![]() |
Rutte: Afstuderen onmogelijk na plagiaat
Rutte: Afstuderen onmogelijk na plagiaat
Uitgegeven: 18 september 2005 14:05 DEN HAAG - Staatssecretaris Rutte (Onderwijs) wil dat studenten die hun afstudeerscriptie overschrijven nooit meer kunnen afstuderen in hun vak. Dat blijkt uit een vraaggesprek met maandblad Opzij dat deze week verschijnt. In het interview kondigt Rutte een onderzoek aan naar de mogelijkheden van de maatregel. "Ik laat onderzoeken of je mensen, die hun afstudeerscriptie hebben overgeschreven niet helemaal kunt uitsluiten van die studie. Dat betekent dat ze nooit meer in dat beroep werkzaam kunnen worden. Ja, dat is heel streng, maar ik vind het ook erg dat je zo'n belangrijk stuk van een ander overschrijft." Op dit moment is de strengste straf een jaar schorsing. Rutte: "Dat vind ik eerlijk gezegd niet genoeg." De staatssecretaris werkt aan de nieuwe wet op het hoger onderwijs en onderzoek (WHOO), waarin het sanctiebeleid op de schop gaat. Het voorstel moet in het najaar klaar zijn, waarna de wet waarschijnlijk medio 2007 van kracht kan zijn. bron En ik was al die waarschuwingen al zo zat bij de introductie. Zou het voorstel door de Kamer komen? En wat vinden jullie ervan? |
Ik denk niet dat het er doorkomt. Ik vind het wel echt een hele slechte zaak om fraude te plegen op de universiteit.
Waarom bemoeit die vent zich eigenlijk met iets wat hem niet aangaat? |
Vind ik geen slecht idee. Ik vind plagiaat een van de weinige dingen die zo verwerpelijk zijn dat ze dienen te leiden tot onmiddellijke beëindiging van de inschrijving als student, verval van alle punten en terugbetaling van alle als gift ontvangen studiefinanciering.
Het Nederlandse wetenschappelijk onderwijs is iets dat altijd bekend stond om zijn hoge kwaliteit. Je mag zoiets niet verkwanselen door toe te staan dat plagiaat wordt gepleegd. Overigens vind ik behalve het verwerpelijk karakter ook een goede grond om iemand uit te sluiten het feit dat een wetenschapper die een gekopieërde scriptie heeft geschreven gewoon niet 'af' is - net zoals iemand die de middelbare school zal verlaten maar nog d- en t-fouten maakt, die moet zijn diploma ook niet krijgen. @ BFR: waarom zou hem dit niet aangaan? Hij is staatssecretaris van onderwijs. |
Citaat:
Ik denk trouwens ook dat het voorstel een goede kans maakt om door de Kamer te komen. Met deze maatregel verhoog je de kwaliteit van onderwijs en zeker de kwaliteiten van de afgestudeerden. |
ik ben voor, maar alleen als er 100% zekerheid is dat er plagiaat gepleegd is. het lijkt me zeer kwalijk als er mensen uitgesloten worden van afstuderen zonder dat er onomstotelijk bewezen is dat juist die persoon plagiaat heeft gepleegd. (vooral dient voorkomen te worden dat niet diegene die plagiaat pleegt maar juist de schrijver van de scriptie zelf uitgesloten wordt van de studie; iets wat wel denkbaar is tenzij het gaat om het overschrijven van eerder gepubliceerde stukken.)
|
Citaat:
Verder verwoord je mooi wat ik er van vind. |
Citaat:
|
Nooit meer is belachelijk, een schorsing van een jaar, dat nu al kan, lijkt me meer dan genoeg.
En wat is plagiaat? is het plagiaat om een zin over te nemen? vijf zinnen? een alinea? Stel dat je inderdaad iets kleins over neemt, of erger, toevallig hetzelfde schrijft en eruit wordt gelicht voor plagiaat? Het is oneerlijk om iemand's leven voor zoiets te ruineren (want daarover praat je als je nooit meer af kan studeren), al was het maar puur om te voorkomen dat een toevalstreffer onterecht beschuldigt wordt, dat mag namelijk nooit of te never voor komen. |
Het zou eigenlijk sowieso niet mogelijk moeten zijn plagiaat te plegen bij je afstudeerscriptie. Dat het wel gebeurt lijkt mij op het eerste gezicht veroorzaakt worden door het feit dat veel universiteiten onderbezet zijn. Daardoor kunnen studenten niet de scriptiebegeleiding krijgen die nodig is. Een scriptiebegeleider hoort te weten welke literatuur er is op het gebied waarin jij je scriptie schrijft. Die moet hij kennen. Hij moet voetnoten dubbelchecken, er moet bij hem een bel gaan rinkelen als hij iets leest dat hij ergens anders ook al heeft gezien. Hij moet jouw ingeleverde hoofdstukken lezen, hij moet zien dat het fout zit. Hij levert kritiek, zowel opbouwend als scherp.
