwo hebben nu al tekorten in exacte vakken en Duits. Deze vakken en economie zijn conjunctuurgevoelig. Veel mensen gaan het bedrijfsleven in als de economie aantrekt. De prognose uit de notitie is realistisch, zegt voorzitter Walter Dresscher van de onderwijsbond AOB in de krant. De relatief slechte beloning van leraren is volgens hem een belangrijke oorzaak van het tekort. Daarnaast vindt hij dat werken in het voortgezet onderwijs veel zwaarder is dan in het basisonderwijs. http://www.nu.nl/news/593500/10/%27V...eraren%27.html -------- een in mijn ogen verontrustende prognose. Met het wegvallenv van Duits valt nog te leven imo, maar natuurkunde, biologie en economie zijn toch wel vakken die bij je algemene ontwikkeling bijdragen. ALs deze vakken wegvallen uit het algehele pakket, vraag ik me af in hoeverre scholieren ueberhaupt geschoold en gevormd zijn. Ik heb (nog) geen kinderen, maar als ik ze had, dan zou ik misschien wel eens gaan denken aan prive-leraren, of misschien zelfs een ander land, gezien de erbarmelijke toestand van het onderwijs. Het nieuwe fase gedeuns leek mij ook al niks, hoewel ik daarmee nooit in aanraking ben gekomen. Hebben de scholieren van nu het gevoel dat ze iets geleerd hebben op de mid. school? Weten ze veel van weinig vakken of weinig van veel vakken? Zijn ze meer allesweters of gespecialiseerde weters? Wat voor een gevolgen zou het evt. wegvallen van bovenstaande vakken hebben? Is dit een realistisch doemscenario? Hoe kan er een ommekeer plaatsvinden? Zou jij in de toekomst als leraar willen lesgeven op de mid. school? |
Citaat:
|
Citaat:
Als je Duits nodig hebt in de toekomst, dan kun je het nog altijd leren. Biologie is niet zoiets dat je altijd nodig hebt in de toekomst, maar draagt wel bij tot de algemene ontwikkeling. Het vergroot wellicht je interessegebied. |
Citaat:
het idee daarachter is dat elke leerling ongeacht zijn vakkenpakket toch een beetje natuurkunde, biologie en scheikunde leert. |
Citaat:
Bij het wegvallen van natuurkunde en biologie kun je niet echt meer spreken van ANW dan. |
Natuurkunde lig ik persoonlijk niet zo wakker van, niet veel mensen kiezen voor de betakant. Duits is belangrijk gezien de handelsstromen in Nederland, maar je kunt stellen dat niet iedereen daarmee te maken krijgt.
Maar ja, leraar zijn is idd geen goed beroep, zelf wil ik een studie volgen waarmee ik ook leraar zou kunnen worden (leraar AK, that is) maar als ik zie dat je daarvoor eerst een extra opleiding moet volgen, en daarna minder salaris verdient, en nog in een hectischere omgeving komt te zitten (je moet toch immers wel masochist zijn om vrijwillig aan brugklassers les te geven, toch?) denk ik niet dat ik daar voor zal kiezen. Dezelfde keuzes zullen bij andere vakken een rol spelen denk ik. Beloning en werkomstandigheden verbeteren en de leraar 'minder nodig' maken met andere middelen lijkt me een goede oplossing. |
Citaat:
Het gaat bijvoorbeeld over 'standaard' biologie dingen als fotosynthese, DNA etc. In de vierde kies je een vakkenpakket, Cultuur en maatschappij, economie en maatschappij, natuur en gezondheid, natuur en techniek. Alleen bij de laatste twee pakketten is biologie, scheikunde en natuurkunde verplicht. Dat vond de regering niet genoeg dus is het verplicht, welk profiel deel dan ook, om ANW te hebben en voldoende af te sluiten. |
Tja, ik zou juist voorstander zijn van het schrappen van Algemene Nutteloze Weetjes omdat je toch in de onderbouw al verplichte stukken scheikunde, natuurkunde en biologie krijgt.
