![]() |
Worden inkoopprijzen zomaar vrijgegeven?
Hallo, ik ben bezig met een prjoect en ik moet wat gemiddelde inkoopprijzen weten van drinken (bier, cola etc.). Maar ik vroeg me af of dat wel wordt vrijgegeven? We gaan namelijk uit van een gemiddelde verkoopprijs van 2,50 euro..
Zoja, waar kan ik dit vinden? Alvast bedankt :) |
leveranciers bellen en jezelf voordoen als een bedrijf
|
loop de groothandel binnen en kijk naar de prijskaartjes ;) (maar zo simpel is het wel)
hier halen veel horeca-ondernemers ook hun drank. (overigens heeft C1000 weleens betere aanbiedingen dan de groothandel). of bedoel je de prijs die de fabrikant vraagt voor het product zoals het van de band af rolt? het is iig geen geheim en als ik er aan denk kan ik het binnenkort wel even navragen (de groothandelprijzen, dat is). overigens is een gemiddelde verkoopsprijs van 2,50 VEEL te hoog (voor een gewone consumptie althans). waar baseer je je op? je betaalt vaker 1,50-2,50 dan 2,50+ dus een gemiddelde van 2,50 klopt mi niet. |
Zoek in het telefoonboek het nummer van een grote drankenhandel (probeer bijv. Heineken) en vraag het ze. De prijzen verschillen maar heel weinig tussen de grote merken en groothandels, dus het is echt geen geheim hoe duur een drankje is.
|
Naar de Sligro gaan. :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
:bloos: je hebt gelijk. verkoopprijzen. ik las dr zo ff overheen.
|
Citaat:
hou met het bepalen van een gemiddelde ook rekening dat je veel meer drankjes van 1,50 verkoopt (bier en cola) dan Breezers, wijn en mixen. en cocktails van 7,50 nog veel minder. overigens misschien handig voor in je project: de overkoepelende vakterm voor "Breezers" (die natuurlijk alleen van Bacardi zijn) is R2D's (ready to drink). zo sluit je Smirnoff Ice en bijvoorbeeld de Passoa/jus-blikjes niet uit. ik kom hopelijk snel nog terug op de daadwerkelijke prijzen. |
de voorlopige conclusie (met dank aan de horecakennis van mijn vriendin;)):
coca cola: 1 blikje voor 19 ct Heineken: 24 ct per blikje Bacardi Breezer: rond de 1,50 per flesje. dit zijn de prijzen die een ondernemer ongeveer betaalt. wat voor bedrijf betreft het hier eigenlijk? gebruikt men flessen, blikjes of pre-/postmix pakketten voor de frisdrank? en gaat bier uit de fles of van de tap? (de inkoop van blikjes is relatief veel duurder dan een postmix) dat maakt natuurlijk wel wat verschil uit. is het bedrijf misschien zo groot dat een deel van de inkoop niet via de groothandel verloopt? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(bedoel je trouwens de groothandel of de C1000?) voor allebei maakt het volgens mij namelijk geen fuk uit... |
Ik vraag me ook af waarom niet, afgezien van de reden dat er vaak gewoon afspraken zijn met een leverancier.
|
ja, maar een horeca-ondernemer krijgt niet al zijn producten via leveranciers. een restaurant of snackbar zou dan met heel veel leveranciers (want veel uiteenlopende producten) een afspraak moeten maken. (een snackbar die chocoladerepen verkoopt kan beter naar de groothandel rijden en een doosje kopen, dan de Nestle-leverancier laten langskomen voor 20 repen)
zou trouwens fraai zijn als de horeca niet bij winkels (of groothandels) zou mogen kopen. kun je voor ieder lullig zakje tuinkruiden of doosje servetten een leverancier moeten laten aanrijden. |
Citaat:
|
Ik heb ooit ergens in een foldertje van de Sligro ergens gelezen dat een treetje cola/sprite/fanta.... (24 blikjes) € 9,75 kost. Verkopen voor € 1,30, reken maar uit :o
Heb er nog nooit gehoord dat de winkels/horecabedrijven de inkoopprijzen weggeven. |
Citaat:
Daar zijn geen regels voor hoor koop het gerust in een supermarkt GRTZ ivo |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:49. |