Zoals Snees heel terecht opmerkt is dat vooral aan de UvA niet altijd het geval. Dat is echt een verschrikkelijke chaos. Jongerejaars krijgen daar les van ouderejaars omdat er geen echte docenten voorhanden zijn. Hoe kansloos is dat? Wat denk je dat de kwaliteit van scriptiebegeleiders daar is? Je levert je hoofdstukken in, ze worden snel doorgelezen en je krijgt ze terug met een paar algemene opmerkingen: 'beknopter schrijven', 'let op je spelling en je stijl', 'zoek nog wat meer literatuur'. That's it. Dan is het niet zo verwonderlijk dat mensen plagiaat plegen - het systeem van dergelijke universiteiten, de UvA dus voorop, nodigt daartoe uit. Het blijft fout, maar het wordt wel heel erg in de hand gewerkt op deze manier, zeker met ook nog Ruttes stok achter de deur van het verhoogde collegegeld. Eigenlijk is dit een sigaar uit eigen doos, want hij bedenkt hier een oplossing voor een probleem dat hij (en zijn voorgangers) zelf in de hand hebben gewerkt door het academisch onderwijs te laten verschralen. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien hebben ministers en dergelijk gespuis er tegenwoordig een populistisch handje van om wilde uitspraken te doen die ze op het moment zelf vezonnen hebben. Dus zo zeker ben ik er nog niet van dat die ene man in casu een departement is. |
Citaat:
Dat laatste lijkt me niet waarschijnlijk. De hele plagiaat-discussie speelt al langer (het laatste halfjaar). |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Is heel simpel
dan moet je andere studie zoeken dat kost geld lekker weer inkomsten voor de overheid Maar dat boeit niet want het onderwijs is al zo goedkoop :') En je zorgpremie is ook bijna niks want in Nederland geven ze heel veel om jou :) :) :) |
Prima plan. Verplicht stellen is onzin, maar de mogelijkheid moet bestaan.
|
Citaat:
Is heel simpel niet doen :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daar houdt je begeleider rekening mee wanneer hij bepaalt of iets 'plagiaat' is of niet. Je moet niet vergeten dat 'plagiaat' geen juridisch (of zelfs maar enigszins vastgelegd) begrip is. Het gaat op universiteiten dan ook niet zozeer om overschrijven, want zoals ik zei is dat bijna onmogelijk te vermijden. Dat doe je gewoon met bronvermelding in voetnoten, daar is niets mis mee. Waar het om gaat is het bewust weglaten van een bronvermelding of referentie met de bedoeling dat materiaal als eigen werk te presenteren. Dát is verwerpelijk plagiaat en dát is wat aangepakt moet worden. Vereist is dan natuurlijk wel dat er degelijke en intensieve persoonlijke aandacht aan een scriptiestudent wordt besteed. Dus geen achterlijkheden als 'plagiaat-scannende' programma's die massaal teksten doorlopen, zonder menselijke contrôle. Maar ja, dat is dus ook alleen maar weer mogelijk bij universiteiten die die naam waard zijn. En dat zijn ze zéker niet allemaal. Citaat:
Dat geldt ook voor plagiaat. Natuurlijk is daar een beroepsgang tegen mogelijk. Dat is nu ook al zo. Tegen beschikkingen van examinatoren of het college voor examens staat beroep open, net als bij de gewone rechter. Waar om gaat is niet dat het honderd procent zeker vaststaat dat hij geplagieerd heeft (want dat kan niet) maar dat wel, in een met waarborgen omklede procedure, aangenomen moet worden dat hij geplagieerd heeft. |
Citaat:
hulde voor deze opmerking :) |
Ik zie niet in wat er mis is met de huidige strafmaat.
|
Citaat:
Erger wordt het wanneer iemand reeds is geslaagd, en voor de roem met andermans veren gaat pronken. Maar helaas valt die groep niet te straffen. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Het argument dat over het algemeen tegen de doodstraf is vind hier namelijk een hele leuke paralel, de straf is onder alle omstandigheden te zwaar en niet terug te draaien. We hebben niet de middelen om de straf goed toe te passen, dus dat moeten we ook niet doen. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Nare man: Citaat:
En het zal wel een groot signaal richting de studenten worden, maar dat is toch niet doenlijk. Stel je voor dat we die gedachtelijn zouden doortrekken naar het strafrecht en zelfs alle overtredingen zouden bestraffen met de doodstraf. Dan zou natuurlijk de criminaliteitscijfers dalen, maar dat is gewoon onrechtvaardig. Foutje is menselijk. |
Gezien de ernstige implicaties van zo'n vergrijp lijkt me het wel passend. Daarbij komt dat je als academicus natuurlijk altijd met schuine ogen zal worden aangekeken. Enigzins wel terecht, maar wel moeilijk om mee te leven (zou ik vinden, in ieder geval).
