![]() |
[Na] Eenheid v.
Ik ben kwijt welke eenheid (?) v (snelheid) heeft in de volgende twee formules:
Vx = (g . x2 ) / (2 . h2 ) Ek = 0,5 x m x v^2 :bloos: (Heb ik de eerste formule goed afgeleid van deze: h2 = ½ (g/vx^2 ) x^2 ..?) |
Snelheid heeft *altijd* de eenheid m/s :)
Maar ik snap alleen wat je bedoelt met: v(x) = gx2/(2h2) Qua eenheid lijkt het me niet te kloppen. |
Citaat:
h2 = ½ (g/vx2 ) x2 En die moet ik omschrijven in v. (wat ik met die x moet, geen idee..) Maar nu ben ik met dat die nieuwe formule iig tot de macht 1/2 moet zijn, toch..? |
E = 1/2*m*v2
Nm = kgm^2s^-2 N = kgms^-2 En dat volgt uit de definitie van kracht: F = ma Maar wat bedoel je precies met die formule? Ik heb geen idee wat x is, wat h2 is, wat vx is. |
Citaat:
h2 is de hoogte van het einde van een 'baan' tot de grond. H1 staat vast. vx is snelheid, maar die x stond in het boek er al in. :confused: Maar v is dus onbekend in de formule, h2 weet je door metingen en g staat vast en x komt ook uit je metingen. Dus de formule schrijven als v = .... (Maar dat van die x bij de v snap ik niet, die zal er wel gewoon bijhoren?) |
Nee, die vx betekent 'de snelheid in de x-richting'. Eigenlijk kan je de snelheid van een object in een vlak schrijven als
v = vx + vy |v|2 = |vx|2 + |vy|2 (volgens Pythagoras) want de snelheid is een vector. vx is dat deel van de vector dat in de x-richting werkt (horizontaal), vy werkt in de y-richting (verticaal). a en b zijn hier dus variabelen. Wil je nou |v| hebben of |vx|? |
Het gaat hier om een samengestelde beweging. In de x-richting heb je een eenparige rechtlijnige beweging met x(t)=vx(t)*t=vx*t, waarbij vx(t)=vx de (constante) snelheid in de x-richting voorstelt. In de y-richting heb je een eenparige versnelde beweging met y(t)=1/2*g*t² en vy(t)=g*t, waarbij vy(t) de snelheid in de y-richting voorstelt.
Laat x=x(t) de afgelegde weg in de x-richting zijn en h=y(t) de afgelegde weg in de y-richting, dan geldt: x=vx*t en h=1/2*g*t². Uit x=vx*t volgt: t=x/vx, dus h=1/2*g*(x/vx)²=1/2*g*x²/vx², dus 2*h*vx²=g*x², dus vx²=g*x²/(2*h), dus vx=x*sqrt[g/(2*h)]. Uit vy=g*t=g*x/vx volgt dan: vy=g*x*sqrt(2*h/g)/x=g*sqrt(2*h/g)=sqrt(2*g*h). Voor de totale snelheid v geldt: v=sqrt(vx²+vy²)=sqrt(g*x²/(2*h)+2*g*h). |
Dus het is:
v=sqrt(g*x²/(2*h)+(2*g*h) Maar waar staat dat sqrt voor? :bloos: |
Citaat:
square root = vierkantswortel, letterlijkk |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
dimensie analyse
|
Citaat:
|
Citaat:
Zo zijn "lengte", "massa" en "tijd" dimensies maar hun eenheden zijn respectievelijk "meter", "kilogram" en "seconde". |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:19. |