![]() |
boeken voor je lijst
Hey mensen!
Boeken aanraders voor je leeslijst. Die 'goed' zijn maar ook echt fijn/leuk om te lezen. Kommaarop! -x- p.s Ik denk dat er al veel topics over zijn maar het is toch vrij actueel ;)? |
Je kunt natuurlijk ook de scholieren.com'se literatuurlijst raadplegen ;)
Voor mijn Nederlands leeslijst had ik De aanslag - Harry Mulisch De wetten - Connie Palmen De avonden - Gerard Reve die ik me kan herinneren. De rest is dus vanzelfsprekenderwijs niet belangrijk genoeg. Grimm. |
Arnon Grunberg - Blauwe Maandagen
Arnon Grunberg - Figuranten R.J. Peskens - Twee vorstinnen en een vorst en nog veel meer. |
Citaat:
Ik heb tot op heden: Couperus - Eline Vere Couperus - Noodlot Mulisch - Siegfried Mulisch - Ontdekking van de hemel Claus - Het verdriet van Belgie Van Eeden - Van de Koele Meeren des doods Mariken van Nieumeghen Brakman - De reis van de Douanier naar Bentheim Palmen - De Wetten Eigenlijk hadden alle boeken wel wat, maar ik ben zelf meer fan van Hermans ;) De Wetten vond ik wel een geweldig boek evenals 'De Vriendschap' van dezelfde auteur. 'Oesters' van Peper is ook mooi evenals 'Eilandgasten' van Vonne van der Meer en van diens man "Specht en Zoon' - Willem Jan Otten. |
Verborgen Gebreken - Renate Dorrestein
Een mooi boek waarin vele emoties getoond worden. Kees de jongen - Theo Thijssen Een simpel en makkelijk leesbaar boek. Een beetje Pietje Bell stijl. De geschiedenis van mijn Kaalheid - Marek van der Jagt Een "ander" boek van Arnon Grunberg En dan zijn er nog zoveel leuke boeken die je kunt lezen, maar je moet er van houden natuurlijk. Ow weet je welke ook, vooral voor meiden, makkelijk wegleest? Godin van de jacht - Heleen van Royen. |
Citaat:
Ik heb voor mijn literatuurlijst: De komedianten - Louis Couperus (niet lezen, tenzij je oud Nederlands wilt gaan ontcijferen en goed bent in namen onthouden) Flitslicht - Martin Hartkamp Een punaise in de voet - Anton Koolhaas |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb er zes gehad hoor. Karel en de Elegast is hier meegeteld. Ik had namelijk ook nog Blauwe Maandagen (vervangingsopdracht) en nog een :p |
Citaat:
Goed dat je dat boek nu wel weet, want dat heb je niet eens kunnen controleren. ;) Heeft schijnbaar dus wel een beetje indruk op je gemaakt. |
Citaat:
maar ontopic ik heb meer schrijvers..dan echt boeken de kat in de boom van marnix gijsen alle boeken van Theo Thijssen Olaf j de Landell (het klooster van de lichtgroene paters) mensen zonder geld jan mens Tien glazen wijn Leonhard Huizinga 'De hordenloop van J. Kobald' en dossier 333 Nijenhuis *zucht* ik wil weer nederlands, verplicht lezen <3 |
Gerard Reve en Herr Mulisch zijn altijd geweldig.
Je moet er wel van houden (die homosexfantasieën van Reve vallen niet bij iedereen in de smaak, hoewel het immer plezant is). |
Leon de Winter - God's Gym
Simon Vestdijk - De kellner en de levenden Hubert Lampo - De komst van Joachim Stiller |
Tessa de Loo - De tweeling
Renate Dorrestein - Het duister dat ons scheidt Yvonne Keuls - De moeder van David S Ronald Giphart - Phileine zegt sorry Karel Glaastra van Loon - De passievrucht |
Citaat:
|
Citaat:
Tijl UIlenspiegel zou ook nog een optie zijn geweest ;) |
Je kan alles wel met elkaar vergelijken. Maakt niet uit wat. Het is erger als je iets goeds op gelijk niveau stelt met iets slechts, en dat is geloof ik hier het probleem. Hoe dan ook, vergelijken is niet persé iets op gelijk niveau stellen.
Grimm |
Ik vond het verrotte leven van Floortje Bloem een heel goed boek.
|
Citaat:
|
joe speedboot - tommy wieringa
witte liefde - wanda reisel zolang er leven is - renate dorrestein troost - ronald giphart |
Heb laats Sneeuw van Bernlef gelezen.
Echt een Prima boek, zeker niet vervelend om te lezen en je docent nederlands zal er vast heel blij van worden als hij dat op je lijst ziet staan |
Citaat:
|
Citaat:
|
:) thx jongens. Heb hier al veel aan!
|
Simone van de Vlugt - De reunie
(Ja, hij mag. :)) |
Nog n paar leuke boeken om te lezen:
Joe Speedboot - Tommy Wieringa Specht en zoon - Willem Jan Otten De vijfde berg - Paulo Coelho (Braziliaanse schrijver :) ) Het jongensuur - Andreas Burnier (n oud boek, vooral voor de feministes onder ons ;) ) Veel leesplezier! |
Emoticon van Jessica Durlacher
in een dag uitgelezen, zo enthousiast was ik |
Bedoel je goed qua kwaliteit, of dat ze in je literatuurlijst mogen? Ik had vrij onbekende boeken in mijn lijstje waarvan mijn nederlandse leraar vond dat ze niet echt 'literaire hoogstandjes' waren. Maar zijn erg leuke boeken:
Heleen van Rooyen - De gelukkige huisvrouw S.P. Ram - Mijn vader verkocht mij ? - De generaal met de zes vingers Rest kan ik me niet meer herinneren. |
Harry Mulisch - Twee Vrouwen
Arthur Japin - Een schitterend gebrek Hafid Bouazza - Paravion Nilgün Yerli - De Garnalenpelster Dit staat op mijn lijst :) Erik of het kleine insectenboek is ook wel leuk, maar ik mag het niet lezen, misschien jij wel :) |
Citaat:
|
Ik heb zelf nu:
Ronald Giphart - Ik ook van jou Herman Koch - Red ons, Maria Montanelli Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel Renate Dorrestein - Een hart van Steen Gerard Reve - De avonden Arnon Grunberg - Blauwe Maandagen Willem Elsschot - Lijmen/Het Been A.F.Th. Van der Heijden - Het leven uit een dag Maarten 't Hart - Een vlucht regenwulpen En Beatrijs van God weet wie, voor historische letterkunde. :mad: Maar die raad ik niet aan. Ik heb dus nog anderhalf jaar de tijd voor de laatste twee. :| :( De meeste leraren schijnen hier wel tevreden mee te zijn, die van mij vindt in ieder geval alleen Een hart van Steen verschrikkelijk en de rest prima, dus dat zal wel goed zitten. :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb tot nu toe:
Renate Dorrenstein – want dit is mijn lichaam (n) Belcampo – het grote gebeuren (y) Remco Campert – het leven is vurrukkuluk Louis Paul Boon – De bende van Jan de Slechte (y) Vonne van der Meer – spookliefde Connie Palmen – de vriendschap (y) Harry Mulisch – de ontdekking van de hemel (y) (y) Elsschot – Kaas Bordewijk - Karakter (y) (y) Vooral Bordewijk en Mulisch zijn altijd goed <3. |
lisa´s adem van karel glastra van loon leest heel makkelijk weg,
schitterend gebrek van japin oesters van rascha peper bijvoorbeeld. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:31. |