![]() |
Symboliek in sprookjes.
In veel sprookjes zitten hopen symbolische tekenen... Ik zal een voorbeeld geven daarna mogen jullie verder gaan
Roodkapje: Het meisje is een teken van onschuld en het heeft rode kleren aan: Het communisme. Het vind zichzelf onschuldig als een klein kind. maar het houd zich niet aan de regels want ze gaat van het paadje af. dan ziet de wolf, het facisme, het kind en bedenkt een sluw plan: het gaat naar het huis van grootmoeder en vermomd zich als onschuldig grootmoedertje. Daarmee word de vrede tussen duitsland en rusland aangegeven vlak voor WO II. Het heeft alleen teveel kenmerken van het facisme en daardoor word het herkend. Maar het communisme word opgesloten in de buik van het fascisme daarmee word de tweede wereldoorlog aangegeven waarin het communisme werd verboden. Na een paar uur (in WOII een paar jaar) word het gered door de geallieerden ditmaal in de vorm van de jager. Dan word de buik van de wolf volgegooid met stenen en het valt in de put vanwege het grote gewicht. Daarmee word bedoeld dat het door zijn eigen gulzigheid (teveel aanvallen op verschillende fronten) ten onder gaat. Goed dit was een voorbeeld zo bestaan er nog meer. kunnen jullie er een paar opnoemen? :) |
Geen sprookje maar Alfred Jodokus kwak. :cool: (y)
Hitler, WOII enzo. |
Wat een bs. Het sprookje van Roodkapje is veel ouder dan WOII, dit is dus symboliek achteraf erbij verzinnen.
kthxbye |
Citaat:
|
Citaat:
|
Riiiiiiight.
|
Citaat:
|
Ja, idd.
|
Citaat:
|
Citaat:
Je bent gewoon gepwned. |
Citaat:
Ik kan wel een sprookje verzinnen waarin ik dat vooraf al voorspeld had :D (n) |
Kutcommunisten. Roodkapje verdiende het om te sterven. Rode sloerie!
|
Wat bonelesschicken zegt.
Wat een kuttopic. (n) |
ik ben onzinner dat moet je accepteren en jullie maken er een kuttopic van
|
Citaat:
|
Ik vind van ook.
|
Citaat:
|
Citaat:
Dit is overigens wel echt waar. |
Citaat:
|
Slotje?
|
:)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De apartheid werd bij Alfred gewoon apartheid genoemd. |
<3 voor Sonnema
|
Citaat:
|
right. :rolleyes:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Kuttopic.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Straks gaat er nog iemand verkondigen dat alle sprookjes een grote samenzwering zijn tegen alles wat ook maar enigzins naar reëel neigt.
|
iedereen weet dat sprookjes doordrenkt zijn met moraal, de conectie met wo2 is alleen onzin
de moraal in roodkapje is simpel, follow the rules and u wont get hurt +dan hoeven anderen er ook niet voor op te draaien sneeuwitje bv. staat in het teken van als je maar genoeg je best doet, kan je alles bereiken etcetc |
Citaat:
slotje? |
Citaat:
:p |
Is het niet zo dat de vorm van de sprookjes die wij kennen eigenlijk niet de originele vorm was? Ik heb begrepen dat véél sprookjes slecht aflopen, maar bij 'ons' gaan ze eigenlijk altijd goed. (Bv. Sneeuwwitje; in het origineel gaat ze toch bij die prins weg ipv het 'en ze leefden nog lang en gelukkig'? )
|
Citaat:
Geen sprookje maar wel een verborgen betekenis: kortjakje was prostituee http://www.greywolf.nl/forum/images/smiles/ja.gif wat deed ze anders de hele week op bed? En om welke reden dan om aflaten te kopen zou ze al dat zilver mee nemen naar de kerk? |
Citaat:
|
'altijd is kortjakje ziek, midden in de week maar zondags niet';
kortjakje betekent toch ook 'kort rokje'? :D Wel lief dat ze dan iedere zondag een boek vol zilverwerk mee nam naar de kerk om zeg maar 'vrij gesproken' te worden :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(ehm zeg, zit héél (ex)Zuid hier? :P) |
Citaat:
We zullen wel niks beters te doen hebben.. :o |
hmhm...redelijk wat mensen van zuid hier inderdaad^_^
|
Citaat:
|