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Als iemand verstand heeft van konijneneieren, waar heeft hij dan verstand van? Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Maar als een lullige spellingschecker en een scriptie begeleider mogenlijk plagiaat tegen komen, betekend dat nog niet automatisch dat dat dan niet verder onderzocht gaat of kan worden.
|
Citaat:
En aangezien daarin duidelijk elke proportie zoek is vind ik die straf dan ook niet toepasbaar. |
Citaat:
Overigens is het natuurlijk niet mogelijk om iemand voor de rest van zijn leven van iets uit te sluiten, dat is pure bullshit. Dat werkt hooguit bij beroepen die een wettelijke bekwaamheidseis hebben zoals de juristerij, artsen, accountants en dergelijke. De overgrote meerderheid van de beroepen heeft geen wettelijk vastgelegde kenniseisen en dus kun je prima op eigen houtje verder studeren als je zoiets overkomt. Verder is het natuurlijk ook niet zo dat als er 'plagiaat' (nota bene de aanhalingstekens) tegengekomen wordt dat ook meteen leidt tot zo'n 'Berufsverbot'. De examinandus zal worden ondervraagd en als hij kan uitleggen dat hij gewoon vergeten was zijn bron te vermelden zal er waarschijnlijk niets aan de hand zijn. |
Citaat:
Tekst overnemen als gedeelte in je scriptie zonder aan te geven waar je het vandaan hebt gehaald en het gewoon letterlijk overnemen van een andere scriptie. Ruttes citaat doet het laatste vermoeden: Citaat:
|
Citaat:
|
Als je na 10 jaar nog steeds niet fatsoenlijk een stuk kan jatten dan verdien je idd geen diploma.
|
Citaat:
Overigens laten studenten die een tekstgedeelte overnemen zonder bronvermelding zich wel ontzettend kennen. Dat zijn dan blijkbaar nog kleine kindjes die nog lang niet het niveau en de houding hebben dat vereist is om af te studeren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Dit is op van mij toch niet van toepassing dus ik vind het prima. Lapzwansen die niet eens hun eigen scriptie kunnen schrijven verdienen geen titel.
|
Citaat:
Ik vraag me sowieso af hoe mensen die met hun scriptie frauderen zichzelf nog aan durven kijken in de spiegel, of hoe serieus ze zichzelf eigenlijk nemen. Je mag in het vierde of vijfde jaar van een studie toch wel verwachten dat de meeste rotzooi eruit is gefilterd zodat het niet voorkomt. Maarja, wanneer je als student voor strengere voortgangseisen pleit word je ook raar aangekeken. |
Citaat:
als een zin (of combinatie van zinnen) zo "simpel" is dat meerdere mensen hem afzonderlijk kunnen verzinnen, dan is het geen plagiaat. de zin "jan en piet gaan vissen" zal nooit als plagiaat worden beschouwd. een paragraaf uit een wetenschappelijk artikel wel. het gaat om een "unieke combinatie van woorden" of een "uniek gedachtegang" overigens zijn hier binnen universiteiten en het nederlands rechtssysteem duidelijke regels over. (en aangezien iedere student de regels dient te kennen, is dat geen excuus). een verdenking van plagiaat zal in het geval van een scriptie door onafhankelijke organen (en evt een rechter) worden onderzocht. de kans van een onterechte beschuldiging is hetzelfde als bij ieder ander misdrijf in nederland (en Kees B is ook weer vrijgekomen). OT: ik vind het een heel goed plan. studenten schijnen vaak niet te beseffen wat plagiaat inhoudt. levenslang geen diploma in het vak kunnen halen is zeker niet te zwaar, want je hebt aangegeven dat je het vak toch niet serieus neemt. |
Wat bedoeld men met overschrijven: De tekst kopieeren, of dleen gebruiken om info uit te halen; en hoe wil je het controleren?
|
zowel letterlijk overnemen (citeren) als het ontlenen van gedachtes en principes (in eigen woorden dus) moet ALTIJD met bronvermelding.
(je mag dus best een scriptie bouwen van andermans ideeen, maar je moet het wel vermelden (en je zult niet slagen als je zelf niets toe voegt)). controle gebeurt op verschillende manieren: of een van beide correctoren valt het meteen op en hij onderzoekt of hij idd een oudere tekst met dezelfde woordencombinaties kan vinden. of men haalt je scriptie door een programma dat je werk vergelijkt met andere stukken in een (erg grote) database. een positief resultaat (overeenkomst dus) leidt dan tot verder onderzoek. optie 3 is dat je er met mazzel vanaf komt omdat niemand het ontdekt... |
Citaat:
|
Een professor zei ongeveer een jaar geleden dat hij het betreurenswaardig vond dat hij eigenlijk te weinig mocht doen om studenten die plagiaat plegen hard aan te pakken. Vaak blijft het bij een schorsing of het opnieuw moeten schrijven van een scriptie. "Maar," zei hij,"ze moeten natuurlijk nog wél examen doen." :D
|
Aan de ene kant is het wel een goede zaak, maar wat mij betreft wat te streng.
|
Simpel gezegd: als je plagieert tast je de kern aan van wetenschap. Dan ben je dat papiertje (en die status) niet waard.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:28. |