Tenzij die laatste drie geschrapt worden en ANW een serieuze inhoud krijgt om dat te compenseren. Wat dat betreft kan een oplossing twee richtingen op. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je zou ook kunnen denken aan leermethodes die meer 'self-explaining' zijn, sommige leermethodes geven nu alleen een karige samenvatting van de theorie, en een reeks opgaven, waarbij de gehele uitleg van die theorie aan de leraar over word gelaten. Een methode waarbij de leraar slechts nodig is bij een nabespreking van stof en vragen kan de tijd die nodig is voor de uitleg van de stof zelf besparen, waardoor minder manuren nodig zijn voor onderwijs. |
Privéscholen voor de rijken die nog wel leraren kunnen inhuren :)
|
Gelukkig zit waarschijnlijk de PvdA in het volgende kabinet en als daar ook D'66 bij zit krijgen leraren waarschijnlijk meer geld.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Jaa, ik krijg op mijn school les Duits van een student. :o
|
Citaat:
|
Citaat:
En nee, de Vrij Markt [hoorngeschal] lost dat niet op. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
ongeveer 70% van de inkomsten komt uit loonbelasting kwam in 2003 uit andere tariefschijven dan de 52%. |
Een taal moet je leren als je jong bent, die pik je dan het makkelijkst op. De exacte vakken zijn voor veel kinderen te moeilijk, te abstract, dat ga je later pas begrijpen, maar dan gebeurt het min of meer vanzelf.
Het grootste deel van mijn algemene ontwikkeling heb ik pas na mijn eindexamen opgedaan, maar mijn vreemde talen heb ik op school leren spreken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Er komt iig heel wat belasting binnen buiten de loonbelasting zelf:
Jaar 2001 Totale opbrengst geïnde belasting 99 011 mln Hiervan: A. 48 319 mln Totaal belasting op inkomen en vermogen B. 50 692 mln Totaal belasting op productie- en invoer (Hieronder valt ook: X. 8 141 mln Accijns totaal Y. 4 576 mln Totaal belasting van rechtsverkeer Z. 85 mln Totaal bestemmingsheffingen) Bron CBS |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
cijfers komen van het CBS :P maar die laaste drie vallen onder de tweede ik zal het even duidelijker aangeven :D |
Citaat:
Of was dat het CPB? |
Citaat:
|
Citaat:
Juno: Citaat:
Wiskunde, natuurkunde en scheikunde worden idd moeilijk bevonden. Maar dat zijn nu juist de belangrijkste vakken, waar zo vroeg mogelijk mee begonnen moet worden. Ik vind het echt belachelijk dat er op de middelbare school zo'n 4 uur engels, en 4 uur wiskunde wordt gegeven. Alsof zij beiden even (on)belangrijk zijn. |
Citaat:
Daar kunnen ze beter lessen duits en engels geven dan op de mid. school :P |
Citaat:
|
Citaat:
Daar klopt economisch gezien alleen geen hol van, doordat de 52% schijf best klein is, en de impact van een verlaging van dat tarief op de algemene koopkracht dus veel kleiner is dan andere aanpassingen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(en belastinggeld wordt in het ge-wel-dig sociale nederland niet echt heel erg goed besteed. het is hier belangrijker om aan europese afspraken te voldoen dan om de gemiddelde burger dr eens wat beter voor te laten staan. volgens mij heeft zalm wat dat betreft een cursus 'algemene economie' aangevuld met 'sociaal beleidvoeren voor dummies' nodig.) |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
maar als loonsverhogingen alleen leiden tot een minder grote daling van het aantal leraren, zijn loonsverhogingen niet de oplossing. De werkdruk en het imago van de leraar moet veranderen. |
Citaat:
|
Wat is een hummer? :bloos:
en zou de koopkracht bevorderen bij de lui in de lage schaal wél een positief effect hebben en het tekort aan leraren doet verkleinen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
dat van dat lesgeven was een grapje, niet willekeurig iedereen is in staat les te geven. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:03. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.