![]() |
ADHD'ers met 6e zintuig voor ADHD
Ik heb ADHD, maar wat ik vaak merk is dus dat als iemand anders ADHD heeft ik het binnen 1 seconde zie.
(en "gewone" mensne kunnen het ook zien maar dat duurt dan een dag en op basis van gedrag) maar ik zie het gelijk aan iemand of die ADHD heeft goster ook nog in studentencafe, ik kom iemand tegen bij de pisbakken, en ik begon een praatje, en na 2 zinnen begon ik ove rmij adhd omda tik wat vermoedde en hij had het ook tis echt raar ofzo maa rik kan mensen met ADHD er zo uitpikken en de ADHD mensen waar ik mee gepraat heb hebben dat ook. iemand met ADHD die heier ook ervaring mee hebben kvraag me af of elke ADHD'er dat "6e zintuig" heeft |
Ik heb precies hetzelfde maar dan met mensen met iets autistisch. Ik zit op speciaal onderwijs voor jongeren met iets in het autistisch spectrum en zit er dus de hele dag tussen. Wel grappig dat ik het zo snel zie, aangezien ik zelf geen autisme/autisme aanverwante stoornis heb.
Niet dat je hier iets aan hebt maar toch :P |
Citaat:
|
Ik denk niet dat het te maken heeft met een 6e zintuig. Als je een bepaald iets (of in dit geval: een bepaald type mensen) dag in, dag uit meemaakt bouw je bepaalde cognitieve schemata op die het makkelijker maken een type er tussenuit te vissen en ook makkelijker om onregelmatigheden in dat bekende patroon te herkennen.
Vergelijk het met Startrek (jaaaaaaaaa, Kruimel met een idee). In een zekere serie speelde daar een shapeshifter in die normaal gesproken de vorm van een mens aannam. Iedereen zag dat hij geen echte man was, want er zaten foutjes in zijn uiterlijk; hij had wel dezelfde kenmerken maar het zag er gewoon niet echt uit. Op een zeker moment nam hij de vorm aan van een meeuw. "Mooie meeuw," zei een collega. "Ja," zei hij, "laten we hopen dat de andere meeuwen dat ook vinden." Je kunt je hierbij wel voorstellen dat we de allerkleinste foutjes in het menselijk uiterlijk eruit pikken omdat we hier dagelijks mee omgaan. Bij een meeuw kunnen we dat niet, want hoewel we weten hoe een meeuw eruit ziet kunnen we niet meteen kleine onregelmatigheden ontdekken; wellicht kunnen andere meeuwen dat wel. Edit voor Solowolf: dus vergelijk dit dan met ADHD. Jij bent de hele dag met iemand die ADHD heeft, dat ben je zelf, en je ontmoet vast meer mensen met een dergelijke "afwijking". Jij weet dus precies (niet globaal) wat het inhoudt, hoe het voelt en wat het oproept. Zo kun je iemand met ADHD ook sneller herkennen. Jaaaaaaa, ik heb weer een theorie. :D |
Citaat:
Dat heeft niet zozeer te maken met een zesde zintuig maar meer met dat je zelf er veel mee te maken hebt. Erkenning en herkenning zoals ze dat zo mooi kunnen zeggen... |
Karaktereigenschappen die je zelf hebt ontdek je altijd snel bij een ander, dat is echt niet specifiek voor ADHD.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als die zichzelf slim vind, zal die die ander ook slim vinden. :o |
Citaat:
|
Nou ja ..
Ik merk het wel bij jou Warsocket via msn :P ... Vooral toen je spontaan begon over dat je zin had om te neuken en er niemand was :| . :D Achteraf vind ik het eigelijk best grapig. Hij is alleen wilt neuken is niemand floep het er gelijk uit op msn :D |
Citaat:
nou denk iedereen da tik altijd met mijn zatte hoofd meisjes van 15 lastig val :p maar ontopic: tis niet dat ik ze herken omda tik ze dag en nacht meemaak ik ken eigleijk bijna gene ADHD'ers en in de groep mensne waar ik mee omga zitten ze ook niet. maar tis zo als ik ff naar iemand kijk (lees 2 seconden ofzo) dan zie ik het gewoon al, en dat is geen logische redenatie maar zon sterk vermoeden dat dan ineens komt opzetten. het is dus geen structuratie ofzo. |
En waar zie je dat dan aan? waar viel je dat bijvoorbeeld aan op bij die laatste gast?
|
Citaat:
zoals bijna iederen die ik bij d epispot tegenkom maar echt na 3 woorden had ik al zoiets van zou die gats ook adhd hebben |
zou je toch wel ergens 'onbewust' aan merken..of denk je dat het iets paranormaals is ofzo :p
|
Citaat:
maar het gaat mij niet om de theorie erachter ofzo kben gewoon benieuwd of alle ADHD'ers het hebben want degene die ik ben tegengekomen hebben het allemaal |
Citaat:
Nu ben ik eigelijk wel benieuwd wat je in mijn manier van schrijven herkent. Aangezien in van mensen met pdd-nos /asperger hoor dat ik soms met hersenkronkels schrijf die daarop lijken, van dyslecten hoor ik dat ik op dyslectische manier schrijf. In iedergeval op msn: ik spring van hak op tak , haal verledentijd en tegenwoordigtijd door elkaar als ik snel schrijf, ik herbeleef gebeurtenis en schrijf het dus in tegenwoordigetijd en ik zie wat ik schrijf voor me. Oftewel ben benieuwd ;) |
Citaat:
bijv : jij: lekker hier op de wc ff pissen hij: ja ik moest hoog nodig :D etc. tis maar voorbeeld :p |
Citaat:
|
ik zie het niet gelijk maar wel als ik met iemand praat...en dan vooral aan de manier van kijken...
ik vraag me altijd af of mensen het van mij zouden denken... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:56. |