![]() |
Zonsverduistering 3 Oktober
Ja hoor hij staat weer voor de deur.
De zonsverduistering van 3 oktober. Helaas zal deze niet volledig zijn maar het zal wel wat zijn :D In Nederland en België is tussen ongeveer 10 minuten voor 10 en 20 minuten over twaalf een gedeeltelijke zonsverduistering te zien. Tijdens het hoogtepunt rond vijf minuten over elf wordt ongeveer 60% van de zon bedekt door de maan. Wie gaat hem allemaal zien. En ik heb nog steeds geen eclipsbril aangeschat waar in Rotterdam of een betrouwbare site kan je ze bestellen en hoeveel kosten die? :( Ik wil hem ook zieeen :o Groetjes Skilly |
http://sunearth.gsfc.nasa.gov/eclips...5/ASE2005.html
Wat "Mr. Eclipse", Fred Espenak, erover te zeggen heeft. |
Je kan ook door een cd kijken, ik ga niet kijken een 60% verduistering is geen flikker aan.
|
Citaat:
:p |
Nou ik wil hem wel zien :D waar vindt je eclipsbrillen in rotterdam te koop of op sites? TIPS
|
Ik dacht dat een zonsverduistering maar heel weinig voor kwam en dat het nog wel 100 jaar zou duren voordat er weer eentje (al dan niet gedeeltelijk) in nederland zou voorkomen?
|
Citaat:
|
ik pak me las bril er wel even bij
|
Citaat:
|
Citaat:
|
;)
Citaat:
Een lasbril is dan verstandiger :cool: ;) |
in 1999 was ik in Frankrijk en had ik ruim 2 minuten lang een volledige verduistering. de overgang van "net niet" (98%) naar 100% was enorm, dus 60% is geen drol aan. je merkt het niet eens als je er niet op let. we hebben de hele dag door de streek gereden naar een goede plek en toen we uitstapten was het al 70% terwijl je er tijdens het rijden niets van merkte.
een volledige verduistering is wel echt de moeite waard. heel aparte gewaarwording en ik hoop het ooit weer mee te maken. dieren gingen onrustig lopen, het werd windstil (terwijl het best wel waaide) en een stuk kouder. ook kun je bij 100% zonder brilletje kijken. de aanblik van een heel dal waar een gigantische schaduw overheen trekt en waar je tot de horizon fototoestellen ziet flitsen is gewoon superb (y) zo, nu heb ik jullie lekker gemaakt voor iets wat je volgende week niet gaat zien:p ik kom er 3 oktober mn nest niet voor uit iig eclipsbrilletjes kosten toen trouwens 2 gulden... |
Citaat:
|
Citaat:
|
euhh wara koop je die brillen is al een heletijd me vraag :)
|
Citaat:
|
je kan je eclipsbrillen best bij de opticien of de apotheker kopen...
In '99 heb ik me een bril van bij de apotheker aangeschaft. Een cd zou ik idd niet aanraden ik was bij de totale zonsverduistering in de ardennen, er waren wel veel wolken enzo zodat je de zon niet goed kon waarnemen maar ineens floep was het donker. heel raar ja HEt schijnt dat je bij een gedeeltelijke verduistering niets merkt... Geef mij dan maar een maansverduistering. HEb ik een paar jaar geleden meegemaakt en was echt super. de maan kleurde helemaal rood... veel plezier!! |
Citaat:
|
|
Citaat:
|
Stink zonsverduistering. Het is niet aangeraden om rechstreeks in zo'n verduistering te kijken. Ik heb er 1 slecht oog aan overgehouden. :o
|
Citaat:
|
Ik was jong. :o
Het effect is overigens niet direct merkbaar. |
ach, waarschijnlijk vergeet ik morgen überhaupt omhoog te kijken
|
Hij was best goed te zien :)
|
Citaat:
|
Ik had me er echt op verheugd. Ik was ook speciaal vroeg ervoor op gestaan. Ik kon me die zonsverduistering van zo'n 6 jaar geleden (?) nog goed herinneren en dat vond ik echt zo enorm indrukwekkend, dat ik nu ook heel grote voorstellingen ervan had, ook al ging het nu om een zonsverduistering van 60%.
Ik dacht ook dat het flink wat donkerder zou worden, maar het bleef even licht/bewolkt. Verder heb ik de daadwerkelijke zonsverduistering niet kunnen zien, omdat ik niet zo'n brilletje had en omdat het zo bewolkt was. Maar ik keek volgens mij ook de verkeerde kant op. Maar het blijft wel bijzonder, als er weer een zons-/maansverduistering zichtbaar is hier wil ik echt gaan kijken bij een sterrenwacht of zo... |
Niet echt spectaculair, het licht veranderde nauwelijks, en zonder brilletje was er ook niks van te zien.
|
Citaat:
|
lasbril
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:14. |